Hej Nemo
Det er meget tæt på og tak for linket
)
Eneste forskel er at jeg skal bruge et start/stop pillefyr og så er der nogen der mener en buffer ikke giver mening – men det er der så til gengæld når man ser på rene stoker løsninger – jeg savner flere referencer og erfaringer til løsninger med start/stop fyr og sol – sammen med en buffer
Jeg kan forstå at med start/stop fyr alene (og med et lav effektiv minimum ydelse), så giver buffer ikke mening fordi man blot får en større mængde vand at varme op og at varmetab ikke kan modregnes den minimale besparelse i fyringer – hvis der er sol tilkoblet eller man har et større fyr er det en anden historie.
Såfremt jeg skal have buffer vil jeg koble fyret direkte på fremløbet til VVB og husvarme og så lade retur og sol gå på buffer. Så er jeg sikker på at den varme/energi, der koster penge i form af træpiller, går direkte til forbruget – når det er nødvendigt
Solenergien kan så gå til VVB og buffer – når buffer så er varm nok tages varme derfra i stedet for fyret. Er der varmetab eller overproduktion fra solen gør det ikke så meget – den er jo gratis i drift modsat træpiller