Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Tilslutning af VVB i anlæg med gulvvarme

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Tilslutning af VVB i anlæg med gulvvarme

Indlæg af kaptajnen » 15 jan 2008 16:52

Jeg har for tiden BATEC solvarme og et fastbrændselsfyr, som jeg forventer at udskifte med en en eller anden stoker inden næste fyringsæson.

Idag opvarmes VVB vha af fremløbet køres direkte igennem den øverste spiral i solvarmebeholderen.
Da der er skoldningsventil på kan jeg styre den maximale varme, som kommer ud af vandhanerne. Der er jo ikke så meget ved at få næsten kogende vand ud! :oops:

Kan nogen der kan fortælle, hvordan en VVB placeres på et anlæg som dette (sakset fra en anden, desværre låst tråd):

Diagram.jpg

Jeg forestiller mig at det skal være en RAVK eller WATTS termostat med føler før ventil 2 og så sætte dykrøret ned i VVB.

Jeg har gulvvarme (klinker/beton) så ventil 2 i mit tilfælde skal være sat til ca 35-40 grader.

Jeg er lidt i tvivl om det vil kræve endnu en pumpe at sætte termostat på (altså endnu en ladekreds).

Når jeg kigger på hvordan radiatorer er koblet på har jeg også lidt svært ved at forestille mig hvordan man kan få vandet til at circulere igennem radiatoren, men det må jo være nemmere for vandet (mindre modstand) igennem disse.

Imiddelbart skulle man jo syntes at det var næsten omvendt pga radiatorens lille rørdimension vs de kraftigere rør rundt i kredsen... :oops:

Teach me tiger! icon_cheesygrin.gif

mvh
Peter
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!


Brugeravatar
Poulsen
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 74
Tilmeldt: 29 jan 2007 12:15
Mit fyr: Benekov PL27 med RKU3
Areal: 200
Brændsel: korn/træpiller
Geografisk sted: Hurup Thy

Re: Tilslutning af VVB i anlæg med gulvvarme

Indlæg af Poulsen » 16 jan 2008 01:08

Hvis jeg forstår dig ret, vil du tage varme til VVB fra rørene mellem ventil 1 og 2 (rørene mellem kedelkreds og forbrugskreds).
Det kan du også godt, men det kræver at du flytter pumpe 2 op mellem T-stykket og ventil 2, da du ellers risikere at vandet løber "baglens" gennem din VVB. Det ville kunne ske hvis pumpetrykket i pumpe 1 er mindre end i pumpe 2, eller hvis ventil 1 lukker lidt ned for fremløbet for at sikre et returløb til kedlen med et tilstrækkeligt højt temp. (ca. 60 grader).
Det kan måske enda være nødvendigt med en kontraventil for at sikre den korrekte cirkulationsretning.
Vi skal huske: Ved montering af flere pumper i samme kreds, skal man være ekstrem meget opmærksom på, at de ikke kommer til at modarbejde hinanden med der af følgende dårlig virkningsgrad.

Vedrørende cirkulation i radiatorene, er det jo pumpe 2 der sørger for det. Ventil 2 har kun til opgave at tilfører mere varmt vand når temp. bliver for lavt i forbrugskredsen. Altså vil den i hele tiden forsøge at opretholde den indstillede temperatur, i dit tilfælde 35-40 grader.

Hilsen Poulsen
Hilsen Poulsen

Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: Tilslutning af VVB i anlæg med gulvvarme

Indlæg af kaptajnen » 16 jan 2008 08:51

Tusind tak for dit svar!

Som jeg har det idag og har solvarme er fremløbet bare trukket direkte igennem øverste spiral og det giver pt ca 60-70 grader varmt vand (skoldningsventil sat til ca 60 grader). Der sidder så kontraventil ligefør fremløbet dykker ned i vvb.

For at forstå dig korrekt...
Hvilke typer er ventil 1 og 2?
Mener du at der skal anvendes en WATTS eller RAVK ventil til vvb?

Fandt faktisk et enkelt diagram i en manual, som jeg havde liggende på en BAXI Multiheat, hvor der anvendes en RAVK til vvb direkte mellem fremløb og retur efter kedelkredsen...

Måske er det slet ikke besværet værd at sætte en ventil på vvb idet jeg har solvarme og dermed en skoldningsventil...
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!

Brugeravatar
Poulsen
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 74
Tilmeldt: 29 jan 2007 12:15
Mit fyr: Benekov PL27 med RKU3
Areal: 200
Brændsel: korn/træpiller
Geografisk sted: Hurup Thy

Re: Tilslutning af VVB i anlæg med gulvvarme

Indlæg af Poulsen » 17 jan 2008 21:54

Den type 3-vejsventil der er vist i skitsen har vvs.nr: 40.3436.006 for 3/4" og 40.3436.008 for 1" versionen. Det er en EW termisk blandeventil, og prisen er vist ca. 700,00 kr for komplet med kapillarrørstermostat og dyklomme.

Men det er et spørgsmål, om du overhovedet behøver 3-vejs ventiler.

Ved forbrugskredsen kunne du lave en opstilling ligesom dem man laver ved gulvvarme for trægulve der ikke må blive for varme.

Jeg har her ændret lidt på den tidligere skitse (undskyld den dårlige kvalitet).
1000921,Diagram.jpg
Måske kan du også udskifte 3-vejsventilen i kedelkredsen med en af de fast indstillede blandeventiler. Jeg tror den er billigere.
Jeg valgte selv løsningen med den indstillige 3-vejeventil, da jeg skiftevis fyrer med korn og træpiller og derfor gerne ville kunne stille returtemp. højrere ved kornfyring end ved træpillefyring.
Hilsen Poulsen

Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: Tilslutning af VVB i anlæg med gulvvarme

Indlæg af kaptajnen » 18 jan 2008 14:11

@Poulsen
Tak for tegningen, thi en tegning siger mere end 1000 ord! :great:

Pyt med om den ikke er lavet i autocad eller lignende...

Tror faktisk jeg har fanget virkemåden.

Som jeg ser tegningen er der ingen termostat på VVB, hvilket er fint. I mit tilfælde mener jeg at VVB er sat i serie med fremløbet og ikke i parallel, som på din tegning...

Kan du forklare om hvad hvad dette betyder for virkemåden?

Tegningen har været virkelig lærerig for en Newbie som undertegnede!

Har du evt en link til at kunne se billeder/forklaring af vvs numrene på nettet?
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!


Brugeravatar
Poulsen
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 74
Tilmeldt: 29 jan 2007 12:15
Mit fyr: Benekov PL27 med RKU3
Areal: 200
Brændsel: korn/træpiller
Geografisk sted: Hurup Thy

Re: Tilslutning af VVB i anlæg med gulvvarme

Indlæg af Poulsen » 19 jan 2008 22:35

Jeg mener nu at VVB bør have en termostatstyring. Der er jo ingen mening i at bruge pumpekapacitet på at lade vandet sus igennem en opvarmet VVB.

Så er der også lige det, at jo højere temp. er i VVB, jo mere kalk udfældes der, med deraf øget belægning i VVB. Det er da i hvert fald teorien, men jeg har ingen erfaring der kan be- eller afkræftet teorien.
Hilsen Poulsen

Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: Tilslutning af VVB i anlæg med gulvvarme

Indlæg af kaptajnen » 19 jan 2008 22:53

Poulsen skrev:Jeg mener nu at VVB bør have en termostatstyring. Der er jo ingen mening i at bruge pumpekapacitet på at lade vandet sus igennem en opvarmet VVB.

Så er der også lige det, at jo højere temp. er i VVB, jo mere kalk udfældes der, med deraf øget belægning i VVB. Det er da i hvert fald teorien, men jeg har ingen erfaring der kan be- eller afkræftet teorien.
Min pointe var blot at der jo er tale om en solvarme VVB, hvor temperaturen kan opnå meget høje temperaturer - løsningen er i mit tilfælde skoldningstermostat.
Altså styring på temperatur i VVB uden sol og styring uden...
Derfor kunne man tale om forskel på anlæg med solvarme og uden...
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!


Besvar