Først fik vw en ny chef der kom fra Daimler, han mente at vw skulle købe indsprøjtning/motorstyring mv. hos bosch. Der havde udviklet et system, så motorene kunne overholde den ny 6 norm. Det system brugte Daimler nemlig.
Det ville vw ikke, de ville udvikle deres eget, så de spyttede milliarder i at udvikling af motorer.
Da de var færdige kunne motoren ikke overholde den nye norm.
Hvad gør man så ?
smider ny udviklingerne væk, og begynder forfra, eller snyder....
Det blev så snyd
Til at starte med lavede de bare et simpelt program der ændrede motorstyringen når forhjulende drejede mens baghjulende stod stille (bilen stod på rullefelt) Men amerikanerne opdagede at der ikke var overensstemmelse mellem bilernes reelle forurening, og det der blev målt på en teststand. Så de fik rullefelter hvor baghjulende også drejede. Så måtte vw ændre softwaren. Testen blev nemlig foretaget ved bestemte barometertryk, og temperatur, samt at testen kørte i bestemte cykuser (op til xx km/t i xx min, så bremse, så op til xx km i timen, så længe) Vw lavede så et stykke software der kunne genkende disse parametre, og så ændre softwaren, når de var tilstede.
http://ing.dk/artikel/aviser-vw-ville-h ... ogi-179252
Vw har i øvrigt ændret softwaren minimum 4 gange, da der er forskellige motortyper, og opgraderinger af eksisterende motortyper
http://ing.dk/artikel/medie-volkswagen- ... are-179601
VW havde lavet en kæmpe markedsføringskampange i usa, hvor de havde markedsført deres dieselbiler som et langt grønnere og mere milijøvenligt end benzin
Svindlen blev opdaget ved at der var et universitet der havde fået 50.000 usd til at forske i hvor meget mindre forurening der ville komme i usa, hvis alle gik over til at køre diesel. De ville egentligt have undersøgt BMW eller mercedes. Men de var for dyre og leje. Så de tog og lejede en Vw og kørte over usa. Med det formål at at bevise hvor meget forurening der kunne spares hvis alle kørte diesel.
De blev noget overraskede da de så resultatet af deres målinger.
Først prøvede wv at forklare at deres bil måtte have været fejlbehæftet, men de prøvede med flere biler.
Så skrev wv at dere diesel modeller skulle have deres software opdateret, men der rullede sagen allerede