Hejsa.
Jeg har en god stor vogn med tvillingehjul til min traktor. Lige nu har den et trælad på omkring 2x4 meter. Jeg leger med tanken om at bygge den om til skovvogn da træladet er meget nemt at afmontere da det er skruet fast med en række bolte. Faktisk kunne man lave det på en måde så man kunne skifte mellem skovvogn og ladvogn.
Nå men mine egentlige overvejelser går på hvordan skovvognen kunne opbygges. Jeg arbejder primært i 3 meter stykker der bliver savet/kløvet af en Hakkipilke. Det kunne være fedt hvis nu jeg kunne fylde skovvognen med min frontlæsser og så lave et system hvor de kunne trille direkte fra vognen og over på kløveren der jo har sådan en afsætningsplads med et bånd der kører. Jeg har prøvet at lave en simpel tegning:
Hvis nu man lavede det på en måde så 2 af stængerne kunne slås ned og fungere som rampe/skinner. Så slipper man for at tage tømmeret ned fra skovvognen med traktoren, hvorefter det skal op på kløveren med enten håndkraft eller en minilæsser. Gode input til konstruktionen modtaget med glæde
Ved ikke om man kan lave et "led" i knækket der kan holde til belastningen - hvor kraftige stålbjælker tror I skal bruges hvis man helt ser bort fra min Georg Gearløs løsning?
V.h. Emil
Opbygning af skovvogn
-
- Stoker XVI
- 13
- Indlæg: 1575
- Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
- Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
- Areal: 147m2+180m2værksted
- Brændsel: flis - piller.
- Fremviser gerne i postnummer: 4400
- Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
- Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
- Geografisk sted: kalundborg
- Blevet takket: 1 gang
Opbygning af skovvogn
hej
Løsningen ser fin ud , troer du ikke der er meget spænd på stokkene når du kommer hjem med et læs kævler .?
jeg troer at jeg vil finde 2 hydralik stempeler til de 2 side stokker så man kunne lægge dem ned stille og rolig .samtid med at man er væk fra læsset ,for kævlerne begynder at skride når side stokkene bliver lagt ned .
Du har jo hydralik fra traktoren.
Har en kammerat der laver meget brænde med en save /flæk maskine , der ruller kævlerne fra vognen ned på en gl jf vogn .
Så er der monteret en el motor til at trække bundkæden på JFèr på den måde fik han et forlænget aflæggerbordet til kævler hen til sav/flækmaskinen .
Løsningen ser fin ud , troer du ikke der er meget spænd på stokkene når du kommer hjem med et læs kævler .?
jeg troer at jeg vil finde 2 hydralik stempeler til de 2 side stokker så man kunne lægge dem ned stille og rolig .samtid med at man er væk fra læsset ,for kævlerne begynder at skride når side stokkene bliver lagt ned .
Du har jo hydralik fra traktoren.
Har en kammerat der laver meget brænde med en save /flæk maskine , der ruller kævlerne fra vognen ned på en gl jf vogn .
Så er der monteret en el motor til at trække bundkæden på JFèr på den måde fik han et forlænget aflæggerbordet til kævler hen til sav/flækmaskinen .
-
- Stoker XII
- 15
- Indlæg: 676
- Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
- Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
- Areal: 240+ 10 i fyrrum
- Brændsel: En pind her og en sæk der
- Fremviser gerne i postnummer: 9800
- Dagligt forbrug: Svært at sige
- Årligt forbrug: ?
- Geografisk sted: Hjørring
- Blevet takket: 1 gang
Opbygning af skovvogn
Jeg har tænkt lidt de samme tanker om hvordan man får sænket stængerne - for selvfølgelig skal jeg undgå at de bare ruller ukontrolleret ned på flækkeren...eller på mig
Jeg ville dog gerne undgå at montere hydraulik på vognen da det gør projektet noget dyrere og mere besværligt. Ville hellere lave en løsning hvor jeg evt. kan udnytte frontlæsseren hydraulik til at sænke siden med nogle kæder eller noget. Evt. hvor stængerne rykkes op af nogle huller der bruges til at fiksere dem lodret hvorefter det langsomt kan sænkes med nogle kæder eller noget der spændes på læsseren.
Jeg havde faktisk tænkt de samme tanker med princippet ved en jf-vogn jeg har brug for at kæden skulle køre på tværs - ellers skal jeg have en hel vogn stående bare til aflæggerbord og det bliver jeg træt af. Min idé med skovvognen var netop at bruge den til både transport og opbevaring af brænde indtil den var helt fuld og det kunne saves op.
Tak for input....flere modtages gerne
Emil
Jeg ville dog gerne undgå at montere hydraulik på vognen da det gør projektet noget dyrere og mere besværligt. Ville hellere lave en løsning hvor jeg evt. kan udnytte frontlæsseren hydraulik til at sænke siden med nogle kæder eller noget. Evt. hvor stængerne rykkes op af nogle huller der bruges til at fiksere dem lodret hvorefter det langsomt kan sænkes med nogle kæder eller noget der spændes på læsseren.
Jeg havde faktisk tænkt de samme tanker med princippet ved en jf-vogn jeg har brug for at kæden skulle køre på tværs - ellers skal jeg have en hel vogn stående bare til aflæggerbord og det bliver jeg træt af. Min idé med skovvognen var netop at bruge den til både transport og opbevaring af brænde indtil den var helt fuld og det kunne saves op.
Tak for input....flere modtages gerne
Emil
-
- Stoker XII
- 15
- Indlæg: 676
- Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
- Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
- Areal: 240+ 10 i fyrrum
- Brændsel: En pind her og en sæk der
- Fremviser gerne i postnummer: 9800
- Dagligt forbrug: Svært at sige
- Årligt forbrug: ?
- Geografisk sted: Hjørring
- Blevet takket: 1 gang
Opbygning af skovvogn
Kunne man ikke lave selve "hængslet" som jeg har vist på skitsen:
Tror I sådan noget ville virke - jeg synes at have set lignende konstruktioner andre stedet men ved ikke hvor.
Det blå er den lange stang der skal fungere som sidestøtte. Stangen skal stå en en sokkel med fast bund (det sorte). I hver side er lavet en løberille (grå) og en gennemgående bolt (blå cirkel) der forhindrer den blå stang i at blive trukket helt ud af soklen når man trækker den op med frontlæsseren.Tror I sådan noget ville virke - jeg synes at have set lignende konstruktioner andre stedet men ved ikke hvor.
- Zarge
- Stoker XVIII
- 15
- Indlæg: 4410
- Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
- Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
- Areal: 2*132m2
- Brændsel: Piller
- Fremviser gerne i postnummer: 7500
- Dagligt forbrug: ?
- Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
- Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
- Har takket: 68 gange
- Blevet takket: 96 gange
Opbygning af skovvogn
Så tror jeg det var bedre at lave stangen med et ledi bunden i stil med en cykel kæde... Og så montere det ned i er firkantet rør hvor du så kan trække stangen op af røret indtil ledt kommer frem, så røret kan knække.... Hvis du kan følge mig...
Mvh Tonni Madsen
http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/zarge.html
http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/zarge.html
-
- Stoker XII
- 15
- Indlæg: 676
- Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
- Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
- Areal: 240+ 10 i fyrrum
- Brændsel: En pind her og en sæk der
- Fremviser gerne i postnummer: 9800
- Dagligt forbrug: Svært at sige
- Årligt forbrug: ?
- Geografisk sted: Hjørring
- Blevet takket: 1 gang
Opbygning af skovvogn
God idé - det tror jeg faktisk også ville være en bedre løsning. Jeg er bange for at min løsning bliver svær at lave uden der kommer en masse slør...Zarge » 13 Mar 2012, 21:55 skrev:Så tror jeg det var bedre at lave stangen med et ledi bunden i stil med en cykel kæde... Og så montere det ned i er firkantet rør hvor du så kan trække stangen op af røret indtil ledt kommer frem, så røret kan knække.... Hvis du kan følge mig...
-
- Stoker XVI
- 13
- Indlæg: 1575
- Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
- Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
- Areal: 147m2+180m2værksted
- Brændsel: flis - piller.
- Fremviser gerne i postnummer: 4400
- Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
- Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
- Geografisk sted: kalundborg
- Blevet takket: 1 gang
Opbygning af skovvogn
hej
2 envejs stempler eks fra en front læsser og et tee stykke 2 slange og en lyn kobling koster ikke ret meget det kan findes brugt til små penge .
angående jf vogn hvis den er for lang , kan den kortes af.
2 envejs stempler eks fra en front læsser og et tee stykke 2 slange og en lyn kobling koster ikke ret meget det kan findes brugt til små penge .
angående jf vogn hvis den er for lang , kan den kortes af.
- steinmeier
- Stoker VII
- 12
- Indlæg: 265
- Tilmeldt: 09 okt 2011 15:51
- Mit fyr: snart varmepumpe, plus morsø ovn
- Areal: 126
- Brændsel: eg, ask, bøg, birk osv.
- Fremviser gerne i postnummer: 4930
- Årligt forbrug: 20-30SKRm
- Geografisk sted: 4930 maribo
- Kontakt:
Opbygning af skovvogn
Hej kom lige til at tænke på om du har tænkt over stabilisering af forenden af vognen med mindre du vil have bundet en traktor til den hele tiden. Går selv og leger med noget ligende bare i mindre størrelse
en rigtig mand fælder selv sit brænde, det giver varme mere end engang
Nu med ferguson TEA-20 i maskinparken
Nu med ferguson TEA-20 i maskinparken
- Lintz
- Stoker Pro Engel
- 13
- Indlæg: 7985
- Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
- Har takket: 1380 gange
- Blevet takket: 796 gange
Opbygning af skovvogn
Prøv evt. at se denne løsning - Den kan åbenbart bruges i Japan - kan den bruges i Hjørring ???
http://www.youtube.com/watch?v=m5XXYgTBMd8
http://www.youtube.com/watch?v=m5XXYgTBMd8
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
-
- Stoker XII
- 15
- Indlæg: 676
- Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
- Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
- Areal: 240+ 10 i fyrrum
- Brændsel: En pind her og en sæk der
- Fremviser gerne i postnummer: 9800
- Dagligt forbrug: Svært at sige
- Årligt forbrug: ?
- Geografisk sted: Hjørring
- Blevet takket: 1 gang
Opbygning af skovvogn
Hvad tænker du på? Foran står der på en fod når traktoren ikke er monteret. Vognen er ret bred og afstanden mellem hjulene er stor (tvillingehjul) så jeg er ikke bange for at den vælter til siden. Jeg har ikke tænkt mig at lave læssehøjden så stor at det bliver et problem.steinmeier » 18 Mar 2012, 14:18 skrev:Hej kom lige til at tænke på om du har tænkt over stabilisering af forenden af vognen med mindre du vil have bundet en traktor til den hele tiden. Går selv og leger med noget ligende bare i mindre størrelse