Solcelledrevet springvandspumpe

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
Besvar
Jensen8700
Stoker III
Stoker III
13
Indlæg: 90
Tilmeldt: 16 jan 2011 18:24
Mit fyr: Polsk jernting
Areal: Ca 330m^2, vistnok..
Brændsel: Energikoks
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Geografisk sted: Rådved (Horsens) og Århus

Solcelledrevet springvandspumpe

Indlæg af Jensen8700 »

Jeg har lovet min kæreste, at hun skal have en lille vandkunst i hendes nye have, OG at det ikke kommer til at koste noget i strøm.
Hvis man nu køber et almindeligt solcellepanel, hvad skal der så derudover til for at drive en 230v springvandspumpe?

Jeg forestiller mig noget med nogle 24v bilbatterier og en konverter 24v CD --> 230v AC, samt en batterivagt, så kører (springer :P ) springvandet når solen skinner....
Fidusen er at anlægget på ingen måde er tilkoblet lysnettet - og batterier har jeg nok af.

Kom glad med ideer, forslag og kommentarer.

/Lars

mhko
Stoker III
Stoker III
13
Indlæg: 69
Tilmeldt: 30 mar 2011 09:42
Mit fyr: twin heat M20
Areal: 158
Brændsel: træpiller
Årligt forbrug: 10 ton

Solcelledrevet springvandspumpe

Indlæg af mhko »

hej, jeg rodder lidt md samme ide, bare til lys på vores navne skilt på postkassen og lidt effekt belysning på / i have huset.
jeg har været så heldig at få nogle "vare prøve" solceller. jeg har fået dem af det firma der har sat solceller op hos mine forældre.
de er på 50 watt pr styk. lur mig om ikke andre solcelle firmaer ligger inde med dem!?
har kigget efter en lade regulater på nettet, og har set at det er forskellige med indbygget skumringsrelæ.
lade regulatoren har så mulighed for at tænde/slukke for en last når det bliver mørkt/lyst.

har også set at der er færdige sæt til springvandspumper. de koster lidt, men det gør det setup du snakker om også.
stokerdiy
Stoker I
Stoker I
14
Indlæg: 9
Tilmeldt: 11 nov 2009 20:56

Solcelledrevet springvandspumpe

Indlæg af stokerdiy »

Så biltema har en 12 til 220 volt inverter 150 watt til 199kr, en billig lade regulator koster ca 100 kr og mere hvis det skal være PWM eller MPPT teknik. Men er det bare til en pumpe kunne et lille bil solpanel fra harald nyborg måske trække pumpen. Hvor meget strøm bruger sådan en pumpe?

Se mere om solceller og byg selv på http://techmind.dk/solenergi/

mvh ;)
Hvorfor ikke indføre solcelle installations pligt med 2/3 fradrags ret på alle boliger i dk?
Ca 2,5 millioner boliger = 25 milliarder for 2,5 millioner solanlæg til 100000 kr pr. stk.
Sikke en omsætning der kunne komme i vores samfund ;)
En Utopi ? Måske. http://techmind.dk/solenergi/
Brugeravatar
andersholm
Stoker V
Stoker V
16
Indlæg: 170
Tilmeldt: 05 sep 2007 20:39
Mit fyr: Scotte Blackstar 16 kw semirens
Areal: 174 + 50 m2 garage
Brændsel: Rw pellets
Fremviser gerne i postnummer: 7330
Årligt forbrug: 5 tons

Solcelledrevet springvandspumpe

Indlæg af andersholm »

Du kan sagtens få pumper til vandsten der kører på 12 volt. Så er du fri for omformer :great:

Se f.eks: http://www.haveshopping.dk/product.asp?product=689

Der kan du vælge både 12 og 220 volt.

Derudover skal du vel bruge et 12 volt bilbatteri og solcelle til f.eks en campingvogn :great:
Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
13
Indlæg: 813
Tilmeldt: 02 jun 2010 10:36
Mit fyr: pt i lejet rækkehus med gasfyr :-(
Areal: 110
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Har takket: 327 gange
Blevet takket: 42 gange

Solcelledrevet springvandspumpe

Indlæg af Bri_Jac »

batterierne kan ikke tåle at stå ude hele vinteren for de fryser til og falder sammen, da de vil selvaflade, og om vinteren kan du ikke med de få soltimer få ladet dem op. Så hvis du kan undgå at benytte batterier i det hele taget, ville jeg gøre det...

stokerdiy
Stoker I
Stoker I
14
Indlæg: 9
Tilmeldt: 11 nov 2009 20:56

Solcelledrevet springvandspumpe

Indlæg af stokerdiy »

Jeg har et lille 'offgrid' solcelle anlæg, der er to kasserede traction batterier fra en gaffeltruck, de står ude i en kasse, det har de gjort i 4 år nu. Solcellerne har i 3 år været koplet direkte på batterier, altså ingen laderegulator. Batterierne har haft en hvile spænding på 11,8 volt i alle 4 år og fungerer perfekt. Lige i dette nu ser vi fjernsyn på disse batterier gennem en inverter.

Du skal dog regne med en laderegulator af en art med bedre batterier, for bly/syre batterier kan ikke tåle overspænding.

Når der lades på batterier bliver de en lille smule varme og isolerer du kassen lidt er du sikker på de kan holde til det/ ikke falder sammen.

fandt en uk webshop på ebay.co.uk med små bilige solpaneler og laderegulatorer, samlet ca. 350 kr for 20 watt solpanel og en lade regulator til 10 ampere. Fra england er forsendelse billig og det er et eu land, så ingen skjulte afgifter osv.

Du kan se mine traction batterier og 4 år gamle DIY solceller her: http://techmind.dk/energiforsyning/off- ... solceller/

;)
Hvorfor ikke indføre solcelle installations pligt med 2/3 fradrags ret på alle boliger i dk?
Ca 2,5 millioner boliger = 25 milliarder for 2,5 millioner solanlæg til 100000 kr pr. stk.
Sikke en omsætning der kunne komme i vores samfund ;)
En Utopi ? Måske. http://techmind.dk/solenergi/
Jensen8700
Stoker III
Stoker III
13
Indlæg: 90
Tilmeldt: 16 jan 2011 18:24
Mit fyr: Polsk jernting
Areal: Ca 330m^2, vistnok..
Brændsel: Energikoks
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Geografisk sted: Rådved (Horsens) og Århus

Solcelledrevet springvandspumpe

Indlæg af Jensen8700 »

Tak for de mange input :)

Jeg har rimeligt styr på det med batterier, arbejder med større motorer og tester og skifter jævnligt startbatterier (Optima RedTop) ud.

Derimod har jeg ikke styr på solceller, deres spænding, strøm, og hvad der sker når man belaster dem på en given måde.
Kan man bare sætte en solcelle (som leverer 36 volt i tomgang) til 2 serieforbundne 12 volt batterier, og så vil cellen lade på batterierne?
Eller er det bedre at sætte cellen til 2 parallelforbundne batterier, og så bare køre 12 volt?
Er det overhovedet nødvendigt med en laderegulator?
Eller hvad??
Altså, jeg kan sagtens stille batterier op som kan klare ladestrømmen - let brugte batterier har jeg rigeligt adgang til.

Det er heller ikke svært at finde en inverter - men kan en 230v pumpe lige umiddelbart køre på denne?

Håber på flere input og kommentarer og ideer :P

/Lars

Besvar