Jeg har i de seneste uger kikket på nyt fyr, og til at starte med kikkede jeg mest efter driftssikkerhed, forenklet vedligeholdelse, størrelse og pris.
Fik et tilbud på en Pannex Bio 18 (nyt produkt) som altså ikke helt står klar, og er nu blevet informeret om at teknikken på dette er normalt for Danske produkter, og igen ret gammeldags hvis man ser på nye produkter som dog koster 100% oveni.
Jeg har så set på BioWin fra Titan og BioTech / Bioteknik, som begge er baseret på næsten rensefri løsninger, og har ca. priser oppe omkring 50.000 i forhold til 20-30000 som Danske modeller kan fås for.
Jeg har idag en Eco-Climax, som jeg ikke er tilfreds med på mange måder, og er utrolig mekanisk, og jeg har måtte skifte dele på den flere gang.
(læs mere på:
Eco-Climax
Har kun i dette forum fundet en enkel som kunne vurdere BioWin og han har haft det i nogle dage...
Det som jeg ikke ved endnu, er om det skal være så automatisk, eller jeg skal finde en pillebrænder løsning baseret på et transport rør + indførsel på front, som jeg er fortalt ældre modeller virker. Da snegl i vandret gående retning ind i kedel har været en rigtig dårlig løsning og erfaring for mig, da den enten har slået bagud, eller at jeg ikke har indstillet fødningen af piller korrekt. eller at tandhjul og andre dele inden for 2 år har måtte skiftes.
Og Baxi ser heller ikke ud til at være så godt et alternativ? og pris ligger jo alligevel oppe omkring 40k+ (hvis service fra DK skal overholdes)
Jeg har 180kvm, heraf 100kvm gulvvarme + 80kvm radiator + brugsvand. Jeg ved ikke om den mindste model af biowin/BioTech vil kunne løfte opgaven, eller jeg skal lægge lidt ektra og få højere effekt?