Halløj i forum,
Velkommen her på Blå Stue
Synes dine indstillinger ser rimeligt fine ud, men bestemt en god ide lige at
afprøve de korrigerede indstilinger, som foreslået af Dr. Thy.
Hvis en ellers velfungerende Baxi efter 8-9 år giver tilbagebrand gentagne gange,
så vil jeg foreslå at gå helt systematisk til værks, og kontrollere :
a) At pakningen på lågen til tanken slutter tæt.
Jeg giver pakningen en gang scilicone en gang årligt, sådan den holder sig
smidig, og dermed kan slutte tæt.
Du kan kontrollere ved at lave en 5 cm bred papirstrimmel, og så prøve at sætte
den i klemme forskellige steder mellem tank og pakning, så må du ikke kunne
trække strimlen ud.
b) At overtryksrøret fra blæserkasssen til toppen af tanken ikke er blevet lukket
af skidt og støv i årenes løb. Hullet sidder øverst til venstre i toppen af tanken,
og kan godt være lidt svær at få øje på, specielt hvis der sidder støv og smuld
på tankens sider, men find udmundings hullet, og blæs gennem røret med en god
gang trykluft.
c) At blæseren ikke er blevet stoppet af skidt og møg, den fungerer jo nærmest
som støvsuger i fyrrummet, så vingerne kan blive godt beget til.
Blæs ren med trykluft, ind gennem hullerne i blæserkassen, så du er sikker på
blæseren giver luft nok til forbrændingen, og samtidigt også nok til at give lidt
overtryk i tanken.
d) At der ikke står vand i luftkamrene efter tidligere tilbagebrand.
Ud med aftapningsskruen, og så fuld blæs på blæseren i nogle minutter,
og især også lige at stikke et langt stykke stift ståltråd ind gennem aftapnings hullet,
for det er før set, at man tror alt vand er kommet ud, men hullet i virkeligheden
var stoppet af snask, som vandet har trukket med ned i luftkamrene.
e) At der ikke sidder en krans af sod og beg, lige der hvor sneglekanalen munder ud
i selve brændkammeret.
f) At skruen til dækslet over inspektionshullet er strammet godt til, inspektionshullet
der sidder i nederste låge.
g) At SYR ventilen ikke drypper lidt, og derved gør brændslet en anelse fugtigt.
Det er før set, at SYR ventilen ikke har kunnet lukke helt, efter den har udløst vand
ved en tilbagebrand. Kontrolleres ved lige at køre nogle piller ud, og så mærke om
de er lidt fugtige.
h) At røgkassen er blevet tømt for aske, altså kassen der sidder efter turbolatorerne,
og som du kommer ind til via de små dæksler bag de høje smalle skjolde på siderne.
i) At de allerførste 20 cm af røgrøret er renset for sod. Det gør skorstenfejeren nemlig
ikke, fordi der sidder røg temp føler og evt iltsonden. Det er før set, at der gennem årene
af den årsag har opbygget et bogstaveligt tomme tykt lag af sod præcis der, på de første
10 - 20 cm af røgrøret, sådan skorstenstrækket bliver alt for lavt.
j) At trækstabilisatoren står på ca 10pa , og dermed står og vibrerer lidt nervøst, selv i forholdsvis
stille vejr.
... og så er det vist tid til en pils fra kølestokeren
![8) 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)