1 retur temp på 60 grader gør kedlen ikke tærer(specielt pladejernskedler)
2 fremløb og retur bør som minimum være inden for 15 grader... ellers kan en støbejerns kedel springe/ revne
3 det giver en mere ensformig forbrænding og minsker løbe sod(det svarer ril ens bil termostat der sørger for bilen har den samme arbejds temp hvor den er mest økonomisk og størst ydelse) det vil sige at kedlen ikke kan trækkes under de 60grader når den først er kommet der op
Punkt 2 er forkert information.
En støbejernskedel kan springe pga. 3 ting.
1- Varm kedel, tilsættes iskoldt vand fra hanen fordi anlægget mangler tryk - her kan kedlen springe.
2- Hvis kedlen kommer op at koge gentagne gange.
3- Kedlen løber tør for vand fordi den åbne ekspansion suger vaccum (Typisk fejlmontering).
En støbejernskedel springer ikke hvis der ikke er monteret shunt - man monterer ikke shunt på en støbejernskedel da shuntens eneste reelle funktion er at holde kedelbunden varm - det er fuldstændig underordnet når vi taler om støbejern!!
Alle kedler kan tage skade hvis man fylder koldt vand på et varmt anlæg, men især støbejernskedler er sårbare her.
1- Varm kedel, tilsættes iskoldt vand fra hanen fordi anlægget mangler tryk - her kan kedlen springe.
2- Hvis kedlen kommer op at koge gentagne gange.
3- Kedlen løber tør for vand fordi den åbne ekspansion suger vaccum (Typisk fejlmontering).
En støbejernskedel springer ikke hvis der ikke er monteret shunt - man monterer ikke shunt på en støbejernskedel da shuntens eneste reelle funktion er at holde kedelbunden varm - det er fuldstændig underordnet når vi taler om støbejern!!
Alle kedler kan tage skade hvis man fylder koldt vand på et varmt anlæg, men især støbejernskedler er sårbare her.
hmm vil det sige du mener det er noget pjat at sætte en shunt på en støbejernskedel....
"Alle kedler kan tage skade hvis man fylder koldt vand på et varmt anlæg, men især støbejernskedler er sårbare her."
Har du et forslag til løsning af dette problem?? Tror de fleste der fyrer med træ har fået vandet kogt af engang imellem. Og dermed er nødt til at efterfylde med vand.
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør
Ja undskyld jeg blander mig men en shunt gør nu også noget andet.
Nemlig sørger for at vandet ikke bliver "lagdelt" i kedlen.
Jeg troede også en gang det var ligemeget men jeg havde et par kunder som selv monterede deres anlæg og de fik ihvertfald sat shunten så den ikke virkede (det er der forøvrig mange der gør).
De blev ved med at klage over en ustabil fremløbstemp. og en styring der skiftede meget i ydelse.
Det undrede mig en del for alle mini styringer (tm) bliver sat ens inden de bliver leveret.
Men efter at de fik deres shunt til at fungere så var alle deres problemer løst.
DB Stoker skrev:
Ja undskyld jeg blander mig men en shunt gør nu også noget andet.
Nemlig sørger for at vandet ikke bliver "lagdelt" i kedlen.
Jeg troede også en gang det var ligemeget men jeg havde et par kunder som selv monterede deres anlæg og de fik ihvertfald sat shunten så den ikke virkede (det er der forøvrig mange der gør).
De blev ved med at klage over en ustabil fremløbstemp. og en styring der skiftede meget i ydelse.
Det undrede mig en del for alle mini styringer (tm) bliver sat ens inden de bliver leveret.
Men efter at de fik deres shunt til at fungere så var alle deres problemer løst.
Hilsen Jens
ja bland du dig bare
3 ern jeg nævnte prøvede jeg at forklare at der er en konstant flytningen afvandet i kedlen rundt i sløjfen der ved undgås stille stående vand
3 det giver en mere ensformig forbrænding og minsker løbe sod(det svarer ril ens bil termostat der sørger for bilen har den samme arbejds temp hvor den er mest økonomisk og størst ydelse) det vil sige at kedlen ikke kan trækkes under de 60grader når den først er kommet der op .....
Det er jeg ikke uenig i - hverken med DBstoker eller med dig Thy.
Jeg var uenig i dit punkt 2 - da det er forkert.
Jeg er enig i at varmefordelingen er bedre med en shunt - men den er ikke nødvendig - og kedlen tager heller ikke skade uden shunt - deruover kommer det også meget an på hvilket anlæg man har (Gulvvarme kontra radiatorer).
levi skrev:Det er jeg ikke uenig i - hverken med DBstoker eller med dig Thy.
Jeg var uenig i dit punkt 2 - da det er forkert.
Jeg er enig i at varmefordelingen er bedre med en shunt - men den er ikke nødvendig - og kedlen tager heller ikke skade uden shunt - deruover kommer det også meget an på hvilket anlæg man har (Gulvvarme kontra radiatorer).
Jeg har bare set at i et svar på andet forum hvor det drejede sig om herkules kedel........................................
Vær opmærksom på temperaturforskellen mellem fremløb og retur
max. må være 15°C for at undgå kedelsprængning.
_________________
Med venlig hilsen
Asaa-Multi-Service
Per Krarup Olesen
Teknisk udvikle