Aaen skrev:Det er ikke fabrikanterne der måler brændstofforbruget, det er et uafhængigt prøvnings-laboratorium. Så det der med at fabrikanterne lyver, passer ikke.
Derudover kan jeg fortælle at alle der har klaget over for dårligt brændstofforbrug (der hvor jeg árbejder (Aut. Peugeot)) og hvor vi tester bilen, har de opgivne tal har vist sig at holde.
Det er IKKE et uafhængigt institut der står for testningen.... det er producenten selv.
Man ville ønske man kunne have det med et uafhængigt selskab, men det er endnu ikke blevet indført.
Testmetoderne er meget forskellige.
Tyske biler, plejer at være sendt ud til en flok af brugere, og så sammenlignes deres data med fabrikkens, og et forbrug beregnes deraf.
Franske biler, eller italienske, kan foregå i simulerede omgivelser, til tider lidt for simulerede. (her ses bilerne uden sidespejle, udstyr og alt det skidt)
Japanske bilers opgivelser kan være uddrag fra rullefelts test i vindtunneler, eller blot en motor i en prøvebænk under simulerede forhold. (hvordan fik Honda koncernen ellers et fornuftigt forbrug ud af deres v-tec biler......
)
Amerikanske er de værste.... det kan være baseret på en vurdering af tre ingeniører i koncernen, og så et gennemsnit deraf. Man tager det ikke så tungt.
Man ville gerne have det samlet under en fælles norm, men man er endnu ikke kommet til enighed, for det kræver jo netop et uafhængigt selskab på VERDENSPLAN som skal teste det.
Vi har FDM herhjemme, tyskerne har ADAC og TüV, men deres tal er ikke gældende, kun vejledende. Det er stadig producentes egne tal der tæller. Og især på det europæiske marked, er der store interesser i at få tallene til at virke så gode som muligt, for det er ikke kun i DK at der er fordele skattemæssigt deraf.
Det er et marked der stadig trænger til en opdatering. MEGET ENDDA!!!
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.