Indlæg
af Brandsen »
Halløj i forum,
Ja, har du kørt med Dr.Thy indstillinger, så er her to mulige årsager til
det mega svineri efter blot et par døgn.
1) Der står vand i luftkamrene efter en tidligere tilbagebrand.
En sjælden gang imellem er det ikke nok bare at skrue aftapningsskruen ud,
men også køre med blæseren på fuld skrue nogle minutter, sådan det sidste
vand bliver presst ud af kamrene.
Og, det er før set, at vandet har trukket snask med ned i luftkamrene, så vandet
ikke løber ud, selv om aftapningsskruen er ude, så der skal lige et langt stykke
stift ståltråd ind gennem hullet.
2) Røgkassen er tilstoppet. Lige for at være helt sikker, så er røgkassen det kammer
der sidder efter turbolatorerne, altså det kammer du kommer til via de små luger,
bag de høje smalle skjolde i hver side.
Og, her er det før set, at man troede røgkassen var renset godt og grundigt,
men alligevel var næsten tilstoppet helt oppe i toppen.
Det drejer sig om de første 20-30 cm af skorstensrøret, der jo starter i røgkassen,
altså det stykke der er ned mod fyret fra din røg temp føler og iltsonde.
Skorstensfejeren fejer kun 'opad', aldrig 'nedad', netop fordi der sidder temp føler
og iltsonde jo. Det er tidligere sket, at der netop på det stykke har siddet et tommetykt
lag af sod, sådan Baxi næsten ikke kunne komme af med røgen.
Jeg vil anbefale du stopper fyret, og lige kontrollerer disse to mulige årsager.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )