Jeg står i samme situation med min bio18 , den virker men den kan blive bedre
Godt nok ikke 60.000 kr bedre, jeg synes man kan nøjes med 30%-50% af den sum, og så er der jo ekstras hvis man har en anden opsætning før. Så lidt vvs arbejde oveni, og måske ekstras for at udbygge modellen.
Spørgsmålet er vel, hvor meget du vil ofte som et start spørgsmål evt. inkl. vvs arbejde, og så hvor meget arbejde du tror der skal til evt, om skorsten kan genbruges, da nyere modeller har en meget lav røgtemp og kan kondensere inden der når ud, så får du problemer med løbesod.
Så der er nogle forhold som skal være på plads eller i hvert fald omkring tiden du får nyt.
Jeg har set på Blackstar+ , fordi den er en mellemting mellem scotte og rtb, rengøring af herd på den nye model mener jeg er et plus, og så virker den godt isoleret og høj virkningsgrad (95%) . Tror dog ikke rengøringen er den værste men man slipper ikke på denne model for lidt håndarbejde. Synes dog at have læst askekomprimering udføres, så den klarer 2-3 ton træpiller før man tømmer.
Men din du skal da nok vinde en palle træpiller på opgraderingen , så er spørgsmål om du køber fordi du vil spare, eller fordi du vil gøre tingene lettere. Komfort er klart forbedret på nye modeller men det har sikkert sin pris, og nok ikke penge du afskriver på 5 år, hvis du altså giver 25k for nyt pillefyr, så kan du jo nok se afskrivningen bliver lidt mere hvis du giver 60.000+.