Før du køber et Denviro fyr fra Biovarme

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
kivi
Stoker VII
Stoker VII
12
Indlæg: 294
Tilmeldt: 09 maj 2012 22:28
Mit fyr: Black Star 1016 16 kW
Areal: 160
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8300
Geografisk sted: Odder
Har takket: 52 gange
Blevet takket: 38 gange

Re: Før du køber et Denviro fyr fra Biovarme

Indlæg af kivi »

Oldgaard skrev:
Hvornår kræver en scotte masser af tid ?
Jo da jeg tilbringer da masser af tid ved siden af den, men det er muligvis fordi det er det eneste sted indendørs hos os der må ryges ;)
Sidst jeg åbnede fyret, var en gang i sommers, ja tror snart det er tid igen til en rens, der er jo trods alt gået 3-4 måneder siden fyret sidst blev renset :) justering som flere siger skal gøres jævnligt, tja det blev gjort sidste efterår og det starter da stadigvæk hver gang og laver da uden problemer varme :)
Hehe ja det er fuldstændigt det samme billede her.
Mvh. Ole

pendec

Re: Før du køber et Denviro fyr fra Biovarme

Indlæg af pendec »

Det var da godt debatten kom lidt indover salgs tråden :)
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5496
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 408 gange
Blevet takket: 428 gange

Re: Før du køber et Denviro fyr fra Biovarme

Indlæg af triumph »

Jeg har haft min scotte brænder i 11 år. Jeg har dog udskiftet kedel (ikke fordi den gamle ikke duede, blot fordi jeg fik et super tilbud på en ny) styring (den gamle gik i stykker) og snegl
Sådan helt genereelt giver min scotte dejlig problemløs og stabil varme, og jeg syntes at den er nem at have med at gøre. Men det var ikke sådan en jeg ville købe igen, hvis jeg skulle vælge idag.
Alle fyr med flexsnegl (Også Pellux) døjer lidt med variernde fødning. I årevis gav det ikke decideret problemer hos mig, men man kunne se at flamme ikke altid var ensatet.
Pludseligt fejlede fyr ofte under opstart, pga snegl ikke leverede nok piller til opstart, og fødningen blev meget ustabil pga smuld.
Jeg satte et jernrør indvendigt i snegl, og lavede et bundleje.
Det løste problemet med ustabil fødning. Men da røret slog ca 1½ mm, knak sneglvinding flere gange (Brug hellere et elektrikkerrør) Derfor satte jeg en snegl på fra en biomax. Den knuser godtnok pillerne en smule, men der er ikke problemer med smuld.

Jeg køre fyret over en rumtermostat/termostast i vvb. Derfor har jeg relativt mange start/stop. Og det koster nogen eltændere. Jeg brugte vel 2 om året. Min gamle brænder har en meget stor blæser, og fordi der kommer meget luft ved opstart, kræves der også fuld knald på effekten til eltænderen, for at piller tænder.
Jeg er gået over til keramisk tænder. Men efter ca 1½ år bliver den ikke varm nok til at tænde piller.
Nye brændere er udstyret med mindre blæsere, så der kræves mindre effekt fra eltænder. Derudover benyttes der 2 eltændere, der køre 60% effekt, i stedet for en der kører 100% det skulle øge levetiden på eltændere.
Men fordi man lave noge skidt, bedre. Så betyder det jo ikke at det er blevet godt. Ofte når der ryger en eltænder, sker der en direkte kortslutning, så tråden i finsikingen nærmest eksplodere. Det kan næppe være noget styringen har godt af.

Afvejning af piller/ justering af brænder, er ikke noget jeg bruger meget tid på. Der går ofte flere år mellem jeg stiller på det.
Min far har en 3 år gammel scotte. Han har aldrig rørt det, og hans flamme er perfekt.
Det er super nemt at kontrolere flammen på en blackstar. Ulempen er at kedlen ikke er 1000% tæt, og så virker en iltstyring ikke optimalt.
Det er altid en afvejning af hvad der er bedst på sådan en lille kedel. Nem kontrol af flamme (man kunne jo have fået piller der laver slagger, så selvom ilt% er korrekt, så er det jo ikke sikkert at forbrænding er korrekt) Eller en iltstyring (På min kammarats Baxi ryger iltstyringen vist nok ca. hvert 3 år, pris 1500-1800 kr)
Når man får fyret, skal der bruges noget tid på indregulering af flamme, og på at sætte sig ind i hvordan man gør. (Også fordi fødningen ændre sig indtil sneglen er kørt til). en efterfølgende er det minimalt med tid der bruges på det.

Rengøring er egentligt nem og hurtig, men sviner.
Jeg plejer at gøre hærd ren med en stålbørste, en gang om ugen, i fyringsæsongen. Men nogen gange skraber jeg den bare.
Det er et arbejde der kun tager 2 minutter, men som kræver at der er en til at gøre det.
Man kan montere kompressorrens. Men det er mig personligt imod, og skulle have en kompressor til at køre 24/7
Jeg tømmer vel askeskuffen en gang om måneden.
3-4 gange om året har jeg semirensen oppe, og skraber siderne på kedlen.
Det er sku ikke den skarpeste pen, der har tegnet Semirensen (Den virker sådanset ok, men det er noget puller og hive ud/sætte i, og det sviner ...)
Det tage ca 20 minutter at rengøre kedel, og tømme askeskuffen. + den tid der bruges på rengøring af rummet efter.

NBE har en af markedets bedste styringer.

Der hvor jeg ser at forbedringer ifh til det fyr jeg har i dag, det er rengøring, særligt af hærd (der kunne en kompressorrens sikkert afhjælpe en del af problemet. Men jeg syntes det er en dyr, og unødigt kompliceret løsning)
Her har MGM en efter min mening, bedre løsning (Jeg var egentlig også af den opfattelse at pelux løsning var bedre, Ham jeg talte med var godt tilfreds, men han havde også kun haft fyret i kort tid)
En bedre eltænding (der har både pellux, og MGM. MGM´s løsning støjer dog en del)
Mit fyr står i et seperat rum i garagen, så det gør ikke så meget at rengøringen sviner. Men det gik ikke hvis det stod inde i huset.

Vigtigst af alt, er dog at scotten giver super stabil og problemløs varme (untagen når den skal have en ny eltænding)
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5496
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 408 gange
Blevet takket: 428 gange

Re: Før du køber et Denviro fyr fra Biovarme

Indlæg af triumph »

PS
Her er youtube video af pellux 100 rens af hærd
https://www.youtube.com/watch?v=Fr1EpygJh58

Besvar