Det er jo rigtigt nok, men det var lov teksten jeg var på lur efter...Albert » 07 Feb 2012, 08:09 skrev:Amatøren blander sig lige.
For at fastslå højst tilladte forakseltryk på det aktuelle køretøj,kigger man på typeskiltet,og der er angivet højst tilladte akseltryk,og højeste tilladte akseltryk er = boggietrykket, så trækker man det fra højeste tilladte totalvægt,så giver det sig selv om det er en 8 t foraksel.
Hvis køretøjet er på total 26 t er forakslen på 8 t,men er køretøjet på 24 t,er forakslen højst sandsynlig på 7.5 trækakslen på 10 t og boggieaksl, 6,5 t.
En frontmonteret kran behøver ikke at overbelaste forakslen,det er afstanden fra foraksel til center mellem boogiakslerne der bestemmer hvor meget tryk der skal ligge på forakslen,dvs. jo længere boogien bliver trukket frem ,jo mindre tryk på forakslen.
Der er kloge folk der beregner den slags,så trykket på akslerne passer,der er så selvfølgelig nogen der gerne vil have det anderledes,med de problemer det medfører.
Og forresten så må boggien veje 19T (optil)
Men mere end en 8T aksel skal man ikke regne med...
Men det er jo også rigtigt nok at man ka flytte boggien frem Men når man helst skulle ha 7,2M lad, så bliver udhænget jo sindsygt langt... Er ikke i tvivl om der er mange kloge sælgere der gerne vil regne... Men jeg vil jo godt lige præge cheferne inden de kommer for godt igang... Den sidst bil jeg kørte med havde 7,5T på forakslen TOM.... Og denne her skulle gerne ende med en større kran, ka så godt ske den ikke vejere mere af den grund....