jojorsal skrev: Derudover kom jeg jo hjem til 1 km grusvej der lignede noget der er løgn, fuld af huller som de jo tit bliver, den skarpsindige læser vil selvfølig undre sig over hvordan vejen er blevet fuld af huller når jeg ikke har været hjemme men jeg er i den uheldige sitiuation at hvis man kommer fra Vejle og skal ud på Vejlefjord Centeret (et konference- og behandlingscenter med temmelig mange nye brugere) og man har sat en af disse her GPS navigator til med indstillingerene "korteste vej"
ikke "hurtiste vej" så bliver de ledt op af min grusvej, igennem gårdspladsen, hvor de dog må erkende at resten af vejen (en dårlig markvej), der primært er for traktorer eller 4WD, også vender de om og kører tilbage igen. S.... træls men der er ikke noget jeg kan gøre ved det, jeg har forsøgt. Jeg har så nu besluttet mig for at ville have en vejhøvl men de koster jo op til flere formuer, og ser ud til at være relative nemme at bygge selv. Er der nogen der har erfaring med sådan et projekt og hvor kommer man evt billigst til nogle I bjælker i korte stykker 2-2,5 m. Jeg har et 3 punkts ophæng fra en hø-vender til at lægge, der ud over har jeg en rigtig slidt aflæsser vogn jeg gerne vil ofra på projektet, jeg har også tænkt på om jeg kunne bruge en lille gammel gødningsspreder fra bøgeballe i projektet mht noget udlægning af stabilgrus, den står nemlig også bare og glor.
![8) 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
Jeg har skam også været ledt ud på korteste vej via min GPS. Det var den vej Chr. IV brugte, når han skulle fra Århus til Odder. Vejen blev dog nedlagt tilbage i slutningen af 1800tallet!
På billedet af 24. junu 2007 ser man resultatet:
Det var nu mere en hjemmelavet vejhøvl, jeg ville vise.
På billedet af 30. marts 2008 ses at jeg har brugt et almindeligt dozerblad som grundlag og så nogle I-bjælker.
Den venstre står op, for ikke at skære sig ned i vejen, men glide oven ad som en mede. Tværbjælkerne ligger på siden for at kunne føre materialerne ind mod midten af vejen.
Den højre bjælke ligger også på siden for at kunne skære sig ned i rabatten.
På taktoren sænker jeg så liftarmen mere eller mindre, for at skrabe materialet ind fra rabatten.
Ærgerligt at billederne kommer ind i omvendt rækkefølge.
Har man en vej, der ligger i plan med eller endnu bedre lidt over omgivende terræn, handler det om at få den højst på midten, så vand kan løbe af, i stedet for at blive stående i hjulsporene.
Det er helt utrolig så meget materiale man kan skrabe ud af rabatterne og det er nødvendigt at få gjort, så ikke rabatterne danner volde, der forhindre vandet i at løbe af vejen.
Til sidst bliver midten af vejen måske for høj, så Morris Mini og Alfa 159 skraber imod
Så stiller jeg høvlen vandret og rager det højeste af og får lagt det ud i sporene, så man ikke skal høre på vrøvl fra disse lavstammede typer, nabo/legekammerat og søn!