Landlyst skrev:
Æh det skal jo KUN på spidsen af bolten, altså gevinderne....
Det kommer jo slet ikke i kontakt med aluminiumet.....
ah ja.... here we go again....
der hvor advarslen kom ud, omkring brugen af kobberfedt, var at nogen mente det angreb manchetterne på bremsekaliberen. Altså at man ikke burde bruge det til bremser. Sjovt nok, så har man brugt det i hvad? 40 år, uden at det nogensinde har været et problem, så kom der er en række producenter, deriblandt VW, hvor manchetterne pludselig fløj dem om ørerne, og ikke kunne holde, med en helvedes masse udskiftning af smadrede kalibre deraf. Og sørme, ja det kobberfedt der, det er synderen (slet ingen der så på om der måske var en stak indkøbschefer der mente at kinabras sikkert var ligeså godt som det vi havde brugt i 40 år til de manchetter????)
så skal jeg ellers hilse og sige, at det tog fart. For så kom bremseproducenterne og sagde "hvis du smørrer navet med kobberfedt, så kommer skiven ikke ordentlig ind på navet, og derfor bliver de skæve". Øh..... vi har sku igen gjort det i over 40 år, og uden problemer, men sørme om man ikke igen kan begynde at se, at hvis man køber de billige skiver, ja så skal jeg hilse og sige de slår sig. Og hvorfor så sige det er fedtet der er skyld i det? En sælger fortalte mig så også, at han kunne da se at med den udmelding, så solgte de flere skiver. For hver gang folk afmonterede dem, ja så skulle man jo slå dem af navet, og voila, skæve skiver. NYT IGEN!
og da hele fadæsen så også ramte producenterne af ELENDIGE alufælge, og de jammerhoveder som sælger dem i landet her, ja så mente de også, at det hersens kobberfedt, ja det er dælme så farligt, at det opløser alufælge, og ja det gør at fælgene bliver skæve og ja, man har hørt dem alle hvis man går og hjælper hos en bilforhandler.
Den bedste til dags dato, en storsælger af VW replica alufælge, leverer 9 sæt 18" alufælge til denne forhandler hvor jeg kommer og går engang imellem. De 8 af sættene bliver lagt på lager, og det ene monteres på en touran.
Efter et par dage, kommer kunden og klager over at bilen fandme ryster værre end ondt er, og det er ikke til at køre med.
Vi tester igennem, og tjekker alle de sædvanlige fejl, vi har endda fat i en lokal smed, som kommer med sit mikrometerur, for at vi kan tjekke at det ikke er nav der kører skævt (set før desværre...)
Vi finder intet. Vi sender derfor fælgene retur til dette firma som har leveret dem, for vi finder ud af at de ikke kører lige, vi har haft dem ude og trille i vores afbalanceringsapparat. Og ja, de er ikke pæne.
Nu kommer det sjove.... forhandleren ringer tilbage til os, at vi selv er skyld i at de er skæve, for vi havde smurt kobberfedt på anlægsfladen af skiven, for at centreringen ikke ville sidde fast, og så slår fælgene sig jo..... Så det var vores egen skyld. Fy ha.... kobberfedt opløser alu.
Vi tog så de 8 andre sæt ind fra lageret, og testede alle dem, alle 8 sæt var skæve... og havde aldrig været monteret. Så fik piben en lidt anden lyd, men de sælger sjovt nok ikke fælge til det værksted hvor jeg kommer og går længere....
Så hør her.... Det er pis og papir at man ikke må bruge det kobberfedt. Det er bare en historie der har taget en helvedes fart, og i bund og grund handler om at firmaerne vil skjule deres elendige kvalitet
og tilbage til emnet her, gevindet på boltene skal have lidt kobberfedt, eller alufedt eller hvad dælen i nu har lyst til at smøre det med. Det er bare for at boltene er nemmere at demontere igen, uden at skulle være rustet fast.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.