Hej i kloge hoveder her inde
Jeg skal til og skifte en styrestang på min gamle Peugeot 406 fra 96 og 2 tårnlejer foran.
Er der noget man skal være Obs. På i den forbindelse udover den skal sporres bagefter?
skifte styrestænger på 406
-
- Stoker XII
- 17
- Indlæg: 642
- Tilmeldt: 20 dec 2006 18:45
- Mit fyr: TwinHeat CPI 12
- Areal: 350
- Brændsel: Træpillersmuld
- Fremviser gerne i postnummer: 8970
- Årligt forbrug: 9 tons
- Geografisk sted: Mariagerfjord
skifte styrestænger på 406
a-b-c-d-e-f-g-h-i-j-k-l-m-n-o-p-q-r-s-t-u-v-w-x-y-z-æ-ø-å
. ,
Så kan i selv sætte ind hvor der mangler
. ,
Så kan i selv sætte ind hvor der mangler
- MichaelK
- Stoker XVIII
- 16
- Indlæg: 4676
- Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
- Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
- Areal: ca. 300kvm.
- Brændsel: Træpiller 6 mm.
- Fremviser gerne i postnummer: 8410
- Årligt forbrug: ca 5,5 t.
- Geografisk sted: Feldballe-Djursland
- Har takket: 334 gange
- Blevet takket: 333 gange
skifte styrestænger på 406
Spores bagefter? Jeg måler længden på de gamle styrestænger, og
justere de nye ind til samme længde. Det har da virket indtil videre.
PS.:
Jeg har ikke en Peugeot, men en Ford Escort. Mon der er meget stor
forskel på styrestænger fra mærke til mærke?
justere de nye ind til samme længde. Det har da virket indtil videre.
PS.:
Jeg har ikke en Peugeot, men en Ford Escort. Mon der er meget stor
forskel på styrestænger fra mærke til mærke?
»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«
Citat: Mark Twain
-
- Stoker XII
- 17
- Indlæg: 642
- Tilmeldt: 20 dec 2006 18:45
- Mit fyr: TwinHeat CPI 12
- Areal: 350
- Brændsel: Træpillersmuld
- Fremviser gerne i postnummer: 8970
- Årligt forbrug: 9 tons
- Geografisk sted: Mariagerfjord
skifte styrestænger på 406
Har skam også tænkt på og måle længden, men er det ikke bedst og spore den bagefter når man også har haft støddæmperne af.
a-b-c-d-e-f-g-h-i-j-k-l-m-n-o-p-q-r-s-t-u-v-w-x-y-z-æ-ø-å
. ,
Så kan i selv sætte ind hvor der mangler
. ,
Så kan i selv sætte ind hvor der mangler
- MichaelK
- Stoker XVIII
- 16
- Indlæg: 4676
- Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
- Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
- Areal: ca. 300kvm.
- Brændsel: Træpiller 6 mm.
- Fremviser gerne i postnummer: 8410
- Årligt forbrug: ca 5,5 t.
- Geografisk sted: Feldballe-Djursland
- Har takket: 334 gange
- Blevet takket: 333 gange
skifte styrestænger på 406
Støddæmperne ændre vel ikke på sporingen? De styre vel kun en lodret bevægelse i ophænget?
Men igen, jeg er ikke mekanikker. Jeg mener bare, at sporingen relatere til, hvordan forhjulene
løber i forhold til hinanden. Altså justering af netop styrestængerne.
Mvh.
Men igen, jeg er ikke mekanikker. Jeg mener bare, at sporingen relatere til, hvordan forhjulene
løber i forhold til hinanden. Altså justering af netop styrestængerne.
Mvh.
»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«
Citat: Mark Twain
- thy
- Supporter
- 17
- Indlæg: 10380
- Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
- Mit fyr: Baxi 1,5 350L
- Areal: 190 +værksted 130
- Brændsel: Estonia
- Fremviser gerne i postnummer: 5560
- Dagligt forbrug: ca 8-30
- Årligt forbrug: ca 5-6
- Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
- Har takket: 101 gange
- Blevet takket: 269 gange
- Kontakt:
skifte styrestænger på 406
på værkstedet tæller de omgange de bliver skruet ud også 1/4 omgange... så passer det normalt bagefter...
Men hold øje med slid på dæk..
Men hold øje med slid på dæk..
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen
- Bigfoot
- Stoker XIX
- 13
- Indlæg: 5100
- Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
- Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
- Areal: 116
- Brændsel: ren el
- Fremviser gerne i postnummer: 6818
- Geografisk sted: Årre/Varde
- Har takket: 9 gange
- Blevet takket: 200 gange
skifte styrestænger på 406
lad os lige blive enige om en ting, eller også sagt på en anden måde.... NU SKAL I HØRE HER!!!
Ved alle former for udskiftning og reperationer af styretøj og ophæng, skal man absolut overveje en sporing bagefter.
Ved skift af styrestænger, er det direkte hjulenes spredning/spidsning der kommer på tale, altså køretøjets Toe in/out
I kan muligvis godt måle jeg frem, og alt muligt, men bare en halv grad unøjagtighed på det, kan betyde 5000 km i forskel på sine dæk. Så de 500-700 kr i udgift til sporing, er givet godt ud.
På nogle biler, kan man skifte ophæng, altså fjedre og dæmpere, uden at det ændrer på styretøjsvinklerne, medmindre man skifter til sænkningsfjedre, eller til generelt en anden kørehøjde.
Ved skift af toplejer, skal man bemærke om det kan betyde ændring af vinklerne. F.eks på opel og VW, sidder støddæmperen med to bolte på ophænget. Det mange ikke bemærker, er at de huller som boltene går igennem, faktisk er ovale, og lidt større end bolten, det betyder at man kan ændre på camberen på hjulet i dem.
Så for at besvare på det spørgsmål der stilles, så er der ikke så meget at være opmærksom på, jo bemærk at nogle biler har modsat gevind i styrestænger engang imellem så du ikke står og vrider løs i skidtet for fuld hammer.
Rustløsner er virkelig at foretrække til sådan en opgave. Og husk endelig at smøre gevindet og sådan når du samler det, dit sporingsværksted, vil elske dig for det.
Ved alle former for udskiftning og reperationer af styretøj og ophæng, skal man absolut overveje en sporing bagefter.
Ved skift af styrestænger, er det direkte hjulenes spredning/spidsning der kommer på tale, altså køretøjets Toe in/out
I kan muligvis godt måle jeg frem, og alt muligt, men bare en halv grad unøjagtighed på det, kan betyde 5000 km i forskel på sine dæk. Så de 500-700 kr i udgift til sporing, er givet godt ud.
På nogle biler, kan man skifte ophæng, altså fjedre og dæmpere, uden at det ændrer på styretøjsvinklerne, medmindre man skifter til sænkningsfjedre, eller til generelt en anden kørehøjde.
Ved skift af toplejer, skal man bemærke om det kan betyde ændring af vinklerne. F.eks på opel og VW, sidder støddæmperen med to bolte på ophænget. Det mange ikke bemærker, er at de huller som boltene går igennem, faktisk er ovale, og lidt større end bolten, det betyder at man kan ændre på camberen på hjulet i dem.
Så for at besvare på det spørgsmål der stilles, så er der ikke så meget at være opmærksom på, jo bemærk at nogle biler har modsat gevind i styrestænger engang imellem så du ikke står og vrider løs i skidtet for fuld hammer.
Rustløsner er virkelig at foretrække til sådan en opgave. Og husk endelig at smøre gevindet og sådan når du samler det, dit sporingsværksted, vil elske dig for det.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.
citat Bigfoot, herning pullingarena.
-
- Stoker XII
- 17
- Indlæg: 642
- Tilmeldt: 20 dec 2006 18:45
- Mit fyr: TwinHeat CPI 12
- Areal: 350
- Brændsel: Træpillersmuld
- Fremviser gerne i postnummer: 8970
- Årligt forbrug: 9 tons
- Geografisk sted: Mariagerfjord
skifte styrestænger på 406
Super bigfoot mente også selv den skulle have en sporing bagefter men viste ikke der kunne være forskel på gevind.
a-b-c-d-e-f-g-h-i-j-k-l-m-n-o-p-q-r-s-t-u-v-w-x-y-z-æ-ø-å
. ,
Så kan i selv sætte ind hvor der mangler
. ,
Så kan i selv sætte ind hvor der mangler
- Aaen
- Stoker XV
- 12
- Indlæg: 1392
- Tilmeldt: 16 mar 2012 17:12
- Mit fyr: Fjernvarme/brændeovn
- Areal: 200
- Fremviser gerne i postnummer: 9330
- Geografisk sted: 9330 Dronninglund
- Har takket: 2 gange
- Blevet takket: 3 gange
- Kontakt:
skifte styrestænger på 406
der kan være forskel på længden af gevindstykket på sporestangen, især hvis det er en uoriginal del du anvender. den SKAL spores, mvh en Peugeot mekaniker :-)