Støddæmperne ændre vel ikke på sporingen? De styre vel kun en lodret bevægelse i ophænget?
Men igen, jeg er ikke mekanikker. Jeg mener bare, at sporingen relatere til, hvordan forhjulene
løber i forhold til hinanden. Altså justering af netop styrestængerne.
Mvh.
»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«
Citat: Mark Twain
lad os lige blive enige om en ting, eller også sagt på en anden måde.... NU SKAL I HØRE HER!!!
Ved alle former for udskiftning og reperationer af styretøj og ophæng, skal man absolut overveje en sporing bagefter.
Ved skift af styrestænger, er det direkte hjulenes spredning/spidsning der kommer på tale, altså køretøjets Toe in/out
I kan muligvis godt måle jeg frem, og alt muligt, men bare en halv grad unøjagtighed på det, kan betyde 5000 km i forskel på sine dæk. Så de 500-700 kr i udgift til sporing, er givet godt ud.
På nogle biler, kan man skifte ophæng, altså fjedre og dæmpere, uden at det ændrer på styretøjsvinklerne, medmindre man skifter til sænkningsfjedre, eller til generelt en anden kørehøjde.
Ved skift af toplejer, skal man bemærke om det kan betyde ændring af vinklerne. F.eks på opel og VW, sidder støddæmperen med to bolte på ophænget. Det mange ikke bemærker, er at de huller som boltene går igennem, faktisk er ovale, og lidt større end bolten, det betyder at man kan ændre på camberen på hjulet i dem.
Så for at besvare på det spørgsmål der stilles, så er der ikke så meget at være opmærksom på, jo bemærk at nogle biler har modsat gevind i styrestænger engang imellem så du ikke står og vrider løs i skidtet for fuld hammer.
Rustløsner er virkelig at foretrække til sådan en opgave. Og husk endelig at smøre gevindet og sådan når du samler det, dit sporingsværksted, vil elske dig for det.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.
der kan være forskel på længden af gevindstykket på sporestangen, især hvis det er en uoriginal del du anvender. den SKAL spores, mvh en Peugeot mekaniker :-)