Hej
Jamen jeg syntes da også det var et godt indlæg, og vigtigt da det er mange penge for almindelige mennesker, når lortet ikke virker. Jeg har selv måttet kæmpe med varmepumpe installation som jeg var usikker på m.m.
Mht juraen er jeg selv igang med at færdiggøre jura,og kan sige følgende.
Såfremt der er fejl eller mangler ved en levering, har køber ret til udbedring, - dvs efterlevering eller udbedring af mangler. Således også ensaldo breda, selvom de ikke kunne finde ud af at bygge tog, og det tog man konsekvensen af til sidst med et afslag i prisen - alternativet var at hæve og levere togene tilbage. Ensaldo fik ganske gode margener, og med det vil jeg sige at varens karakter har lidt indflydelse på hvor meget man skal tolerere at sælger må have ret til at forsøge at udbedre fejl/mangler. Jo nemmere det er at tage produktet tilbage, levere en anden, skrotte eller udbedre fejl/mangler ved det oprindeligt solgte, jo mindre skal man acceptere. Og det er der jo sund fornuft i. Da det virker til at der er en egentlig konstruktionsfejl ved produktet, og ikke bare en enkeltstående fejl) er det nok bedst at sælger konfronteres med dette. Med mindre han har en god ide som kan løse problemet permanent, må han tage lortet (ikke juridisk term) tilbage og levere en ny uden fejl og mangler, (dvs et andet produkt) eller pengene tilbage. Hvis i er så heldige at en af jer ikke tjener så meget (i hvert fald hvide penge), så tag eventuelt kontakt til en retshjælp (eventuelt Københavns retshjælp)