Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Alpha2 Fejl

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Krejberg
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 15
Tilmeldt: 04 feb 2012 15:13
Mit fyr: Baxi 2,5 Kw multi heat
Areal: 400 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9280
Dagligt forbrug: 100 kg
Årligt forbrug: 15 - 16 ton
Geografisk sted: Storvorde
Kontakt:

Alpha2 Fejl

Indlæg af Krejberg » 10 mar 2013 16:29

Hej

Har en alpha2 pumpe som driller lidt. Pludselig virker den ikke, når jeg opdager det fordi der bliver koldt i huset kommer jeg ud til en pumpe som "blinker" i hele displayet, som om strømmen tændes og slukkes lyn hurtigt efter hinanden. Hvis jeg slukker for strømmen og tænder igen fortsætter den med at blinke vildt, den nulstiller/reset ikke sig selv som den plejer når man slukker den.

Det er sket 3 gange inden for ca 2 mdr. Hvis jeg så lander den står og blinke og indimellem tænder og slukker den kommer den pludselig igang og laver alm reset og kører igen.

Har spurgt et par vvs folk og ingen har oplevet det som den gør, men jeg tror desværre nok der er ved at være tid til en ny pumpe for det her er jo ikke holdbart.

Pumpen er leveret og monteret sammen med fyret i feb/marts måned 2008

Er der nogen her som har oplevet ligende, eller ved hvad fejlen er?

Go´ dag

Henrik Krejberg Rasmussen
/Henrik Krejberg Rasmussen


Brugeravatar
GQLLE
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 166
Tilmeldt: 26 okt 2009 20:40
Mit fyr: Scotte 10kw + Atmos Dc25
Areal: 110 + 90
Fremviser gerne i postnummer: 7100
Årligt forbrug: 4 tons
Geografisk sted: Stubdrup, Højen

Alpha2 Fejl

Indlæg af GQLLE » 10 mar 2013 17:23

http://www.hedestoker.dk/content/Grundf ... lation.pdf

Hvis du læser under fejfinding
Så får den enten ikke strøm nok eller den er stoppet.

Har du prøvet at løsne de 4 skruer og se ind i den?

Krejberg
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 15
Tilmeldt: 04 feb 2012 15:13
Mit fyr: Baxi 2,5 Kw multi heat
Areal: 400 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9280
Dagligt forbrug: 100 kg
Årligt forbrug: 15 - 16 ton
Geografisk sted: Storvorde
Kontakt:

Alpha2 Fejl

Indlæg af Krejberg » 10 mar 2013 17:46

nej har ikke løsnet noget, eller kigget ind i den :-) skal der nye gummipakninger til hvis den tages helt af?
/Henrik Krejberg Rasmussen

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Alpha2 Fejl

Indlæg af John Skov Jensen » 10 mar 2013 19:01

Krejberg skrev:nej har ikke løsnet noget, eller kigget ind i den :-) skal der nye gummipakninger til hvis den tages helt af?
Det er bare at fjerne de 4 unbracoskruer og så liste hele pumpehuset af. Pakningen tager ingen skade af det.
Så kan du prøve at dreje skovlhjulet med fingerne, det skal gå let.
Men husk at der kommer sikkert en del vand ud når du fjerner pumpen fra huset. Er det et anlæg med trykekspansion kommer vandet rigtig hurtigt ud.
Så husk at tømme anlægget først

Dazzle
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 74
Tilmeldt: 26 mar 2008 21:25
Mit fyr: Baxi Multiheat 1,5 - 350L u. iltstyring
Areal: 205+106 garage
Brændsel: German Pellets 8mm
Årligt forbrug: 5,5 tons
Geografisk sted: Kolding

Alpha2 Fejl

Indlæg af Dazzle » 11 mar 2013 20:19

Hejsa,

Jeg har nøjagtid den samme fejl. Det startede her i dag da jeg lige ville lufte anlægget ud og derfor stoppede pumpen i 10 min. Jeg har ikke set den lave det lysshow før. Jeg har prøvet at sluk/tænde den et utal af gange uden det hjælper. Jeg har afmonteret pumpen - skovlhjulet drejer fint og der er ikke noget der blokerer pumpen. Jeg har prøvet at have strøm på mens den er afmonteret - samme lysshow. Jeg har også givet den strøm direkte fra en stikkontakt istedet fra fyret - hjælper heller ikke. Næste skridt er at skille pumpen helt ad og se om jeg med det blotte øje kan se noget elektronik der er gået sig en tur.

Har du fundet en løsning på din pumpe Henrik?

Mvh.
Brian


Dazzle
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 74
Tilmeldt: 26 mar 2008 21:25
Mit fyr: Baxi Multiheat 1,5 - 350L u. iltstyring
Areal: 205+106 garage
Brændsel: German Pellets 8mm
Årligt forbrug: 5,5 tons
Geografisk sted: Kolding

Alpha2 Fejl

Indlæg af Dazzle » 11 mar 2013 22:54

Hej igen,

Jeg har nu adskilt min pumpe og har fundet fejlen. Kondens. Det skal lige siges at fyret var gået ud da jeg kom hjem i dag. Så skæbnen har nok været at rumtemperaturen har været højere end vandtemperaturen i et godt stykke tid. Printet var ihvertfald helt fyldt med små kondens dråber. Nu ligger det hele til tørring mens min gamle strømslugende UPS 25-40 klarer cirkulationen - tænkte nok det var godt at gemme den :-)

Jeg kommer med en update i morgen om hvorvidt pumpen virker.

Mvh.
Brian

Dazzle
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 74
Tilmeldt: 26 mar 2008 21:25
Mit fyr: Baxi Multiheat 1,5 - 350L u. iltstyring
Areal: 205+106 garage
Brændsel: German Pellets 8mm
Årligt forbrug: 5,5 tons
Geografisk sted: Kolding

Alpha2 Fejl

Indlæg af Dazzle » 13 mar 2013 08:44

Hej igen,

Jeg vil bare lige sige at efter min pumpe har tørret - ved siden af den gamle UPS 25-40 ;-) så kører den igen fortrinligt.

Så pas på med kondens.

Mvh.
Brian

esbenh
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 08 maj 2013 21:50
Mit fyr: Twinheat M20i / Variant A2
Areal: 200
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9500
Årligt forbrug: 15-20
Geografisk sted: Mariagerfjord

Alpha2 Fejl

Indlæg af esbenh » 08 maj 2013 21:56

Dazzle skrev:rumtemperaturen har været højere end vandtemperaturen i et godt stykke tid. Printet var ihvertfald helt fyldt med små kondens dråber. Nu ligger det hele til tørring mens min gamle strømslugende UPS 25-40 klarer cirkulationen - tænkte nok det var godt at gemme den :-)
Jeg har nu samme fejl. Blæseren til stokeren var gået, og fyret var derfor slukket et par dage. Jeg lod min alpha2 25-60 køre i trin 1, så den har ikke stået stille.
Da jeg så tænder fyret igen, ser jeg at pumpen viser "--" i displayet. Strømmen ud, og til igen, og så har der ellers været dømt lysshow lige siden :cry:
Det ville da være rart hvis det også er kondens her, så jeg slipper for at slikke 2k for en ny pumpe.
Men hvordan får man lige låget af til elektronikken uden at splitte det totalt ad?

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Alpha2 Fejl

Indlæg af BWJ » 08 maj 2013 22:27

esbenh skrev:
Jeg har nu samme fejl. Blæseren til stokeren var gået, og fyret var derfor slukket et par dage. Jeg lod min alpha2 25-60 køre i trin 1, så den har ikke stået stille.
Da jeg så tænder fyret igen, ser jeg at pumpen viser "--" i displayet. Strømmen ud, og til igen, og så har der ellers været dømt lysshow lige siden :cry:
Det ville da være rart hvis det også er kondens her, så jeg slipper for at slikke 2k for en ny pumpe.
Men hvordan får man lige låget af til elektronikken uden at splitte det totalt ad?
Hov :?
viewtopic.php?f=28&t=17504
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

esbenh
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 08 maj 2013 21:50
Mit fyr: Twinheat M20i / Variant A2
Areal: 200
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9500
Årligt forbrug: 15-20
Geografisk sted: Mariagerfjord

Alpha2 Fejl

Indlæg af esbenh » 08 maj 2013 22:32

Det er en 25-60-130 der er problemer med, og jeg håber jo stadig på at klare det uden en ny pumpe 8)


Besvar