moellevang6640 » 01 Sep 2012, 10:33 skrev:Hej alle !
Jeg har en Alcon 6 kedel og en 400 l stoker fra Gejs, som jeg købte direkte fra fabrikken i december 2006. Den blev startet op første gang i marts 2007
Det var ejeren selv, Hans Eriksen, jeg købte anlægget af og han forklarede mig, hvor let det var at rense pga. den lille lem placeret lavt på siden af kedelen.
I virkeligheden er det nødvendigt at skrabe sod af indersiden af kedelen hver uge, da soden ellers lægger sig som en slags isolering på overfladen af varmevekslerne og dermed sender en stor del af varmen direkte op i skorstenen. For at undgå dette må jeg fjerne lemmen på oversiden af kedelen og skrabeoverfladen nedenunder fri for sod, - mens anlægget er i gang! Det fik jeg ikke noget at vide om, da jeg blev instrueret i vedligeholdelsen og det blev heller ikke nævnt, at asken blokerer lufthullerne i brændhovedet, så de egentlig burde renses to gange i hver fyringssæson ved at skille anlægget ad og tage brændhovedet ud (og derved ødelægge forseglingen, så en ny må lægges i).
Havde jeg på forhånd vidst alt det her, havde jeg nok købt et andet system.
Men nu renser jeg så det hele efter hver fyringssæson.
Sidste år i maj (2011) opdagede jeg ved rensningen en
lodret revne mellem to af lufthullerne i brændhovedet og kontaktede så Henrik Eriksen, som forklarede, at det ikke betød noget.
Så under den årlige rensning i år ser jeg, at
revnen nu går mellem tre lufthuller og er på vej mod det fjerde.
Jeg brænder aldrig andet end træpiller og synes jeg overholder al vedligeholdelse, så det føles uacceptabelt, at sådan et brændehoved har en så
begrænset levetid på kun 5-6 vintre, før det må udskiftes. Men det var den besked jeg fik, da jeg henvendte mig til Gejs om problemet. Prisen på et nyt brændhoved er 1900kr+moms i stål eller 2900kr+moms i rustfrit.
Kan det være rigtigt ? – altså at sådan et brændhoved skal skiftes så ofte ? – er det ok ?
Har nogen andre haft samme problem og har nogen fået samme svar ? (fra Gejs eller andre).