Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

en pind i 27eren ?

Spørgsmål vedr. Benekov samt det tilbehør der laves til Benekov Stokerfyr
Mr. X
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 270
Tilmeldt: 03 jan 2007 10:47
Mit fyr: PL27 Silver, nyeste software
Areal: 210
Brændsel: træpiller
Årligt forbrug: ca 8-10 to
Geografisk sted: Midtjylland

en pind i 27eren ?

Indlæg af Mr. X » 17 jan 2007 17:46

Er der nogen af jer 27ere der putter lidt pind i her i tiden ? Godt nok er mit forbrug på 60 kg/døgn, men system-temperatur svinger en del, og derfor starter fyret med at køre op på 100% når temp falder ned til ca 70 grader, og ydelsen falder så selvfølgelig drastiskt når temp går over de 75 som er sat til fremløb. Den går helt ned til ca 20% drift når temp er steget til omkr. 78 grader.

Jeg tør derfor ikke putte pinde i - egentlig fordi jeg synes fyret opfører sig totalt mystiskt - jeg SKAL rode slagger ud 1 gang i døgnet - f.eks. her til morgen var de rigtigt store og havde lagt sig over det halve af bålet. Havde jeg ladet den køre, var den helt sikkert gået i stå dagen efter. MEN - når jeg har rodet - og det går sateme stærkt for ikke at få ilten for højt op - så her i dag kørte den korn frem så ilt stod på 0,0 - og det gjorde den fame i 5-10 minutter !!!! inden det begyndte at normalisere sig.

Så alene af den grund tør jeg skutte komme pinde i - jeg tror simpelthen den vil tilte totalt med ilt% - og måske vil bålet gå ud ?

Hvad gør i andre ? ligger i bare en lille smule træ direkte ovenpå keramikbuen, eller ved siden af , og lukker lågen i en fart ? Og hvordan opfører displayet sig efterfølgende - samt kan bålet gå ud ?

mvh
Allan


Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10377
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Indlæg af thy » 17 jan 2007 18:21

der sker såmænd ikke noget ved at ilt% ruger op mens du roder den falder i løbet af et lille minuts tid igen.... det ser jeg ikke som et problem du behøver at spekulere på :-)
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

søren ø
Supporter
Supporter
Indlæg: 1018
Tilmeldt: 01 jan 2007 21:06
Mit fyr: Benekov pl27
Areal: 180
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: midtfyn
Kontakt:

Indlæg af søren ø » 17 jan 2007 20:14

Jeg roder ALDRIG i mit bål. Kun når jeg renser hele fyret, men ikke for at tage aske ud. Hvis jeg roder i den og rager aske ned fra ringen, oplever jeg at der går lidt tid inden styringen har fundet sig selv igen, med dertil grovere aske til følge. Og tag det bare roligt, som Thy skriver sker der ikke noget ved at din ilt % går i vejret, jeg kan godt lade mine låger stå åbne når jeg tager aske ud, og efter kort tid er ilten i orden igen.
All men are created equal, but only the bravest become firefighters.

Kissendrup
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 29
Tilmeldt: 31 dec 2006 08:40
Mit fyr: Scotte
Areal: 190
Brændsel: Piller
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Kissendrup Fyn

Re: en pind i 27eren ?

Indlæg af Kissendrup » 17 jan 2007 20:17

Mr. X skrev:Er der nogen af jer 27ere der putter lidt pind i her i tiden ? Godt nok er mit forbrug på 60 kg/døgn, men system-temperatur svinger en del, og derfor starter fyret med at køre op på 100% når temp falder ned til ca 70 grader, og ydelsen falder så selvfølgelig drastiskt når temp går over de 75 som er sat til fremløb. Den går helt ned til ca 20% drift når temp er steget til omkr. 78 grader.

Jeg tør derfor ikke putte pinde i - egentlig fordi jeg synes fyret opfører sig totalt mystiskt - jeg SKAL rode slagger ud 1 gang i døgnet - f.eks. her til morgen var de rigtigt store og havde lagt sig over det halve af bålet. Havde jeg ladet den køre, var den helt sikkert gået i stå dagen efter. MEN - når jeg har rodet - og det går sateme stærkt for ikke at få ilten for højt op - så her i dag kørte den korn frem så ilt stod på 0,0 - og det gjorde den fame i 5-10 minutter !!!! inden det begyndte at normalisere sig.

Så alene af den grund tør jeg skutte komme pinde i - jeg tror simpelthen den vil tilte totalt med ilt% - og måske vil bålet gå ud ?

Hvad gør i andre ? ligger i bare en lille smule træ direkte ovenpå keramikbuen, eller ved siden af , og lukker lågen i en fart ? Og hvordan opfører displayet sig efterfølgende - samt kan bålet gå ud ?

mvh
Allan
Min erfaring med fast brænsel er at det ikke rigtig duer sammen med kornbuen, så ud med den, og så bare på med nogle pinde! Min kan nemt hitte ud af det selv om iltprocenten svinger en del! Den kan sagtens brænde med korn i nogle timer uden kornbuen.

Prøv dig frem! Det vigtigste er blot at brændet er tørt, og så er det selvfølgelig vigtigt med et rimeligt forbrug.

Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Indlæg af Klaus » 17 jan 2007 21:34

Dine temperatur svingninger tyder på at din cirkulationspumpe ikke er i et højt nok trin ?! Jeg havde samme udsving, men de forsvandt da den fik trin 3 og nu svinger den sjældent mere end 1 grad !
Hvis du døjer med slagger er det nok lidt mere kridt der skal til !


Mr. X
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 270
Tilmeldt: 03 jan 2007 10:47
Mit fyr: PL27 Silver, nyeste software
Areal: 210
Brændsel: træpiller
Årligt forbrug: ca 8-10 to
Geografisk sted: Midtjylland

Indlæg af Mr. X » 18 jan 2007 07:40

OK - jeg vil give den noget mere kridt - jeg skal alligevel over til leverandøren i weekenden og hente nyt læs - håber jeg får lov at putte kridt i lige som sidst. Bare han har glemt at hans fine traktorer og mejetærskere er hvide af kridt fra sidste gang :lol:

Men når man fjerner buen for at putte træ i, f.eks. i weekenden hvor man nok kan putte pinde i ofte, kan den så holde gang i kornet, eller skal man have tømt herden for korn, og starte op på piller som "normalt" når man er færdig med træet ?

Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Indlæg af Klaus » 18 jan 2007 07:55

Jeg plejer bare at smide det ind oven på buen en 3-4 stykker af gangen..
Der er i opr setting (tror jeg ) en værdi der hedder O2 minf/puls (tror jeg igen) hvis du sætter den til 0 vil den stadig fodre bålet selvom der er godt gang i træet.. Der er også en værdi der hedder noget med "min puls i sek" jeg har ikke prøvet at pille ved den men tror da at den kan justere så den altid kører fx 0,2 sek pr 20 sek så den også holder liv i bålet..
Er på arbejde så jeg tror det jeg har skrevet er nogenlunde rigtigt ! Eller må i rette mig :roll:
Fik du givet pumpen en tand til ? Jeg vil vædde på det er denfor temperaturen tér sig ..

Mr. X
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 270
Tilmeldt: 03 jan 2007 10:47
Mit fyr: PL27 Silver, nyeste software
Areal: 210
Brændsel: træpiller
Årligt forbrug: ca 8-10 to
Geografisk sted: Midtjylland

Indlæg af Mr. X » 18 jan 2007 09:39

njaeh - jeg har en alpha pro pumpe, som - straks mine termostater åbner går på 23-26 watt, og når de lukker, falder til 9-13 watt. Så mit problem er simpelthen at radiatorerne både åbner og lukker på samme tid !. Jeg HÅBER det bliver bedre når jeg får lavet gulvvarme til sommer i køkkenet. Det er 28 m2, og efterfølgende bliver der yderligere 50m2 gulvvarme i 2 andre rum - men først på sigt. Men MÅSKE jeg skal have justeret på fuel og pid osv - men det tror jeg at jeg vil have en snak med Karsten om engang når han "får tid" :shock:

mvh
Allan

Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Indlæg af Klaus » 18 jan 2007 11:07

Det er også rigtigt, den dumme pumpe :)
Du kan nu roligt prøve at juster Piderne 25% op ...

Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Indlæg af Klaus » 18 jan 2007 11:07

Klaus skrev:Det er også rigtigt, den dumme pumpe :)
Du kan nu roligt prøve at justere Piderne 25% op ...


Besvar