Stort pilleforbrug

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
Besvar
detgamlehus
Stoker II
Stoker II
7
Indlæg: 38
Tilmeldt: 12 feb 2017 09:55
Mit fyr: Woody 16kw + opop kedel + brændefyr
Areal: 117
Brændsel: Piller og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 5953
Geografisk sted: Tranekær
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 1 gang

Stort pilleforbrug

Indlæg af detgamlehus »

Hej

Mit pillefyr er et NBE/OPOP v6.67 20kw. Der står Woody på kontrolboksen.
Jeg har ingen manual til det, men har fundet en anden. En til scotte 4.99. den ligner min. Jeg har forsøgt at følge vejledning på mhes.dk. Flammen er for lille i forhold til hvad den ifølge vejledningen skal være ved både 10, 50 og 100%. Der er ikke noget i menuen der hedder blæser, så jeg kan ikke justerer den. Jeg har prøvet at ændre på skorstenstræk værdien. Men det lader ikke til at have nogen virkning på flammen. Ved 10% er der gløder evt. med en tændstikflamme.
Den æder bare løs af pillerne. På fire døgn har jeg brugt 10 sække af 16kg. Mit hus er på 100 kvm og radiatorerne står lavt. Der er højest 18 grader.
ER det ikke temmeligt meget?

Jeg har haft brænderen skilt ad. Så ren ud. Herden har også fået en tur. Men er ikke helt sikker på hvordan den renses. Der er ingen lameller som kan trækkes op, som eller vises i youtube videoer om rensning af pillefyr. Der er heller ikke sådan en plade neders som skal hives op. Kunne være rart med den rigtige manual og nogle herinde som har viden om dette fyr.

Jeg har haft en vvs'er til at starte det op, men tror ikke han helt vidste nok om lige dette fyr.

Fyret skulle ikke være mere end 5 år gammelt, men ved det ikke med garanti. Kan der være noget i stykker i det?

Brugeravatar
J-B
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1548
Tilmeldt: 27 feb 2012 10:28
Mit fyr: HS Tarm Woody 10kw V10 pt.
Areal: 85 Kvm
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Årligt forbrug: 3.222,4kg.
Geografisk sted: Thorup Mors
Har takket: 50 gange
Blevet takket: 39 gange

Re: Stort pilleforbrug

Indlæg af J-B »

Manual til din styring er her, http://nbe.dk/wp-content/uploads/2015/0 ... ersion.pdf
Din styring skal være i Stage 4 for at du kan justere alle funktioner, hold SET inde i 10 sekunder så kan du vælge Stage 4.
Hvad type blæser er der på din brænder? her er standarttallene til de forskellige modeller.
Start med at lave en afvejning, gerne 3 i træk og tag gennemsnittet, autoberegner skal være på JA, Ydelse skal være 20 Kw. og sæt skorstenstræk til 0.
Start fyret og under autoberegner der låser du min og maks effekt til 100%, vent 10 minutter og se hvordan flammen er, det er lige når du åbner lågen ikke 2 sekunder efter, den skal være rødgul uden at den er sort i spidsen eller oser.
Når det passer så sætter du min og maks til 50% og justere på samme måde og til sidt ved 10%.
Hvid du ikke kan holde liv i flammen ved 10%, så hæver du skorstenstræk et trin af gangen samtidig med du justerer blæseren ved 10%.
Hvad hedder kedelen?
detgamlehus
Stoker II
Stoker II
7
Indlæg: 38
Tilmeldt: 12 feb 2017 09:55
Mit fyr: Woody 16kw + opop kedel + brændefyr
Areal: 117
Brændsel: Piller og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 5953
Geografisk sted: Tranekær
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 1 gang

Re: Stort pilleforbrug

Indlæg af detgamlehus »

Ok, prøver det i morgen. Lige nu er der en del gløder og det lugter af røg.


Kedlen hedder Opop.
Vedhæftede filer
P1030863.JPG
Senest rettet af detgamlehus 14 feb 2017 00:01, rettet i alt 1 gang.
detgamlehus
Stoker II
Stoker II
7
Indlæg: 38
Tilmeldt: 12 feb 2017 09:55
Mit fyr: Woody 16kw + opop kedel + brændefyr
Areal: 117
Brændsel: Piller og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 5953
Geografisk sted: Tranekær
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 1 gang

Re: Stort pilleforbrug

Indlæg af detgamlehus »

I øvrigt er min ikke en blackstar.

Her er hvad der står bagpå.
Vedhæftede filer
P1030862.JPG

Besvar