Her er lige en status for det første år med et kørende Atmos pillefyr.
Atmos'en har kørt upåklageligt! Ingen driftsstop, ingen manglende varme eller varmt vand.
6.416 kg er der hældt på 351 dage - pris 14.110 kr (Ja købt lidt for dyrt, med denne sæsons indkøb ville det være 11.900)
2015 olieforbruget var 2260 L til dengang omkring 10 kr/L - med den lidt store lommeregner ligner det en halvering af omkostningen - uden den store korrektion for graddage, prissammenligning mellem årene etc. ...
Jeg har på ingen måde fortrudt at lave fyrrum i garagen og bruge kræfter og penge på at få gravet fjernvarmerør ned. Det har dog ikke været så dyrt når man jagter rester på DBA etc.
Fyret kan indirekte overvåges over nettet men ikke som sådan styres. Jeg troede jeg ville savne det - men det har jeg ikke når det kører derudaf.
Det er jo et simpelt og velfungerende tænd/sluk setup som passer sig selv og fylder bufferen med varme, når der er behov for det. Jeg behøver ikke moduleringen pga. buffer, så blot det er justeret ind en gang, så kører det. Lige en efterjustering ved pilleskift ellers ikke noget andet.
Simple is good
Jeg renser hver 14 dag i den kolde sæson, det tager 10 min. og så er det klaret sammen med pille påfyldningen. 1000L pilletank er bare sagen
Jeg kan bruge en herdrenser og har den stadig på todo listen. Fyret kan sagtens styre den og jeg har indkøbt kompresser. Jeg skal blot finde en 220 V magnetventil og et på småfittings, så kommer den på.
Jeg har givet A25 brænderen det store års eftersyn - hvilket tog max 30 min. med afmontering, rens, støvsugning etc. - det kunne sikkert gøres hurtigere, men så nød jeg ikke øllen undervejs
Alt i alt er jeg glad og tilfreds med investeringen
God fyrrings sæson til alle her fra Hornbæk