Flammen skrev: ↑26 sep 2018 21:57
jeg har ikke hørt, at der er kommet ændringer, kun at det er indskærpet, at de allerede gældene regler skal overholdes, dvs. ingen betinget godkendelse for biler med fejl.
gældene regler findes i detailforskrifter for motorkøretøjer 2018.
hvorfor kører til syn med en bil, hvor man er bekendt med en fejl, det er jo en bevist handling. spild af din egen og synsmandens tid
Ikke fordi jeg bevidst køre en bil til syn med fejl, men fordi jeg har oplevet at
uopdaget fejl (skævt isat nærlyspære), udløste en betinget godkendelse. Jeg
slap derfor for at bruge tid og synsgebyr på et omsyn, idet jeg blot kunne tage
pæren ud, og sætte den korrekt i. Samme forseelse udløser nu et omsyn, med
dertil hørende synsgebyr. Det genererer mig at skulle betale for noget, der kan
løses på 2 minutter, ganske gratis. Men på en fejl jeg ikke kunne opdage, uden
måleudstyr.
I følge de nye regler, slipper jeg altså ikke længe så let fra den slags banale fejl.
Det er disse situationer jeg er træt af at man nu skal trækkes med.
Selvfølgelig sikre jeg mig at alt det jeg selv kan teste, virker inden jeg køre til syn.
Tak til BWJ for det sidste link til tjeklisten, den er yderst brugbar