Jeg vil også gerne blande (hehe den var go)
mig i diskutionen, fordi jeg syntes egentlig helle ikke mit kører optimalt,. Jeg har vist skrevet noget ang. dette i en gammel tråd. Vi lavede mit fuldstændig som det var foreskrevet i Baxi's manual, side 30 øverst - KSO-Bio godkendt installation. Begge pumper sidder på fremløb, den 3-vejs ventiltermostat der sidder i sløjfen ved fyret sørger for at at returen ikke kommer under ca. 62 grader. Meningen må jo så være at når temperaturen når over 62 grader, skal den "lukke" vandet ind i huset istedet for at fise rundt i fyret. Efter min mening sidder den forkert, da den sidder på returen. Men det virker jo nok som en pistol man sætter på en vandslange, hvis den er lukket er der ingen gennemstrømning. (fig.1) Sløjfe 2 er lige på den anden side af muren.
Ydermere har jeg sat en tempmåler på den anden sløjfe lige under pumpe 2 og derefter en 3-vejsshunt(fig. 2). Den står altid på ca. 80 grader. ????
. Hvis jeg skruer bare meget lidt på den ryger den ned på 60 grader. Meningen med det korte stykke rør mellem frem & retur i sløjfe 2 er at den skal "stjæle" restvarme fra returen vist det ikke bliver brugt inden i huset. Der satte vi også en 1-vejs ventil på for at det ikke skulle løbe den forkerte vej rundt (det stykke der sidder på shunten). Jeg tror det ender med at jeg skal ha nogle "andre VVS-øjne" til at kigge det igennem. Jeg har simpelthen stirret mig blind på det og kan hverken finde hoved eller hale i installationen nu. Kommentarer udbedes meget gerne.. thy du har da vist lavet om ? Havde du ikke isolerede røgrør? Ser ud som om begge dine pumper også sidder på returen ?
Mine sidder bare 50cm fra hinanden. (og en 3. inde i huset til gulvvarmen)
fig.1
- fig.1
fig.2
- fig.2