Nyt pillefyr

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
Besvar
mousen
Stoker I
Stoker I
11
Indlæg: 26
Tilmeldt: 29 okt 2012 14:01

Nyt pillefyr

Indlæg af mousen »

Hej.

Jeg har den seneste tid siddet og læst rigtig mange indlæg her på siden, det er virkelig fedt med sådan en side hvor så mange hjælper hinanden :)

Jeg har tidligere haft en BAXI stokerfyr men kan se der er sket rigtig meget på pillefronten de sidste år.

Jeg bor i et superlavenergihus på 225 m2 som i dag bliver opvarmet med en Vølund fighter 600p ventilations varmepumpe, denne er bare alt for dyr at opvarme med, da den jo kører 24/7 uanset om den varmer eller ej.

Nu har jeg så opdaget at de nye pillefyr ser rigtig lovende ud med hensyn til forbrug og arbejdstid.

Her er spørgsmålet så.?

Jeg overvejer at købe en Woody mini 10kw som jeg mener er stor nok til mit hus.? Ville det kunne lade sig gøre at koble pillefyr og varmepumpen sammen så jeg kan bruge VVB og ekspansion samt den rørføring jeg har nu.

Fordelen ville være at jeg sparer at købe ny VVB oma og at jeg har Varmepumpen stående som backup. Måske man bare kunne lave to lukkehaner på rørene til pillefyret så man kan lukke af for den og tænde varmepumpen, hvis nu man skal på ferie i længere tid om vinteren.

Håber spørgsmålet giver mening og at der sidder et par derude der kan give et bud på om det kan lade sig gøre eller ej.

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
15
Indlæg: 9835
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Har takket: 81 gange
Blevet takket: 276 gange

Nyt pillefyr

Indlæg af pille bruger »

Det er set flere steder, med fint resultat :great:
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/
xkfc

Nyt pillefyr

Indlæg af xkfc »

Vølund fighter 600p har kun en COP på 2,3 det er nok derfor den er lidt dyr at køre med. Det giver ca. 80øre pr. kw.

Med træpiller kommer du ned på det halve, altså ca 40øre pr kw.

Har du separat elmåler på varmepumpen? eller ved du hvor meget strøm den bruger om året?

MVH. Kenneth
mousen
Stoker I
Stoker I
11
Indlæg: 26
Tilmeldt: 29 okt 2012 14:01

Nyt pillefyr

Indlæg af mousen »

Nej jeg har ikke seperat elmåler på Men jeg kan se at hvis jeg om sommeren prøver at slukke varmepumpen hver morgen og føst tænder den når jeg går iseng for at lave varmt vand så kører den ca 7 timer. Dette prøvede jeg i en uge. Mit elforbrug faldt fra ca. 32 kw om dagen til ca. 13 kw så det er noget af en strømsluger. Ved du tilfældig vis om det lader sig gøre at koble en Woody på varmepumpen så jeg kan bruge dennes ekspansion og vvb. ? Sådan at jeg kan bruge varmepumpen som backup når jeg jo aligevel har den.?
xkfc

Nyt pillefyr

Indlæg af xkfc »

Du godeste, 19kw for at varme vvb op, det lyder af en del.

Sidder vvb i selve uniten? eller er det en separart vvb?

Jeg er ikke smed, eller vvs mand, og jeg vil tro at du skal have en ud og vurdere om det eksisterende kan bruges.

Opvarmning af brugsvand har aldrig været varmevekslerens speciale, en kammerat har fået jordvarme, og her har vi installeret en el vvb, som vi så føder med vand fra jordvarmen, det virker fint.

Varmeveksleren og pillefyret kan kobles rigtig smart sammen, du skal have en 3vejs ventil som er styret af Scotte styringen, hvis så pillefyret går i alarm eller løber tør for piller, så drejer ventilen om til varmeveksleren, som sikkert kan starte på et eksternt signal.

Askemose
Stoker I
Stoker I
11
Indlæg: 3
Tilmeldt: 31 okt 2012 13:11

Nyt pillefyr

Indlæg af Askemose »

Du skriver at du har et super lavenergihus, hvis du har gulvvarme er det måske en ide at kikke på Økofen, importeres af RENERGI

Lejf
mousen
Stoker I
Stoker I
11
Indlæg: 26
Tilmeldt: 29 okt 2012 14:01

Nyt pillefyr

Indlæg af mousen »

Askemose » 03 Nov 2012, 11:46 skrev:Du skriver at du har et super lavenergihus, hvis du har gulvvarme er det måske en ide at kikke på Økofen, importeres af RENERGI

Lejf
Ok hvad er fordelen ved en Økofen i forhold til en Woody. ?
Askemose
Stoker I
Stoker I
11
Indlæg: 3
Tilmeldt: 31 okt 2012 13:11

Nyt pillefyr

Indlæg af Askemose »

Økofen har et kondenserende pillefyr, hvilket betyder at de genvinder den varme, der er bundet til vanddampen, der ryger op gennem skorstenen. Hvis jeg har forstået det rigtigt kræver det et lavtemperatur varmeanlæg med en returløbstemperatur på max 30 gr. . Men kik på Økofens hjemmeside. Det er teknik som er kendt fra gasfyr og Økofen påstår at de henter 10 procent.

Lejf

Besvar