scotte vs zafira

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
z18
Stoker I
Stoker I
16
Indlæg: 21
Tilmeldt: 07 dec 2007 14:44
Mit fyr: Scotte 10kw mini
Areal: 220
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8961
Årligt forbrug: 7t
Geografisk sted: 8961

scotte vs zafira

Indlæg af z18 »

Er der økonomi i at skifte zafira 18
og viadrus g50 sedlen ud med en Scotte 10kw

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
17
Indlæg: 11097
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Har takket: 120 gange
Blevet takket: 141 gange

scotte vs zafira

Indlæg af Ulrik »

Jeg tror ikke det kan betale sig at skifte et pillefyr ud med et andet pillefyr.
Slet ikke hvis pillefyret fungerer fint.
MvH Ulrik©
Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
15
Indlæg: 9834
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Har takket: 81 gange
Blevet takket: 275 gange

scotte vs zafira

Indlæg af pille bruger »

z18 skrev:Er der økonomi i at skifte zafira 18
og viadrus g50 sedlen ud med en Scotte 10kw
Jeg tror der er god økonomi i at udskifte.
Fra jeg skiftede min Viadrus med Multi 22 til en Opop med Scotte,har jeg sparet mange timer på rens.
Mit forbruget er faldet med ca 25%
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/
levi

scotte vs zafira

Indlæg af levi »

z18 skrev:Er der økonomi i at skifte zafira 18
og viadrus g50 sedlen ud med en Scotte 10kw
Jeg tror ikke du vil spare noget økonomisk, - G50 kedlen var hamrende effektiv :great:

Men der er ingen tvivl om at rensning/service, - som er et helvede på en G50 vil blive langt bedre med en scotte løsning :great:
xkfc

scotte vs zafira

Indlæg af xkfc »

levi skrev:
Jeg tror ikke du vil spare noget økonomisk, - G50 kedlen var hamrende effektiv :great:

Men der er ingen tvivl om at rensning/service, - som er et helvede på en G50 vil blive langt bedre med en scotte løsning :great:
Det kan godt være kedlen har en fin virkningsgrad, men den er jo ikke testet med pillebrænder, men med olie. Når kedlen ikke er til at gøre ren, er det jo ikke sikkert at man får det gjort, og så kan tallene hurtigt vende.

Generelt tror jeg ikke der er lavet langtidstest, det kunne være fint om teknologisk bare lod kedlen køre 30-60-100% i en uge og så kom med en virkningsgrad på graf.

Du kan vurdere det på dit forbrug, og så sammenholde med andres, men det vil altid blive inden for en træskolængde. Det vil altid blive en vurdering. Men husk, den der forlader jorden med mindst legetøj, har tabt icon_cheesygrin.gif

levi

scotte vs zafira

Indlæg af levi »

xkfc skrev:
Det kan godt være kedlen har en fin virkningsgrad, men den er jo ikke testet med pillebrænder, men med olie. Når kedlen ikke er til at gøre ren, er det jo ikke sikkert at man får det gjort, og så kan tallene hurtigt vende.

Generelt tror jeg ikke der er lavet langtidstest, det kunne være fint om teknologisk bare lod kedlen køre 30-60-100% i en uge og så kom med en virkningsgrad på graf.

Du kan vurdere det på dit forbrug, og så sammenholde med andres, men det vil altid blive inden for en træskolængde. Det vil altid blive en vurdering. Men husk, den der forlader jorden med mindst legetøj, har tabt icon_cheesygrin.gif
Sættet blev skam testet i sin tid, - men dumpede pga. en fejloptænding under testen - Ulrik H. Som lavede anlægget var kørt hjem til Sjælland og kunne derfor ikke starte anlægget op igen samme dag, - TI krævede derfor at man lavede en helt ny test en anden dag - det ville koste 90´000 kr ekstra og vi valgte derfor at droppe anlægget.

De foreløbige tal vi fik fra TI dengang lå på ca. 88-90 procent i virkningsgrad.

Røgtemp. på sådan en G50 lå på 70-120 grader.
z18
Stoker I
Stoker I
16
Indlæg: 21
Tilmeldt: 07 dec 2007 14:44
Mit fyr: Scotte 10kw mini
Areal: 220
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8961
Årligt forbrug: 7t
Geografisk sted: 8961

scotte vs zafira

Indlæg af z18 »

det kan jeg godt huske mon det kan svare sig at skifte for at få en bedre brænder min er godt slidt dvs jeg har selv lavet et nyt indre brænderrør men syntes ikke det fungere optimalt min røgtemperatur ligger på 160-170 og fra ny var den ikke over 140 så sprøgsmålet er om ikke det er tid til at tage sig sammen og skifte anlægget ud
levi

scotte vs zafira

Indlæg af levi »

z18 skrev:det kan jeg godt huske mon det kan svare sig at skifte for at få en bedre brænder min er godt slidt dvs jeg har selv lavet et nyt indre brænderrør men syntes ikke det fungere optimalt min røgtemperatur ligger på 160-170 og fra ny var den ikke over 140 så sprøgsmålet er om ikke det er tid til at tage sig sammen og skifte anlægget ud
Du vil helt klart få en hel del bedre komfort med en scotte, - ingen tvivl om det.

Hvis du hellere vil renovere din Zafira18 - så giv mig et kald, - jeg har stadig nummeret på ham der lavede din brænder i sin tid - mon ikke han stadig har lidt reservedele liggende.

En røgtemp. på 160-170 grader tyder på en dårligt renset kedel, - eller at du har lavet lufthullerne forkert i brænderrøret...

Ummidelbart vil jeg skyde på at en brænder renovering vil koste 2000-3000 kr.

Hvis du er moden på at hoppe ind i den nye fagre verden og beslutter at droppe din gamle Zafira18, - så er Scotten et kanon godt valg :great:
z18
Stoker I
Stoker I
16
Indlæg: 21
Tilmeldt: 07 dec 2007 14:44
Mit fyr: Scotte 10kw mini
Areal: 220
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8961
Årligt forbrug: 7t
Geografisk sted: 8961

scotte vs zafira

Indlæg af z18 »

tja tiden er moden til at skifte black star mini er bestilt så det bliver spændende men også lidt vemodigt for zafiraen har nu gjort det godt. samtidig tak for de gode indput
mvh

Besvar