Indlæg
af Brandsen »
Halløj i forum,
Nej, min erfaring er, at det er hulens svært at se på tests, om det er lambdasonden der er slidt op,
eller om det er dit partikelfilter der er slidt op, eller bare er blevet fyldt med sod. Alle tre ting viser
sig bare som en slags 'forstoppelse' på tests, og for mange partikler i udstødningen ved kontrol og syn.
Nogen mener, at man kan se det på rørhalen, altså om den er kraftigt tilsodet, men det er jeg nu ikke
enig i, den sidder jo alt for langt tilbage i udstødningssystemet, til det giver nogen mening, naturligvis
lige bortset fra, at hvis rørhalen er kraftigt tilsodet, så har man et problem, klart nok, men hvilket problem ?
På Mercedes står partikelfiltret typisk af ved ca 300K km, så kan det ikke selv regenerere mere, men er slidt op.
I teorien vil 100% katalysering jo ikke forbruge noget af katalysatoren, men i praksis forbruges katalysatoren
næsten altid lidt over tid, og til sidst ikke nogen katalysator effekt tilbage.
Hvis dette sker på en Mercedes, går motorstyingen på 'nød program', med det resultat at den skifter gear langt hurtigere,
vil ikke gå op i omdrejninger, og virker i det hele taget meget død i sværene, og det sker som sagt ved ca 300K km.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )