benzin+olie til 2-takts.
-
- Stoker VIII
- 10
- Indlæg: 300
- Tilmeldt: 11 dec 2013 13:53
- Mit fyr: BlackStar+ 16 kW
- Areal: 240
- Brændsel: piller
- Har takket: 144 gange
- Blevet takket: 10 gange
benzin+olie til 2-takts.
Hej
Jeg har en 2-takts Husqvarna motorsav (ny) og en 2-takts Echo busk-ryder (brugt).
Sidstnævnte er lige blevet reparareret fordi tidligere bruger brugte en lidt forkert 2% blanding af benzin of 2-taktsolie. Der skulle efter sigende være aflejringer i motoren. Siden er den blevet kørt med færdigblandet alkyleret 2-taktsbenzin.
Det kommer ikke som nogen overraskelse at den færdigblandede benzin er markant dyrere per liter end de to separate komponenter tilsammen.
Hvor påpasselig skal man være? Er det gambling selv at blande? Hvor vigtige oplever i at det er alkyleret eller hvad det er...?
Det er jo ret dyrt at få renset og repararet udstyret på service værksted.
Vh. Mads
Jeg har en 2-takts Husqvarna motorsav (ny) og en 2-takts Echo busk-ryder (brugt).
Sidstnævnte er lige blevet reparareret fordi tidligere bruger brugte en lidt forkert 2% blanding af benzin of 2-taktsolie. Der skulle efter sigende være aflejringer i motoren. Siden er den blevet kørt med færdigblandet alkyleret 2-taktsbenzin.
Det kommer ikke som nogen overraskelse at den færdigblandede benzin er markant dyrere per liter end de to separate komponenter tilsammen.
Hvor påpasselig skal man være? Er det gambling selv at blande? Hvor vigtige oplever i at det er alkyleret eller hvad det er...?
Det er jo ret dyrt at få renset og repararet udstyret på service værksted.
Vh. Mads
- Brandsen
- Stoker XVII
- 14
- Indlæg: 3485
- Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
- Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
- Areal: 425 m2
- Brændsel: Spildkorn - Træpiller
- Fremviser gerne i postnummer: 4300
- Årligt forbrug: ca 10 tons
- Geografisk sted: Holbæk
- Har takket: 1 gang
- Blevet takket: 136 gange
Re: benzin+olie til 2-takts.
Halløj i forum,
Jeg kører altid på Aspen benzin, dels fordi det ikke står og bliver 'gammelt' i dunken,
ikke giver aflejringer i motoren, man kommer ikke til at blande forkert, det stinker
og sviner ikke så man får hovedpine af at gå med motorsaven i timevis, og sidst men ikke
mindst, oplever jeg det klart lettere at at starte motoren på Aspen.
Jeg kører altid på Aspen benzin, dels fordi det ikke står og bliver 'gammelt' i dunken,
ikke giver aflejringer i motoren, man kommer ikke til at blande forkert, det stinker
og sviner ikke så man får hovedpine af at gå med motorsaven i timevis, og sidst men ikke
mindst, oplever jeg det klart lettere at at starte motoren på Aspen.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )
-
- Stoker VIII
- 17
- Indlæg: 334
- Tilmeldt: 16 apr 2007 20:05
- Mit fyr: Passat C1 plus
- Areal: 114
- Brændsel: træpiller
- Dagligt forbrug: 16,5
- Har takket: 1 gang
- Blevet takket: 15 gange
Re: benzin+olie til 2-takts.
2% er 2%, hverken mere eller mindre. Personligt er jeg altid meget omhyggelig med at blande det korrekt. For lidt skader motoren og for meget giver aflejringer. Nogle maskiner skal have en 3% blanding.
Jeg er også gået over til aspen benzin, da jeg blevet træt af alle de problemer som moderne benzin med methanol tilsat giver, når det bliver over et halvt år gammelt.
I sidste uge måtte jeg kassere 15 liter benzin og rense karburator på atv'en, da den nymodens benzin havde opløst malingen indvendigt i Jerry can'en
Maskinen skal altid justeres efter det brændstof som den kører på, alm blandet benzin eller aspen benzin, ellers vil den ikke køre ordenligt og der er risiko for aflejringer
Jeg er også gået over til aspen benzin, da jeg blevet træt af alle de problemer som moderne benzin med methanol tilsat giver, når det bliver over et halvt år gammelt.
I sidste uge måtte jeg kassere 15 liter benzin og rense karburator på atv'en, da den nymodens benzin havde opløst malingen indvendigt i Jerry can'en
Maskinen skal altid justeres efter det brændstof som den kører på, alm blandet benzin eller aspen benzin, ellers vil den ikke køre ordenligt og der er risiko for aflejringer
Kun en tåbe rydder op. Et geni behersker kaos!
-
- Stoker XII
- 10
- Indlæg: 670
- Tilmeldt: 18 okt 2013 21:18
- Mit fyr: MGM comfort 15
- Areal: 164
- Brændsel: Træpiller + brændrn
- Geografisk sted: Hjørring
- Har takket: 6 gange
- Blevet takket: 27 gange
Re: benzin+olie til 2-takts.
Jeg plejer ikke at Være så nøje.. 2 til 3% målt efter skalaen på olie dunken..
Har aldrig problemer.. meeen nu køres der også stihl her
Har aldrig problemer.. meeen nu køres der også stihl her
Landmand og Jølrøv' af guds nåde
Re: benzin+olie til 2-takts.
Uanset det er dyrt i indkøb, så er det for det meste billigere at bruge akylat benzin. Man slipper for nedbrud og aflejringer gammel benzin, specielt dit helbred har det godt med det dyre benzin, miljøet kan også lide det.
Selv til min 4takt buskrydder køber jeg 4t akylat uden olie, herre gud jeg bruger 5-10 liter om året.
Selv til min 4takt buskrydder køber jeg 4t akylat uden olie, herre gud jeg bruger 5-10 liter om året.
-
- Stoker VI
- 10
- Indlæg: 216
- Tilmeldt: 12 jul 2013 08:56
- Mit fyr: scotte 16kw
- Areal: 200
- Brændsel: piller
- Årligt forbrug: 12
- Geografisk sted: struer
- Har takket: 3 gange
- Blevet takket: 46 gange
Re: benzin+olie til 2-takts.
jeg har lige haft liv i buskrydderen og motorsaven. Begge med benzin fra sidste år og ditto fra dunken.
Jeg bruger det billigste 2takt olie, alternativt motorolie de gange jeg har manglet i en weekend. Kører dog med 3-5% olie, da jeg har oplevet plejlstænger der har sat sig, grundet manglende smøring, da jeg kørte de anbefalede 2%.
Har aldrig haft problemer med gammel benzin.
Jeg bruger det billigste 2takt olie, alternativt motorolie de gange jeg har manglet i en weekend. Kører dog med 3-5% olie, da jeg har oplevet plejlstænger der har sat sig, grundet manglende smøring, da jeg kørte de anbefalede 2%.
Har aldrig haft problemer med gammel benzin.
-
- Stoker XI
- 9
- Indlæg: 587
- Tilmeldt: 09 dec 2014 19:11
- Mit fyr: scotte 16kw 2004, v4.99
- Areal: opvarmer 240kvm.
- Brændsel: piller
- Årligt forbrug: ca 5 ton.
- Geografisk sted: sønderjylland
- Har takket: 104 gange
- Blevet takket: 42 gange
Re: benzin+olie til 2-takts.
Det må da være en nyere/kopi type Jerry can, jeg har aldrig oplevet mine gode gamle fra 60'erne har mistet malingen indvendig pga benzin..coctail skrev:2% er 2%, hverken mere eller mindre. Personligt er jeg altid meget omhyggelig med at blande det korrekt. For lidt skader motoren og for meget giver aflejringer. Nogle maskiner skal have en 3% blanding.
Jeg er også gået over til aspen benzin, da jeg blevet træt af alle de problemer som moderne benzin med methanol tilsat giver, når det bliver over et halvt år gammelt.
I sidste uge måtte jeg kassere 15 liter benzin og rense karburator på atv'en, da den nymodens benzin havde opløst malingen indvendigt i Jerry can'en
Maskinen skal altid justeres efter det brændstof som den kører på, alm blandet benzin eller aspen benzin, ellers vil den ikke køre ordenligt og der er risiko for aflejringer
jeg har benzin fra sidste år stående og det virker fint på havetraktor og alle de andre maskiner..
intet er umuligt for den der ikke skal lave det selv... spar på strømmen, kør en rigtig (4.2 td diesel) bil..
-
- Stoker VIII
- 17
- Indlæg: 334
- Tilmeldt: 16 apr 2007 20:05
- Mit fyr: Passat C1 plus
- Areal: 114
- Brændsel: træpiller
- Dagligt forbrug: 16,5
- Har takket: 1 gang
- Blevet takket: 15 gange
Re: benzin+olie til 2-takts.
Dunken var nok 20-25 år gammel og ikke nogen kineser kopi..bennylar skrev:Det må da være en nyere/kopi type Jerry can, jeg har aldrig oplevet mine gode gamle fra 60'erne har mistet malingen indvendig pga benzin..
jeg har benzin fra sidste år stående og det virker fint på havetraktor og alle de andre maskiner..
Kun en tåbe rydder op. Et geni behersker kaos!
-
- Stoker XI
- 9
- Indlæg: 587
- Tilmeldt: 09 dec 2014 19:11
- Mit fyr: scotte 16kw 2004, v4.99
- Areal: opvarmer 240kvm.
- Brændsel: piller
- Årligt forbrug: ca 5 ton.
- Geografisk sted: sønderjylland
- Har takket: 104 gange
- Blevet takket: 42 gange
Re: benzin+olie til 2-takts.
Nej men der er forskel om det er den i "original" militær maling eller en ny produceret.. de originale står der årstal på, præget ind.. vi købte for mange år siden 20 dunke på militær auktion og de fejler intet.. efter mange års brug på gården. Jeg har set de nye hvor malingen bare falder af når man sætter den på beton gulvet..
intet er umuligt for den der ikke skal lave det selv... spar på strømmen, kør en rigtig (4.2 td diesel) bil..
-
- Stoker IV
- 9
- Indlæg: 119
- Tilmeldt: 26 dec 2014 18:13
- Mit fyr: MGM15 Comfort
- Areal: 300+
- Brændsel: Piller
- Geografisk sted: Donslund
- Har takket: 25 gange
- Blevet takket: 10 gange
Re: benzin+olie til 2-takts.
Som gammel gokart kører fangede denne diskussion min interesse. Gokarts kører med højtydende to-takts motorer. Her kan en 125 ccm yde over 40 HK , så her skal det hele også trimmes til max.
Vel kører mange i denne verden på Aspen, men tråden her synes at have en manglende fokus på olietypen. Jeg skal være den første til at indrømme at motorolie er religion, så her er lidt af min "trosbekendelse". Køb en kvalitetsolie! Der ER forskel.
Jeg selv er til Castrol. De er nogle af de ældste i branchen, laver olie til snart sagt alting og er ikke lavprisprodukter.
Jeg har selv en Stiga multimaskine, og den får lov at få almindelig oktan 95, men olien er Castrol's TTS. Når denne dunk er tom køber jeg måske A747. I øvrigt lugter det bedre.
Jeg blander det i små portioner og i blandingsforholdet op til 3 procent. Jeg skal ikke sætte et stempel!
I min tid som gokartkører brugte mange Shell's mineralske olie i den gule dunk (har glemt navnet). De skulle så efter løbet hjem og rense stempelringe, som forventelig havde brændt sig fast. Jeg derimod brugte netop Castrols TTS, og jeg skulle bare hjem og pudse karten, for der var ingen aflejringer i motoren.
Vel kører mange i denne verden på Aspen, men tråden her synes at have en manglende fokus på olietypen. Jeg skal være den første til at indrømme at motorolie er religion, så her er lidt af min "trosbekendelse". Køb en kvalitetsolie! Der ER forskel.
Jeg selv er til Castrol. De er nogle af de ældste i branchen, laver olie til snart sagt alting og er ikke lavprisprodukter.
Jeg har selv en Stiga multimaskine, og den får lov at få almindelig oktan 95, men olien er Castrol's TTS. Når denne dunk er tom køber jeg måske A747. I øvrigt lugter det bedre.
Jeg blander det i små portioner og i blandingsforholdet op til 3 procent. Jeg skal ikke sætte et stempel!
I min tid som gokartkører brugte mange Shell's mineralske olie i den gule dunk (har glemt navnet). De skulle så efter løbet hjem og rense stempelringe, som forventelig havde brændt sig fast. Jeg derimod brugte netop Castrols TTS, og jeg skulle bare hjem og pudse karten, for der var ingen aflejringer i motoren.