Indlæg
af triumph »
jeg har lige været til "energifestival" i slagelse. Her spurgte jeg 3 leverandøre af solcelle anlæg hvordan garantibetingelserne reelt var.
Det var nærmest rystende hvor lidt de viste når man gik dem lidt på klingen.
De leverandøre jeg talte med opererede alle med 2 års reklamations ret, x antal års fabriksgarenti på inverter, x års fabriks garenti på paneller, x antals års ydelsesgarenti der også kom fra fabrikken.
Jeg startede med at gøre opmærksom på at der var forskel på garentiforhold til virksomhedder og private. Ved salg til virksomhedder operere man bla. ikke med reklamations ret. og det er virksomhedden der skal påvise fejl.
Ingen af de 3 kunne svare på hvilken regler der galt når man var tilmeldt virksomhedsordningen.
Hvis man har en virksomhed, så er reglerne sådan at leverandøren skal reperere den defekte del på eget værksted.
Men ikke betale for fejlfinding, montage/demontage eller produktionstab.
Jeg spugte alle 3 leverandøre om hvem der betalte for fejlfinding, demontage, fragt og montage. 1 svarede at det gjorde leverandøren. Hvis leverandøren var lukket, så gjorde jeg det selv. 1 sagde at det gjorde ejeren, 1 svarede vævende.
Jeg kom med et fiktivt eksempel, anlægget var defekt. leverandøren af panneler (der i ingen af tilfældende var den samme som leverandøren af invertere) sagde at paneler var defekte pga overspændig, forudsaget af lynnedslag eller transienter. Der skulle havde været stoppet i invertern. Derfor ville leverandøren ikke dække skade. Jeg skulle så først betale for fejlfinding, demontage, fragt og montage af pannel. Dernæst skulle jeg så betale for demontage, fragt, og fejlfinding af inverteren til producenten. Producenten af inverteren svare så at der ikke er noget galt med inverter. Og derfor ikke ville dække det defekte pannel
2 af leverandørene sagde at det galdt om at handle hos en leverandør man havde tillid til, men at garenti var lidt som at købe elastik i metermål. Og at jeg i et tilfælde hvor leverandøre fraskrev sig ansvar. Ikke havde meget at kunne gøre. (jeg spurgte kun 2 leverandøre om dette.)
Jeg spurgte om hvordan man konstaterede om ydelses garentien var opfyldt. Jammen det var jo bare og se på om de ydede det de skulle, var svaret.
Da jeg påpegede at ydelsen havde noget og gøre med hvor meget solen skinnede. og det jo ikke var en relativ faktor. Så blev alle tavse.
Jeg sagde at det jo måtte være muligt at måle på hvert enkelt pannel. Og man så kunne sammenligne.
Det fik jeg bekræftiget, men også at denne øvelse blev for egen regning