Så er det efterhånden tid til at gøre status for den første fyrringssæsson med mit Biowin.
Der er efterhånden lang tid mellem opfyldning af magasinet (Min. 1½ uge). Og det er svært at holde
rumtemperaturen under 21 grader.
Lige nu køre fyret mest for det varme vand, så jeg påregner at kunne slukke fyret engang i næste uge.
Forbruget har været som forventet. Pr. 28/4 er der forbrugt 4,08 tons træpiller, og fyret har kørt 3334 timer.
Altså godt 29 kg i gennemsnit pr. døgn. Nu bliver det spændende hvor meget isolering af loft og tagkonstruktion
vil give i besparelse (der er ingenting nu). Nu har jeg da i hvert fald et referencepunkt.
Der har ingen driftsforstyrrelser været overhovedet. Bortset fra en 3-4 gange, hvor jeg glemte at holde øje med
alarmen for mængden af træpiller i magasinet. Det er lidt træls at komme hjem til et halvkoldt hus, bare fordi
man har glemt at fylde magasinet
Jeg har renset det een gang, og det var mest bare for at holde øje med slagger. Der var intet. Nu skal fyret så
have en gennemgående rensning, og askeskuffen skal tømmes for første gang. Alt i alt en nem omgang.
Havde i øvrigt besøg af skorstensfejeren for første gang i fredags (hans mester var den der synede fyrrummet
i efteråret). Han havde ikke fået at vide af hans mester, at jeg havde fået pillefyr
Han startede med renselemmen på loftet. Og spurgte om jeg havde fået brændeovn? Nej, svarede jeg. Jeg har
fået pillefyr
Nå, var svaret. Ja, han kunne godt se der var noget anderledes ved belægningen inde i skorstenen. Vi kunne
nu, med glæde, også konstatere at der ingen løbesod var. Og da han til sidst tømte aske ud af renselemmen
i kælderen, kunne der knapt fyldes en fejebakke. Det var han rimeligt imponeret over. Han havde forventet at
der ville have været mere sod/aske. Så konklusionen blev, at fyret forbrændte pillerne meget rent.
Ikke nogen dårlig udmelding, eftersom det var uden nogen som helst kendskab til BioWin, eller pille- og stokerfyr
i det hele taget, at jeg i sin tid købte fyret.
Og så blev der lige spurgt, om det ikke var på tide jeg fik sat det gipsloft op i fyrrummet, jeg skulle have gjort
for længst
Det lovede jeg at få gjort i løbet af sommeren. Og så var der jo lige den vandslange med spreder,
der ikke lige var i fyrrummet (den ligger vidst ovre på værkstedet
) Men, som han sagde, jeg kunne jo også
købe en 5 kg. pulverslukker istedet. Det vil jeg så overveje.
Når jeg nu kommer til selve rengøringen, må jeg se om jeg husker at uploade nogle billeder af det. Det kunne da
være interessant med lidt kommentare til det.
Efter den næsten overståede sæsson med mit første pillefyr, er jeg ovenud tilfreds. Det håber jeg også at kunne
blive ved med at være.
Mvh.
Michael Koch
PS.:
Jeg kunne godt tænke mig at spørge Ulrik, om det ikke var muligt at placere
en kopi af dette indlæg under min brugeranmeldelse af mit pillefyr?
Det ville da give evt. interesserede en mulighed for, at følge erfaringerne
med denne model. Og så ellers lade dette indlæg være åbent for kommentare.