Tom_AT skrev:Nu er Fiats Twinair motor jo også det værste eksempel du kunne hive frem.
Jeg forstår bare ikke at folk efterhånden ene og alene vælger bil med pengepungen, og kun lader fornuften råde.
Altså, en relativt kvik bil som Fiesta Ecoboost der stadig går over 20 literen er jo stadig en økonomisk bil og til laveste afgift. Og jo, de nye benzinmotorer er da mere komplicerede end i gamle dage. Men jo ingenting i forhold til commonrail-diesel med avancerede pumpehalløj osv.
At kalde det uprøvet teknik er vist bare en påstand.
Men som jeg skrev før. Hvis man ene og alene ser på økonomien, så er det klart 1.2 TDI Ibiza vinder. Jeg forstår bare ikke at man ser så firkantet på det.
Vores Focus er opgivet til 16.9 literen og går 14.5 reelt set. Det synes jeg selv at acceptabelt da vi ikke ligefrem kører snusfornuftigt.
Og jo, selvfølgelig er jeg da farvet af selv at have en Ford Ecoboost. Men vi prøvede både 1.6 Ecoboost og 1.6 TDCI. Og så var valget ikke svært. Diesel blev hurtigt ganske uinteressant. Og vi kører da 30-34000 km årligt.
Nu er det da realtivt nyt at man hiver 120-130 hk ud af en 1,0. Og her kan man da godt stille spørgsmålstegn ved holdbarhed på motoren. Ligesom f.eks variable kaststyring er noget helt nyt og uprøvet.
Og efter hvad jeg har hørt, så ligger fords 1,0 motor´s virkelige forbrug da vist også et godt stykke fra de officelle tal.
Hvis man går på spritmonitor.de så går en fiesta 1,0 ecoboost 15,8 km/l. mens de officelle tal er 23,3 = en forskel på 32%
Man kan i prakis sagtens hive 23 km/l ud af en PSA diesel i f.eks en C3 eller 208 (det har mine kollegaer). Den er opgivet til 23,3 ved blandet kørsel, og 26 km/l på landevej (nu skal det siges at dem jeg taler om køre en hel del landevej)
Men altså tal der ligger tæt på virkligheden. (på spritmonitor ligger en c3 på et gennemsnit på 20,7 km = en forskel på 11%)
En Fiat 500 twin air går iflg. spritmonitor.de 14,7 km/l. Men burde køre 25 km/l = 41% forskel