Radiator størrelse og gamle rør

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
Simonthk
Stoker III
Stoker III
9
Indlæg: 95
Tilmeldt: 15 aug 2014 02:34

Radiator størrelse og gamle rør

Indlæg af Simonthk »

Hej 2 spørgsmål :)

1:
Jeg har et vindue I mit køkken. Jeg vil have en ca 80 cm radiator (som vinduesbredde) under vinduet derinde. Men men men, jeg har mere plads ved siden af vinduet til at trække en bredere radiator ud på den ene side, ca 60 cm ekstra.
Som rummet er konstrueret er jeg sikker på at det vil give en bedre varme med den større radiator, da en 80 kun under vindue, vil side langt ud I hjørnet, men det vil måske se åndsvagt ud, og jeg har lidt svært ved at vurdere hvad jeg skal gøre :) Hvad tænker I? Måske jeg lige kan skaffe billede. Hører jo også så meget om at radiatorer nu til dags skal være store (ved godt det mest gælder varmepumper).

Så er jeg ved at føre rør i min kælder til mit nye pillefyr. Jeg har allerede skiftet rør til halvdelen af huset (en lejlighed) så der er pex til radiatorerne.
Men.. så har jeg gamle radiatorer også (der hvor jeg selv bor), og de har meget rust i rørene. Gør det noget med det rust, eller skal jeg bare koble dem til? Der er så meget løst rust og boblerust i de gamle rør, at det kan skrabes løs med en finger, og så tænker jeg "skal det virkelig ind i mit nye fine fyr?"
Alternativet er at jeg fyrer kun med brændeovn og får skiftet til pexrør næste år.

Simonthk
Stoker III
Stoker III
9
Indlæg: 95
Tilmeldt: 15 aug 2014 02:34

Radiator størrelse og gamle rør

Indlæg af Simonthk »

Og så har jeg fået at vide et tidspunkt, at man kan få noget til at rense vandet med, det ville jeg hvertfald meget gerne have ved min retur til mit fyr, så kan jeg da komme af med eventuelle rust flager. Nogle der kender til dem og hvad de hedder? Har ikke haft held med at finde dem.
Jens
Stoker XV
Stoker XV
17
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Har takket: 75 gange
Blevet takket: 60 gange

Radiator størrelse og gamle rør

Indlæg af Jens »

Hvad angår at rense vandet, så mon ikke det er snavssamlere du har hørt om ?
http://www.billigvvs.dk/Ventiler-Stopha ... mlere.html
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !
levi

Radiator størrelse og gamle rør

Indlæg af levi »

Simonthk skrev:Hej 2 spørgsmål :)

1:
Jeg har et vindue I mit køkken. Jeg vil have en ca 80 cm radiator (som vinduesbredde) under vinduet derinde. Men men men, jeg har mere plads ved siden af vinduet til at trække en bredere radiator ud på den ene side, ca 60 cm ekstra.
Som rummet er konstrueret er jeg sikker på at det vil give en bedre varme med den større radiator, da en 80 kun under vindue, vil side langt ud I hjørnet, men det vil måske se åndsvagt ud, og jeg har lidt svært ved at vurdere hvad jeg skal gøre :) Hvad tænker I? Måske jeg lige kan skaffe billede. Hører jo også så meget om at radiatorer nu til dags skal være store (ved godt det mest gælder varmepumper).

Så er jeg ved at føre rør i min kælder til mit nye pillefyr. Jeg har allerede skiftet rør til halvdelen af huset (en lejlighed) så der er pex til radiatorerne.
Men.. så har jeg gamle radiatorer også (der hvor jeg selv bor), og de har meget rust i rørene. Gør det noget med det rust, eller skal jeg bare koble dem til? Der er så meget løst rust og boblerust i de gamle rør, at det kan skrabes løs med en finger, og så tænker jeg "skal det virkelig ind i mit nye fine fyr?"
Alternativet er at jeg fyrer kun med brændeovn og får skiftet til pexrør næste år.
Hvis der er så meget rust i dine rør, - at du ligefrem kan skrabe flager af - så bør du skifte dem, - når der kommer vand på igen vil en del af denne rust løsne sig, - og sætte sig i ventiler/pumper etc. - Det kan blive et mareridt!

Der er ikke noget der kan rense "rust" væk fra din installation - et snavsfilter bruges primært til mindre partikler end rustflager = det vil stoppe konstant...........

Skift rørerene :great:

Besvar