Hej Forum
Ideer til hvordan system skal sættes sammen og styres, jeg skal selv lave det hele.
Jeg skal til at installere mit første pillefyr i denne vinter. Jeg ved noget om solfangere og lidt om varmesystemer i almindelighed.
Vi har et gammelt gasfyr med 250l VV og solfangerestyring som bliver skrottet når det nye er klar. Det nye skal stå på den anden side af skorstenen.
Hus 150m2, Stuen vægge: 50% er mursten næsten uden hulrum med 50mm indv isolering, 50% er massiv gasbeton. 1 sal skråvægge har 210mm isolering i god kvalitet. Skunk er fyldt med papiruld.
Huset kan opvarmes med ca 8Kw ved -20 grader.
Vi har også en brændeovn vi bruger til at hæve temperaturen om aftenen, vi foretrækker 18-20 om dagen, 22-24 når vi skal sidde stille om aftenen.
Så pillefyr skal være grundvarme og VV, vi tænder op i brændeovn om aftenen 7-8 måneder om året.
Det nye system kommer til at bestå af:
Stuen: Et strengs rør system med 15mm kobberrør og 10-12mm bypass rør, de ligger under gulvet kan ikke ændres, der er 6 radiatorer plus direkte gulvvarme i beton i badeværelse.
Rørsystem i stuen er dårlig isoleret og vier store tab. Vi kører tænder gasfyr nogle få gange i døgnet med et ur da vi derved sparer rigtig meget på rørtab.
1 sal er nyt 2 strengs system forbundet parallelt helt nede ved fyret.
solfangere ca 9m2mod syd 30grader, alm laveffektiv type (ej vacuumrør), koger tilgengæld aldrig over.
Alle gamle jernrør bliver fjernet, der bliver kun kobber og pex rør i det færdige system.
Scotte mini (helt ny kompakt model med 100Liter pille beholder, som jeg netop har plads til i mit nye bryggers.)
Jeg forstiller mig iøvrigt følgende.
Akkutank 800l KN-PSWF med spiral i bund til solfangere., samt 6-9KW el patron som backup ved fyrstop eller vinterferie.
Lukket expansion 50L på akkutank.
Solfangere skal have separat kreds med egen pumpe og styring.
Ny solfangerstyring = suncomfort fra NBE.
VVbeholder 150l Vølund QMC Quattro med 3Kw elpatron for backup (der skal bare være varmt vand selvom fyret skulle gå i stå)
Spørgsmål er hvordan man laver det bedste system uden at lave det unødvendigt dyrt og kompliceret.
Der skal så vidt jeg forstår være en shunt som sikre min retur temperatur til Scotte på ca 50 grader?
Vi ser bort fra Solkreds som er helt separat og har så nogle valgmuligheder:
1 kreds Ingen topspiral, 1 pumpe, retur til scotte fra midt Akku, 3 vejsventil som lader scotte føde tank eller tank føde radiatorer
1 kreds: Topspiral + 8l ekspansion + pumpe samt 3 vejsventil, som lader scotte føde tank eller tank føde radiatorer.
2 kredse:
1. Scotte + topspiral + 8l ekspansion
2. Akkutank + pumpe, har scotte eller suncomfort styring mulighed for at styre den ekstra kreds?
Varmt vand:
Nogen har bare VVB spiral siddende i serie med fremløb til radiatorkredse andre en 3 vejs ventil som kan lave VV prioritering.
Jeg heller mest til at der skal være en 3 vejs ventil for VV priotering, QMC vist en udgang til at styre den.
VV spiral i serie med fremløb for at mindske rørtab virker umiddelbart som en god ide, men den virker jo kun til VV beholder er varm, så stiger fremløb jo også.
Jeg er nok mere til at at sætte en 3-vejsventil VV/varme + blandeventil på varmefremløb fra Akkutank.
Om sommeren bliver buffertank jo op til 90 grader så mon ikke det var en bedre ide?
Jeg vil også have mulighed for at sætte et ur på cirkulationspumpen, men er der kun 1 kreds og en pumpe må ur ikke afbryde
pumpe når scotte kører, kun når der cirkuleres fra tank til radiatorer.
Umiddelbart har jeg svært ved at se andet end ulemper ved at bruge 2 kredse og 2 pumper. Men jeg har taget det med som en mulighed.
Dernæst er jeg også noget i tvivl om hvilke fordele en topspiral giver, den er jo ikke gratis, og hvor stor skal den så iøvrigt være?
Nogen har fortalt mig at suncomfort kan styre pumpens hastighed og ikke bare tænd sluk, nogen der ved hvordan det virker?
Fordele og ulemper ved de forskelige løsninger?
Andre løsninger jeg ikke har tænkt på?
Forslag til f.eks akku tank, VV beholder, pumpe, shunt og blandeventiler?
Alle input er velkomne store som små, herunder gode websites
vh
Ingeniøren