lamborg skrev:Yeps det lyder bestemt som om du har styr på det. Den hvide plet skal du bare glemme det vil du altid få der hvor flammen sender mest varme hen første omgang. Aske på spidsen af herden på 3 i højden lyder af lifdt meget men hvis det er fint brændt af så tror jeg det måske er din blæserens du skal have lidt .
Hvad står dine rense tal til.
Men blæser står på 60% i 5 sek. hvert 10. minut. Jeg tror faktisk også der ligger mere en 3 cm. men kan prøve at måle og tage et billede i morgen. Det er rimeligt brændt af nu hvor jeg har fået skruet op for luften - tidligere lå det lidt i sprøde kager.
Jeg har nu fået læst på hjemmesiden hmes.dk ved at låne min kærestes computer. Det var en fin guide og jeg vil prøve at bruge røgindikatoren i morgen. Når jeg leger videre med fyret. Her tidligere på ugen gjorde jeg jo det at jeg skruede en del op for luften i lav og mellem så jeg var sikker på at jeg var "til den gode side". Hver dag jeg er kommet hjem og har konstateret den stadig kører fint men brun aske har jeg skruet 1% ned for luften på hhv. lav og mellem. Jeg kigger godt nok kun på kedelfladerne og ikke på asken i skuffen selvom hmes.dk skriver noget andet.
Jeg har stadig et forundringspunkt. Jeg er med på at det handler om at få en korrekt balance mellem mængden af piller og den luft der tilføres. Det optimale må være at der tilføres netop tilstrækkeligt med luft til at få en ren forbrænding men ikke mere end det. Denne balance kan opnås ved at regulere snegleydelse og blæser. MEN man kunne vel godt snyde scotten og sætte snegleydelsen op til f.eks. det dobbelte (så fyret tror det får dobbelt så mange piller som det gør) og så samtidigt skrue lufttilførslen ned til det halve (tænkt eksempel) så forbrændingen stadig er i balance og holdes ren. Jeg forestiller mig så at scotten ikke længere er på 16 Kw men kun det halve (igen en tænkt værdi).
Omvendt kunne man også sætte snegleydelsen ned og luften op hvorved fyret ville blive på flere Kw end det faktisk er - naturligvis begrænset af blæserens og sneglens maksimale ydelse. Min pointe er at det vel egentlig gælder om at lave en korrekt afvejning og så KUN justere blæser - på denne måde kan man også bedre regne med de øvrige værdier i styringen som pilleforbrug og magasinindhold osv. Har jeg forstået teorien bag eller sker der yderligere ting man skal tage hensyn til i styringen?
Tak for jeres forklaringer - det er rart at kunne få hjælp som ny bruger!