Al min solvarme går direkte i akku-beholderen gennem den indbyggede spiral, som samtidig opvarmer min 100l VVB.
Jeg kan jo også nemt få min fremløbstemperatur op, hvis jeg sætter flowet ned.
P.t. kører min alpha2 25/60-180 på det faste trin 2, hvilket giver et flow på 5-6 l. min. hvis mit flowmeter passer. Jeg kører med en deltaT på 4 gr.
Jeg går ud fra at jeg skal have spiralen til at afgive så meget varme som muligt. Jeg har termometer i bund og top af akku-tank, og top af tank kan jeg så på en god dag få til ca. 10 gr. under fremløbstemperatur (60/50 gr). Samtidig har jeg jo forvarmet en 100l tank til brugsvandet til samme temperatur, og samtidig holdes gulvvarmen i hele huset også oppe i temperatur.
Jeg plejer da at skulle sparke noget til Orlan'en for at komme op på den temperatur.
Rørene er placeret næsten stik syd (+ 5-7 gr.). Jeg var i starten ude for at filteret stoppede til, og der var 1-2l flow/h - da røg temp. temmelig hurtigt op på knap 130 gr., og jeg blev nødt til at dække rørene til, indtil jeg kunne få filteret renset.
Jeg synes at det ser ud til at anlægget er nogenlunde fornuftigt dimensioneret i forhold til det løbende forbrug, og min frygt for at jeg ville få problemer med at komme af med varmen, har indtil videre været ubegrundet.
Jeg havde nok både frygtet, men også håbet på at anlægget ville yde lidt mere, især i de solfattige perioder, men det kan jo så evt. afhjælpes med yderligere rør.
Det skulle vel gerne samtidig være sådan, at får vi en hedebølgeperiode på 2-3 uger, så kan løbende forbrug og akkumuleringstanken stadig aftage varmen, uden at det bliver nødvendigt med ekstra varmeafledning. (styringen vil automatisk tænde for en cirkulationspumpe på Orlan-kredsen, så kedlen kan bruges som ekstra akkumulering, samt har en 20kw kalorifere jeg kan tænde i nødstilfælde)
- Jeg er som vel bemærket ny på det her område, men synes det er rigtig spændende at "skrue på" og optimere på min samlede løsning. Det kunne da være rigtig fedt om forbruget kunne gå i nul - man er vel nordjyde.