Hjælp. Laver slagger uanset blæserindstilling!!!

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
Brugeravatar
Birch-Nielsen
Stoker V
Stoker V
13
Indlæg: 161
Tilmeldt: 26 sep 2010 11:11
Mit fyr: 10kw Scotte på Blackstar20S
Areal: 220m² i to plan
Brændsel: GP og Scan/Andersen 10
Årligt forbrug: 3 tons.
Geografisk sted: Brande

Hjælp. Laver slagger uanset blæserindstilling!!!

Indlæg af Birch-Nielsen »

Gert13 » 08 Feb 2012, 21:21 skrev:Det skal så retfærdigvis siges at huset er i to plan. Underetagen er på 104 m2 hvoraf de 90 er med uisolerede gulve, hvor det blæser op mellem brædderne.
Det med de uisolerede gulve er det også planen at der skal ændres på til sommer, så næste vinter burde den bette Woody få det lidt lettere.
Jeg er lige nu ved at undersøge om det er askekager jeg døjer med og ikke slagger. Jeg har sat rense intervallet ned til 5 min og tiden ned til 3 sek, og så øget renseblæs til 40. Så må vi se i morgen om det har hjulpet.
Hej Gert

Jeg ville bestille et Optima Besøg hos NBE hvis jeg var dig. Det koster ikke noget hvis du skriver under på at du overdrager dine CO2-kvoter (tror jeg nok det er) til NBE. Så kommer der nogle kompetente folk og kigger dit setup efter, hjælper med at indstille fyret korrekt og samtidig kan du få svar på alle de spm. du formodentlig har.

Mvh Folke

Gert13
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 26
Tilmeldt: 29 jan 2012 20:27
Mit fyr: Woody 20 Kw, Opop blackstar s20
Areal: 188
Brændsel: DLG 8mm træpiller
Dagligt forbrug: 17
Geografisk sted: 8830 Tjele

Hjælp. Laver slagger uanset blæserindstilling!!!

Indlæg af Gert13 »

Hej !

Som opfølgning på mine problemer med slagger vil jeg da lige fortælle at jeg efter 3 måneders bøvl og besvær (nogen vil kalde det lærepenge) har jeg endelig fået den bette Woody til at brænde fint.
Problemet var de 2 paller træpiller jeg havde købt fra Stampemøllen, de var simpelthen fulde af sand. Jeg har nu skiftet til DLG træpiller og nu brænder den jo som en drøm.
Jeg har haft en god snak med smeden der installerede den om at skaffe til en 16kw'er inden næste vinter, og det var han helt med på, så nu må jeg jo så bare huske at holde ham op på det. (han er jo håndværker).
Jeg har også haft opstarts besøg fra NBE, det var dog lidt en fiasko.
Han justerede blæseren temlig meget op så den kørte som en kæmpe stjernekaster, udover at det ikke løste problemet med slagger, gav det et helt nyt problem.
Den blæste så meget at den næsten blæste flammen ud, så når jeg lavede en afvejning og startede op kunne den såmænd godt kører, men ved 100% drift nåede flammen kun halvvejs over til den anden side af kedlen, hvilket plejer at sådan flammen ser ud ved ca. 50% drift. den kunne heller ikke rigtig lave noget varme, så for at få en ordentlig flamme måtte jeg ændre afvejningstallet ca. 200 gram ned.
I virkeligheden blot en virkelig bøvlet måde at tune fyret på.
Da jeg så skiftede til DLG piller, justerede jeg den ind ved 10%, 50%, og 100% som guiden angiver, og siden har det kørt som en drøm.
Så hvad har man så lært ? Tja, undgå stampemøllen piller, og bare fordi en montør er udsendt af NBE er bestemt ikke nogen garanti for at han er ekspert.
Brugeravatar
Birch-Nielsen
Stoker V
Stoker V
13
Indlæg: 161
Tilmeldt: 26 sep 2010 11:11
Mit fyr: 10kw Scotte på Blackstar20S
Areal: 220m² i to plan
Brændsel: GP og Scan/Andersen 10
Årligt forbrug: 3 tons.
Geografisk sted: Brande

Hjælp. Laver slagger uanset blæserindstilling!!!

Indlæg af Birch-Nielsen »

Gert13 » 26 Apr 2012, 21:37 skrev:Hej !

Som opfølgning på mine problemer med slagger vil jeg da lige fortælle at jeg efter 3 måneders bøvl og besvær (nogen vil kalde det lærepenge) har jeg endelig fået den bette Woody til at brænde fint.
Problemet var de 2 paller træpiller jeg havde købt fra Stampemøllen, de var simpelthen fulde af sand. Jeg har nu skiftet til DLG træpiller og nu brænder den jo som en drøm.
Jeg har haft en god snak med smeden der installerede den om at skaffe til en 16kw'er inden næste vinter, og det var han helt med på, så nu må jeg jo så bare huske at holde ham op på det. (han er jo håndværker).
Jeg har også haft opstarts besøg fra NBE, det var dog lidt en fiasko.
Han justerede blæseren temlig meget op så den kørte som en kæmpe stjernekaster, udover at det ikke løste problemet med slagger, gav det et helt nyt problem.
Den blæste så meget at den næsten blæste flammen ud, så når jeg lavede en afvejning og startede op kunne den såmænd godt kører, men ved 100% drift nåede flammen kun halvvejs over til den anden side af kedlen, hvilket plejer at sådan flammen ser ud ved ca. 50% drift. den kunne heller ikke rigtig lave noget varme, så for at få en ordentlig flamme måtte jeg ændre afvejningstallet ca. 200 gram ned.
I virkeligheden blot en virkelig bøvlet måde at tune fyret på.
Da jeg så skiftede til DLG piller, justerede jeg den ind ved 10%, 50%, og 100% som guiden angiver, og siden har det kørt som en drøm.
Så hvad har man så lært ? Tja, undgå stampemøllen piller, og bare fordi en montør er udsendt af NBE er bestemt ikke nogen garanti for at han er ekspert.
Hej Gert

Super at høre at du nu endelig er "kommet i hus" efter alt dit besvær. Det med piller fra Stampemøllen har jeg hørt om før - specielt på vores "søsterforum" Stokerforum, har det været diskuteret livligt. Jeg har kun fyret med Barlinek og German pellets, så jeg kan ikke rigtig snakke med :lol:

At du har haft en dårlig oplevelse med Opstartsbesøget synes jeg bestemt du skal lade gå direkte videre til NBE. Det er jo en CO2 kvote formedelst 1000-1200,- kr. man overdrager til NBE mod at få kigget anlægget efter, så hvis deres montør ikke formår at få fyret tweaket ordentlig, synes jeg bestemt at NBE skal have det at vide.

Men godt at det nu kører, og husk: Af skade bliver man klog - dog sjældent rig icon_cheesygrin.gif

Mvh Folke

Besvar