Ugelvig skrev:Jeg skal vel på banen her? Har jo søsteren til PB20 brænderen på min kedel
Installation med akku. er det jeg vil kalde en svensk løsning, det har været debatteret, hvorvidt det er en god idé. Personligt er jeg af samme holdning som Nemo.. Du er tæt på en drømmeløsning her!
Det er vel snare beviset på at start/stop ikke er en god løsning......
triumph skrev:Det er vel snare beviset på at start/stop ikke er en god løsning......
Eller at "pausefyring" giver dårlig nyttevirkning?
3.000l akku. er immervæk noget af en beholder der skal varmes op. Det vil unægtelig tage noget tid, selv med en 20 kW brænder på maks. med bedst mulig nyttevirkning...
Jeg ser bare ikke helt det billede når jeg sammenligner forbruget mellem start/stop uden akku. og med akku. Men der er en besparelse og kedlen er mere "ren" ved installation med akku. og høj last.
/AJU
Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne
Ugelvig skrev:
Eller at "pausefyring" giver dårlig nyttevirkning?
3.000l akku. er immervæk noget af en beholder der skal varmes op. Det vil unægtelig tage noget tid, selv med en 20 kW brænder på maks. med bedst mulig nyttevirkning...
Jeg ser bare ikke helt det billede når jeg sammenligner forbruget mellem start/stop uden akku. og med akku. Men der er en besparelse og kedlen er mere "ren" ved installation med akku. og høj last.
PBN har vel ikke "pausefyret" men kørt start/stop ?
Jeg tror også at jeg har mere ud af at køre fuld skrue på fyret og lukke det ned med så få start stop som muligt, akkutanken er rimeligt godt isoleret så tror varmetabet her er begrænset.
hej du ved vel god at kedel er født med vejrkompencering, bruger du den som shunt, eller hvordan har du koblet den sammen for tror ikke 35 grader er nok i retur desvære.
retur skal vel helst være 10 grader under kedel temp. for og undgå kedel tære pga kondens.
kan du ikke lave et diagram over hvordan du har koblet akku tank på den
1) Uden akkutank er modulation med mulighed for timerstyring (el. rumfølere og vvb-prio) det mest drift-økonomiske - især sommer og alt efter husets beskaffenhed i overgangsperioder og milde vinterperioder. Hvor meget der spares procentvis i brændsel ift. et tænd/sluk anlæg uden akkutank står ikke klart for mig - 10-20%??
2) Med akkutank skal man måske mere tænke i akkutankens størrelse (trådstarters 3000l giver jo en lagrings og lagdelingsmulighed = "modulation" fra tanken via vejrkompensering, som får mine 300l til at blegne - dette skal self. også ses i forhold til husets størrelse/beskaffenhed og tankens/varmeanlæggets placering.). Alt efter opsætning så går jeg ud fra at man kan få de samme besparende fordele (som uden akkutank) ud af vvb-prio, rumfølere eller ved konstant cirkulation -> vejrkompensering. Besparelserne ved disse styringer - ser ud til at være 20-25%.
uffev jeg er lidt nysgerrig på dit årlige forbrug - kunne jeg lokke dig til at fortælle lidt om det inkl hus isoleringsgrad?
trådstarters fremløb var 45 og retur 35, det er klart alene på den konto spares der rigtig meget end hvis det hed 70/60. Jeg ved ikke om kedlen kan holde til det. Min kører uden shunt (det skal den ifølge forhandler og producent) og den må godt have en retur på under 60, så længe forskellen på fremløbet ikke er for stor - mit har i et halvt år kørt 70/55. Jeg synes jo selv det er en god fordel med mit anlæg at have en akkutank på, så jeg har færre tændinger og renere forbrænding. Og samtidigt er det skuffende at jeg ikke kan holde forbruget på 3 ton (set ift 2000l olie), når jeg nu har solvarme på - inkl. en elpatron. Mit pillefyr er tændt i 6-7mdr om året.
Triumphs pointe med at man med et mindre varmesystem (altså uden akkutank) og en intelligent styring kan opnå sammenlignelige besparelse for meget lavere investeringer er ihvertfald gyldig. Sammenligner jeg mit forbrug med Lau´s timerstyrede MGM Junior så lader det til at vi bruger det samme.
Men hvis du vil have sol på eller andre varmekilder (brænde, varmepumpe), så vi taler om kombiløsninger - så tror jeg stadig på at akkutanken som styrende centrum af varmesystemet er den bedste løsning. Solen giver maksimalt, pillefyret brænder rent og lagdelingen er optimal. Et start/stop fyr skulle have rigeligt med vand at opvarme i det system. Et modulerende pillefyr kunne nøjes med toppen og bruge sin timerstyring når det ikke var for koldt.
Rent økonomisk er et enkeltstående mere avanceret pillefyr m. div. styringsmuligheder det måske bedste valg. Jeg bliver nødt til at skrive måske da vi skal sammenligne over anlæggenes levetid - hvilket måske i virkeligheden gør denne diskussion umulig.
et andet spørgsmål - med Ugelvigs start/stop løsning er det vel også muligt at lave vvb-prio og rumfølere? Eller hvad?
jeg har også 12 - men ville naturligvis have færre hvis jeg satte den i lavlast. Og self. er 6½ ton godkendt til dine m2 - håber ikke at jeg har antydet andet
Glæder mig til at se hvorledes du vil gribe det an med timer, måske jeg vil kopiere dig. Mht. solvarme - du kan jo tage det lidt i etaper tænker jeg, smide en akkutank af en passende størrelse på og derefter se om du vil mere.
Hvordan virker dit Danfoss Living Connect/Link og hvad kostede det?
Ugelvig skrev:Jeg skal vel på banen her? Har jo søsteren til PB20 brænderen på min kedel
Ligeledes bor jeg meget på Skærbæk (den rigtige af dem )
Installation med akku. er det jeg vil kalde en svensk løsning, det har været debatteret, hvorvidt det er en god idé. Personligt er jeg af samme holdning som Nemo.. Du er tæt på en drømmeløsning her!
Jeg vil meget gerne komme forbi og sparke fyr. Jeg kan måske ligefrem lære noget. Det virker til, at du har ramt indstillingerne temmelig godt!
Det undre mig dog, at du har en shuntventil, der tillader 35 grader retur til kedlen. Vil optimal i forhold til beskyttelse af kedlen ikke være ca. 60 grader? Kommer måske an på, hvad akku. skal bruge til fornuftig ladning?