Chipning af Sdi motor (Lupo)
Chipning af Sdi motor (Lupo)
Får man noget ud af at chippe en 60hk 1.7l diesel vag-motor? - Og hvor meget hvis noget?
Jeg er helt blank her, så en teknisk eller uddybende forklaring vil jeg sætte pris på.
på forhånd tak.
Jeg er helt blank her, så en teknisk eller uddybende forklaring vil jeg sætte pris på.
på forhånd tak.
- Dunas
- Stoker XIV
- 14
- Indlæg: 989
- Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
- Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
- Areal: 153
- Brændsel: 6 mm træpiller
- Årligt forbrug: 4 tons
- Har takket: 53 gange
- Blevet takket: 126 gange
Re: Chipning af Sdi motor (Lupo)
nemocharley skrev:Får man noget ud af at chippe en 60hk 1.7l diesel vag-motor? - Og hvor meget hvis noget?
Jeg er helt blank her, så en teknisk eller uddybende forklaring vil jeg sætte pris på.
på forhånd tak.
NEJ, der er ingen turbo på en SDi. Der skal være turbo på bilen ellers ingen nævneværdig effekt!
Re: Chipning af Sdi motor (Lupo)
ok - tak for svar. Jeg spørger fordi min gamle nabo chippede sin gamle diesel golf, den havde ingen turbo - bare en traditionel sugemotor - og han fik hentet knap 20 hk ud af den, hvilket jo da gjorde den lidt mindre sløv.
Jeg troede faktisk at sdi lupo motoren var lidt det samme.
Jeg troede faktisk at sdi lupo motoren var lidt det samme.
- Aaen
- Stoker XV
- 12
- Indlæg: 1392
- Tilmeldt: 16 mar 2012 17:12
- Mit fyr: Fjernvarme/brændeovn
- Areal: 200
- Fremviser gerne i postnummer: 9330
- Geografisk sted: 9330 Dronninglund
- Har takket: 2 gange
- Blevet takket: 3 gange
- Kontakt:
Re: Chipning af Sdi motor (Lupo)
I bedste fald Ca 10 %. Hvis den kan tåle lidt mere brændstof uden at begynde at ryge. Og måske lidt bedre motorgang, men ikke noget man skal regne med.
Jeg ville nok bruge pengene på viskeblade og flotte navkapsler, det får du mere glæde af ;-)
Jeg ville nok bruge pengene på viskeblade og flotte navkapsler, det får du mere glæde af ;-)
- Brandsen
- Stoker XVII
- 14
- Indlæg: 3485
- Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
- Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
- Areal: 425 m2
- Brændsel: Spildkorn - Træpiller
- Fremviser gerne i postnummer: 4300
- Årligt forbrug: ca 10 tons
- Geografisk sted: Holbæk
- Har takket: 1 gang
- Blevet takket: 136 gange
Re: Chipning af Sdi motor (Lupo)
Halløj i forum,
Jeg vil næppe nogen sinde chippe en motor, men måske lave en re-map.
Af tre årsager, dels er chipning jo normalt synlig i form af diverse extra ledninger
og plastic box, dels synes jeg alle chippede biler altid giver en sort røgsky bagud , når der
trædes lidt hårdt på pedalen, og dels er de standard vare, med deraf følgende nye
standard parametre til motoren.
Chip tuning er efter min personlige mening ren 'Brian igen igen'
Ved re-map bestemmer man jo selv, præcis hvilke motor parametre man ønsker ændret,
øget moment, øget HK, bedre brændstof økonomi, etc. etc.
En re-map af f.eks en Merc V6 320 koster ca kr 3.000. På værkstedet om morgenen, suge softwaren ud
af computeren, afsted til en tunings doktor over nettet, og ændret software tilbage, og køreklar til fyraften.
Helt customiseret, totalt usynligt for alt og alle, og det er jo ikke voldsomt dyrere end en standard chip tuning.
Håber kyndige lige giver en kommmentar, f.eks [tag]Bigfoot[/tag]
Og nej, det er ikke en opfordring til re-map, f.eks med klart bedre brændstoføkonomi til følge, eller mere moment,
for prisen er typisk mere forurering. Min Merc bruger diesel til at rense udstødningen, og det koster jo diesel,
hvilket man kan lade være med gennem re-map, men så koster det extra forurening.
Bare en simpel 'think twice' før nogen beslutter sig for en chip tuning, om ikke re-map måske er en klart bedre løsning.
Jeg vil næppe nogen sinde chippe en motor, men måske lave en re-map.
Af tre årsager, dels er chipning jo normalt synlig i form af diverse extra ledninger
og plastic box, dels synes jeg alle chippede biler altid giver en sort røgsky bagud , når der
trædes lidt hårdt på pedalen, og dels er de standard vare, med deraf følgende nye
standard parametre til motoren.
Chip tuning er efter min personlige mening ren 'Brian igen igen'
Ved re-map bestemmer man jo selv, præcis hvilke motor parametre man ønsker ændret,
øget moment, øget HK, bedre brændstof økonomi, etc. etc.
En re-map af f.eks en Merc V6 320 koster ca kr 3.000. På værkstedet om morgenen, suge softwaren ud
af computeren, afsted til en tunings doktor over nettet, og ændret software tilbage, og køreklar til fyraften.
Helt customiseret, totalt usynligt for alt og alle, og det er jo ikke voldsomt dyrere end en standard chip tuning.
Håber kyndige lige giver en kommmentar, f.eks [tag]Bigfoot[/tag]
Og nej, det er ikke en opfordring til re-map, f.eks med klart bedre brændstoføkonomi til følge, eller mere moment,
for prisen er typisk mere forurering. Min Merc bruger diesel til at rense udstødningen, og det koster jo diesel,
hvilket man kan lade være med gennem re-map, men så koster det extra forurening.
Bare en simpel 'think twice' før nogen beslutter sig for en chip tuning, om ikke re-map måske er en klart bedre løsning.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )
- Brandsen
- Stoker XVII
- 14
- Indlæg: 3485
- Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
- Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
- Areal: 425 m2
- Brændsel: Spildkorn - Træpiller
- Fremviser gerne i postnummer: 4300
- Årligt forbrug: ca 10 tons
- Geografisk sted: Holbæk
- Har takket: 1 gang
- Blevet takket: 136 gange
Re: Chipning af Sdi motor (Lupo)
Halløj i forum,
Tja, den chip bilen er født med, indeholder software med netop de parametre som
fabrikanten mener er mest optimale, for de fleste købere, og som overholder lovgivningen
med hensyn partikkel udledning, bremse dimmension i forhold til HK, moment i forhold til
hvad gearkasse og kardan kan holde til, osv osv.
Det er jo i sig selv den første 'think twice'.
En chip tuning indsætter bare en ny chip med ny software, som 'overskriver' de signaler den
oprindelige chip og oprindelige software sender til motoren.
En re-map suger den oprindelige software ud af den oprindelige chip, ændrer de parametere
du ønsker ændret, og indlæser softwaren igen, i den oprindelige chip.
Man kan sige 'forskellen er den samme', bortset fra de 3 grunde jeg nævnte i første kommentar,
og her går jeg jo klart ud fra, at der er nogle helt specifikke årsager til, at man gerne vil have ændret
standard opsætningen af sin motor, som f.eks markant mere moment, for at trække en særligt stor
trailer eller campignvogn, hesterailer, eller hvad årsagen nu måtte være.
Ved re-map får du præcis det du gerne vil have, ved chip tuning, en standard blanding af forskellige bolcher,
nogen sure og nogen søde, og du kan garanteret ikke lide dem alle sammen.
Det er så den anden 'think twice'.
Tja, den chip bilen er født med, indeholder software med netop de parametre som
fabrikanten mener er mest optimale, for de fleste købere, og som overholder lovgivningen
med hensyn partikkel udledning, bremse dimmension i forhold til HK, moment i forhold til
hvad gearkasse og kardan kan holde til, osv osv.
Det er jo i sig selv den første 'think twice'.
En chip tuning indsætter bare en ny chip med ny software, som 'overskriver' de signaler den
oprindelige chip og oprindelige software sender til motoren.
En re-map suger den oprindelige software ud af den oprindelige chip, ændrer de parametere
du ønsker ændret, og indlæser softwaren igen, i den oprindelige chip.
Man kan sige 'forskellen er den samme', bortset fra de 3 grunde jeg nævnte i første kommentar,
og her går jeg jo klart ud fra, at der er nogle helt specifikke årsager til, at man gerne vil have ændret
standard opsætningen af sin motor, som f.eks markant mere moment, for at trække en særligt stor
trailer eller campignvogn, hesterailer, eller hvad årsagen nu måtte være.
Ved re-map får du præcis det du gerne vil have, ved chip tuning, en standard blanding af forskellige bolcher,
nogen sure og nogen søde, og du kan garanteret ikke lide dem alle sammen.
Det er så den anden 'think twice'.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )