Solvarme og fjernvarme

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
13
Indlæg: 813
Tilmeldt: 02 jun 2010 10:36
Mit fyr: pt i lejet rækkehus med gasfyr :-(
Areal: 110
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Har takket: 327 gange
Blevet takket: 42 gange

Re: Solvarme og fjernvarme

Indlæg af Bri_Jac »

newpas skrev:I modsætning til Ulca står min søn med den modsatte problemstilling. Han flytter snart i hus hvor der er solvarme og oliefyr. Nu går overvejelserne på om oliefyret skal udskiftes med fjernvarme eller pillefyr? Kan fjernvarme overhovedet ( økonomisk/teknisk) kombineres med solvarme. Pillefyr er han ikke meget for grundet arbejdet med pillerne/ tiden til fyring.
Jeg ville intet skifte før din søn kender til nuværende udgifter, jeg ville dog se på hvilke muligheder der findes for at let og billigt isolere kedlen, og evt se om der kan laves noget med ekstra røgvendere. Sålænge din søn ikke kender til sine egne varmeudgifter - hvordan skal han så vide hvad der bedst kan betale sig af andre muligheder? Det kan jo være det billigste er at købe en brændeovn og tilslutte til en nuværende skorsten. så kan der fyres med dette når han gider og så køre med oliefyret da det er den nuværende mulighed som kræver mindst arbejde.
Jeg ville tænkte mig en ekstra gang med at tilslutte mig til fjernvarme, da hvis du først bliver tilsluttet, ikke særligt let, hvis muligt, kan slippe ud af fjernvarmemafiaens kløer...

dannidines

Re: Solvarme og fjernvarme

Indlæg af dannidines »

Bri_Jac skrev:Jeg ville intet skifte før din søn kender til nuværende udgifter, jeg ville dog se på hvilke muligheder der findes for at let og billigt isolere kedlen, og evt se om der kan laves noget med ekstra røgvendere. Sålænge din søn ikke kender til sine egne varmeudgifter - hvordan skal han så vide hvad der bedst kan betale sig af andre muligheder? Det kan jo være det billigste er at købe en brændeovn og tilslutte til en nuværende skorsten. så kan der fyres med dette når han gider og så køre med oliefyret da det er den nuværende mulighed som kræver mindst arbejde
Sund betragtning

Faktisk ende min søster og svoger i lidt den løsning - dog med en pilleovn i stedet for brændeovn...

De bruger nu ca 6-700L olie og 1-1,5pl træpiller p.a. til ca 170m2
newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Har takket: 35 gange
Blevet takket: 13 gange

Re: Solvarme og fjernvarme

Indlæg af newpas »

Tak for svar. Glemte at tilføje at der er brændeovn også. Det er vel ikke lovligt at "smide" en pillebrænder på (vistnok) tassokedlen?
dannidines

Re: Solvarme og fjernvarme

Indlæg af dannidines »

newpas skrev:Tak for svar. Glemte at tilføje at der er brændeovn også. Det er vel ikke lovligt at "smide" en pillebrænder på (vistnok) tassokedlen?
Jow, da kedlen er en eksisterende installation og så længe brænderen er godkendt jf EN303-5 Klasse 5, som f.eks. en Scotte 16kW brænder er.

Men snak med din fejer først, da han skal godkende efterfølgende
Brugeravatar
1397busadk
Stoker I
Stoker I
8
Indlæg: 23
Tilmeldt: 16 sep 2015 07:52
Mit fyr: Scotte bs1016 10kw
Areal: 138
Brændsel: 8 mm Vida træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4951
Årligt forbrug: Anslået 4000 kg
Geografisk sted: Lolland
Har takket: 1 gang

Re: Solvarme og fjernvarme

Indlæg af 1397busadk »

Hejsa
Jeg bor i nørreballe hvor Lolland forsyning planlægger fjernvarme og vil lige sige at prisen her bliver en HELT anden end den jeg kan gøre det til med pillefyr .

Vi har 138 m2 og bruger næsten 4 tons piller = 7200kr for opvarmning og varmt vand hele året + 550kr til skorstensfejer .
Lolland forsyning tilbud lyder på ca. 20000kr for et std hus på 130m2 / 18,3mwh pr år og 1000kr pr meter stikledning ved tilslutning .
Dyrt ? Ja sgu



fryseren skrev:jeg slog lige op Nakskov, hører under Lollands forsyning - det koster 46,8 øre/kwh ud over tilslutning/fast afgift.

Det kan med andre ord slet ikke svare sig at etablere supplerende varme.
Det er en enten/eller beslutning: Opsige fjernvarme og lave nyt varmesystem Eller forblive som kunde og efterisolere.
Bs1016 10 kW Scotte V7 , Trækstabilisator - Røg temp. - retur temp. - vvb 3vejs prioritering. - kompressor rens - 110L metro kombi.
Opvarmer 138 m2 beboelse fra 1956 - 60m2 gulv varme i stueplan og 2 radiatorer på 1 sal.
1 opstart uge 30 2015
http://stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=1397busadk

Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
13
Indlæg: 813
Tilmeldt: 02 jun 2010 10:36
Mit fyr: pt i lejet rækkehus med gasfyr :-(
Areal: 110
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Har takket: 327 gange
Blevet takket: 42 gange

Re: Solvarme og fjernvarme

Indlæg af Bri_Jac »

Jamen betyder fjernvarme ikke at det gælder om at holde fjernvarmen fjern ;-) og sørge for at have individuel opvarmning :-)
fryseren
Stoker IX
Stoker IX
14
Indlæg: 379
Tilmeldt: 28 jan 2010 10:01
Mit fyr: Gas og Brændeovn
Areal: 181
Brændsel: Gas og Brænde.....!
Årligt forbrug: 10 skrm + 500m3 Gas
Har takket: 59 gange
Blevet takket: 39 gange

Re: Solvarme og fjernvarme

Indlæg af fryseren »

1397busadk skrev:Hejsa
Jeg bor i nørreballe hvor Lolland forsyning planlægger fjernvarme og vil lige sige at prisen her bliver en HELT anden end den jeg kan gøre det til med pillefyr .

Vi har 138 m2 og bruger næsten 4 tons piller = 7200kr for opvarmning og varmt vand hele året + 550kr til skorstensfejer .
Lolland forsyning tilbud lyder på ca. 20000kr for et std hus på 130m2 / 18,3mwh pr år og 1000kr pr meter stikledning ved tilslutning .
Dyrt ? Ja sgu
HOST........ new5 :cry: :toofunny: Planlægger de at tjene etablerings omkostningerne ind på 14 dage....... new23

Jeg har et hus fra '73 på 180 m2:
Brændeovn
+ Blæser der flytter varmen rundt i hele huset (gammel HESS kalorifere system)
+ Naturgas (gassen laver kun varmt vand, og vi frådser med det)
+ Noget elvarme i gulv (Der er et par steder hvor vi ikke gider kolde gulve)
+ Alm elforbrug (vi er slet ikke godt til at spare)

Samlet og inkl alt strøm så er jeg under 20.000,- årligt. smiley140.gif

Besvar