noller skrev:
Har hørt tilfælde hvor Kia ikke var videre kulante, det mindste de finder der ikke stemmer overens med deres service, så er der ingen hjælp at hente, bare man sikrer sig at mekanikeren udfører service efter alle forskrifter så er alt ok.
For mit vedkommende er det ikke relevant mere, da bilen har nået en alder hvor det betyder mindre og man kan jo lige så godt spare nogle penge ved den lokale, altså ham i kedeldragten som både er direktør sælger klargøringsmand fejedreng, så er der jo kun en man skal betale løn til
Jeg har en ceed 2010 og en Picanto 2005.
Picantoen har der været 0 problemer med.
Ceeden har haft 2 problemer, hvor kierulff i slagelse, og Kia danmark har vist enestående modvilje mod at udføre et ordenligt stykke arbejde, samt at løse problemerne. Tilgændgæld har kieulff vist en lige så enestående evne til at kludre rundt.
Hele historien bliver for lang til dette forum. I kommer til at vente til den kommer som film (helaaftens)
Den en ting var at bagklappen rustede de samme 2 steder, i hver sin side, ved er pladeombuk. Noget som helt tydeligt skyldtes dårlig sealing.
Værkføren ville male stederne. Jeg anførte at det skyldtes dårlig sealing. Men nu havde han været værkføre i 15 år, så mon ikke han viste mere om det,end jeg gjorde !
Bagklappen blev så malet 4-5 gange på 2 år, pga rust det samme sted. Bagklap stødte også på indvendigt i karossen, så maling blev skrabet af.
Da det skulle males, spurgte jeg om vi skulle kigge på skaderne inden de gik i gang.
Det var ikke nødvendigt, der var noteret, hvad der skulle laves.
Så da jeg hentede bilen igen havde de malet kofangeren, i stedet for karossen.
Da jeg aflevere bilen igen var jeg klar over at der krævedes særlige pædagogiske egenskaber, når man skulle kommunikere med kierulff. Så jeg var ude og sætte gule sedler på skader, samt forklarede dem, at det jo ikke var nok at de malede skaden. Men først og fremmest skulle sørge for at bagklap ikke stødte på.
Det var der styr på, det skulle jeg slet ikke bekymre mig om.......
14 dage efter kunne jeg så igen aflevere bilen til maling, da lakken var slidt af samme sted.......
Samlet set har bilen været til maleren 9 gange på 2 år, ifb. med maling af området omkring bagklap.
Bilen har sledet baghjul skæve, så de har rejst sig og begyndt at støje. Efter 1 år skiftede jeg dækkende pga støj, men troede først at det nok var fordi jeg havde kørt med forkert dæktryk. Allerede efter 5000 km begyndte de nye dæk at støje, så jeg kørte til kierulff.
Her forklarede værkføren mig at sådan gjorde ALLE nye biler, og at idag skulle man være heldig for at køre 20.000 på et sæt dæk.......
Jeg kunne godt få bilen 4 hjulsudmålt, men da der ikke var noget der kunne justeres, så ville det være omsonst.
Jeg kørte et andet sted hen og fik bilen 4 hjuls udmålt, udmålingen viste at camper vinkel var ud over tolerance.
Kierulff skiftede bøsninger i stræberarme, og sagde at: Nu var den iorden
Da dækkende var begyndt at støje, var det jo svært at vide. Men efter et år skiftede jeg igen dæk. Disse begynte straks igen at støje.
Jeg kørte til Kierulff. Der sagde at: nu har vi ordnet det !
OK sage jeg, hvad er det i har gjort, du har selv sagt der ikke er noget der kan justeres ?
Her hos kierulff kan vi trylle, sagde værkføren. Og ville så ikke sige mere.
Året efter havde dæk rejst sig meget. og bagklap var rusten, og garrentien tæt på udløb. Så jeg henvendte mig til Kia danmark.
De sagde: iejj, Vi har overhovedet ingen registeringer på reklamationsarbejde på din bil, og sådan er der der ingen af vores forhandlere der opføre sig. Din historie er helt usandsynlig. Du må henvende dig til forhandleren.
Jeg henvendte mig istedet til FDM. Det medførte at Kia mødte op hos Kierulff for at inspicere bilen.
De konstaterede at bagklap bare skulle males igen, og have en ordenlig gang udvendig sealing.
Så nu ligge der en 1½ cm bred pølse indvendigt.
Kierulffs "Trylleri" bestod i at de havde bøjet venstre bærearm. Desværre havde de bøjet den således at den stødte på andre undervogskomponenter.
Samtidigt kunne de se at jeg havde haft en påkørsel i højre side.
Kia svarede FDM ved at sige, at de næppe kunne holdes ansvarlig for fejl på undervogn, da den var blevet påkørt.
Jeg kunne så ikke forstå hvordan en påkørsel i højre side, kunne få Kierulff til at bøje venstre stræberarm.
Efter mange skriverier, endte det med at kia ville lave langhuller i baghjulsophæng, så campervinkler kunne justeres.
Det var jeg ikke indstillet på, da jeg var bange for at den hurtigt ville komme ud af justering.
Efter endnu flere skriverier, gik Kia med til at sætte en ny bagbro på, samt montere nye bagdæk.
Efter 5000 km var dæk slidt 1 mm skæve.
Jeg henvendte mig igen til kia, der 4 hjulsudmålte bilen. Campervinkelen skulle være mellem 0 og 1,3. den var 1,49.
Kia mente at hvis man lagde usikkerheden på måleapperatet oven i resultatet, så ville de ikke gøre mere i sagen. Årsagen til skævslidningen af dæk, var at dæktrykket kun var 1,9 bar, og det skulle have været 2,2 bar.
At det var Kia der 3 uger før havde bestilt Kierulff til at montere dækkende. Tog de sig ikke af. De kunne jo ikke tage ansvar for hvad deres værksteder gjorde.......!
De anbefalede mig dog at jeg kunne få lavet en 4 hjulsudmåling et andet sted, for egen regning.
Det så jeg ingen grund til, da målingen jo lå ud over kias specifikationer.
Jeg havde igen fat i FDM der henstillede til Kia at de burde få bilen til at overholde specifikationerne.
Kia svar var; Det er altid rart at få andre øjne på sagen, men det bliver et nej tak herfra........
Jeg valgte selv at få udført 4 hjulsudmåling. Den viste campervinkel på 1,53. Men derudover skrævede dækkende, som benene på en havneluder (jeg kan ikke lige huske tal) Noget som kia helt havde forbigået da de havde lavet 4 hjulsudmåling.
Dette medførte at kia så alligevel lavede lange huller, og justerede hjulstillingen.
Fra starten af forløbet klagede FDM over jeg ikke havde 0 fakturaér på mine besøg, og derfor ikke kunne dokumentere mine besøg.
Og var egentligt ikke indstillet på at køre en sag. da det var svært at dokumentere forløbet, og bilen havde kørt 120.000
Da jeg spurgte efter 0 faktura fra kierulff svarede de: Det bruger vi ikke her.....
Jeg vendte mig om mod Kia repræsentanten, (der ikke ville udskifte min bagklap: Da den jo ikke var malet før.....)
Og spurget om hvorfor de ikke stillede krav til at kunderne kunne få 0 Faktura.
Det havde de ikke noget med at gøre
FDM oplyste at man havde krav på at få 0 faktura. Hvilket jeg gjorde Kierulff opmærksom på.
De sagde så at det skulle jeg nok få. De skulle bare lige gennem systemet. Efter 3 rykkere og 3 månder har jeg stadigt ikke modtaget 0 fakturae
Jeg syntes bare at det er en ærgerlig historie. en ellers udenmærket bil, med 2 banale problemer. Som forhandler og importør bare ikke vil løse tilfredsstillende. Det er jo ikke en glad kunde der går ud af døren
Hov. så blev det jo aligevel hele historien.
Så behøver i ikke at se filmen