Hvordan er det nu med de dæk.
-
- Stoker VII
- 12
- Indlæg: 288
- Tilmeldt: 12 aug 2011 23:03
- Mit fyr: Orlan Gasogen 40kw
- Areal: 200 + 100
- Brændsel: Primært briketter
- Fremviser gerne i postnummer: 8722
- Dagligt forbrug: 2-4 pakker
- Årligt forbrug: 10 paller
- Geografisk sted: Hedensted
- Blevet takket: 2 gange
Hvordan er det nu med de dæk.
Nu var det jo ikke trukket håndbremse, således at hjulene skulle blokere!! Mere for at vise hvor lidt der skulle til for at bagenden er ustyrlig og hvad det betyder for bilen.
Pas på sarkasme og ironi kan være brugt.
-
- Stoker XII
- 13
- Indlæg: 762
- Tilmeldt: 16 jul 2010 20:16
- Mit fyr: Atmos 32
- Areal: 180m2 + 25m2
- Brændsel: bøg
- Fremviser gerne i postnummer: 9575
- Årligt forbrug: 30 m3
- Geografisk sted: 9575 terndrup
- Har takket: 2 gange
- Blevet takket: 1 gang
Hvordan er det nu med de dæk.
Den første bil jeg havde (Cadett c) er jo som bekendt med baghjuls træk. Og i en alder af 19 og med sne på vejene, så lærer man faktisk en hel del om at styre en bil som skrider med bagenden. Så en lille udskridning med bagenden er ikke så galt, men jeg savner sgu baghjulstrækket. Det har reddet mig et par gange. Hvis først man havde problemer med at skride i et sving så skulle den bare have lidt pedal og kontrastyrring. Rigtig sjovt hvis der ikke er andre biler i nærheden.
Mvh Anders
- Zarge
- Stoker XVIII
- 15
- Indlæg: 4410
- Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
- Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
- Areal: 2*132m2
- Brændsel: Piller
- Fremviser gerne i postnummer: 7500
- Dagligt forbrug: ?
- Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
- Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
- Har takket: 68 gange
- Blevet takket: 96 gange
Hvordan er det nu med de dæk.
undskyld jeg siger det... men hvis der er så meget forskel på mønstret så det gør en reel forskel hvilke hjul de bliver monteret på (under hensyntagen til omløbsretning naturligvis!) Så vil jeg er de enten blevet ombyttet for sjællent eller moden til udskiftning... Det gir ingen mening at køre med SÅ forskellige dæk på dytten... Bare min menig...
Mvh Tonni Madsen
http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/zarge.html
http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/zarge.html
- Ulrik
- Redaktør
- 17
- Indlæg: 11103
- Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
- Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
- Areal: 96/87 m2
- Brændsel: German Pellets
- Fremviser gerne i postnummer: 5474
- Dagligt forbrug: 11 kilo
- Årligt forbrug: Est. <6 ton
- Geografisk sted: Veflinge, Fyn
- Har takket: 123 gange
- Blevet takket: 141 gange
Hvordan er det nu med de dæk.
+1Zarge » 28 Oct 2011, 16:53 skrev:undskyld jeg siger det... men hvis der er så meget forskel på mønstret så det gør en reel forskel hvilke hjul de bliver monteret på (under hensyntagen til omløbsretning naturligvis!) Så vil jeg er de enten blevet ombyttet for sjællent eller moden til udskiftning... Det gir ingen mening at køre med SÅ forskellige dæk på dytten... Bare min menig...
MvH Ulrik©
- BWJ
- Stoker XVII
- 13
- Indlæg: 3384
- Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
- Areal: 155
- Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
- Dagligt forbrug: 0
- Årligt forbrug: 0
- Har takket: 203 gange
- Blevet takket: 238 gange
Hvordan er det nu med de dæk.
Test viser, at uanset om bilen er for- eller baghjulstrukket, vil man opnå den sikreste kørsel med de bedste dæk på baghjulene.
Denne placering er med til at sikre bilens stabilitet under manøvrer såsom opbremsning og kurvekørsel. Især på våde eller glatte veje.
Det er under disse manøvrer, der er størst risiko for en udskridning, og her gælder det, at det normalt er væsentlig lettere at korrigere en understyring (forhjulene skrider) end en overstyring (baghjulene skrider).
Ved understyring skal man slippe speederen og dreje rattet i svingets retning. Denne manøvre hjælper med til med at genvinde kontrollen over bilen.
Ved overstyring er det derimod meget vanskeligere at genvinde kontrollen. Der skal gives en passende mængde gas, og samtidig skal rattet drejes samme vej som baghjulene skrider. Kun en erfaren fører kan udføre denne manøvre.
Derfor anbefaler Super Dæk Service at du formindsker risikoen for at dette sker, ved at montere de nye eller mindst slidte dæk bag på bilen. Er du i tvivl eller har du spørgsmål, er du altid velkommen til at henvende dig til din lokale Super Dæk Service-afdeling.
Denne placering er med til at sikre bilens stabilitet under manøvrer såsom opbremsning og kurvekørsel. Især på våde eller glatte veje.
Det er under disse manøvrer, der er størst risiko for en udskridning, og her gælder det, at det normalt er væsentlig lettere at korrigere en understyring (forhjulene skrider) end en overstyring (baghjulene skrider).
Ved understyring skal man slippe speederen og dreje rattet i svingets retning. Denne manøvre hjælper med til med at genvinde kontrollen over bilen.
Ved overstyring er det derimod meget vanskeligere at genvinde kontrollen. Der skal gives en passende mængde gas, og samtidig skal rattet drejes samme vej som baghjulene skrider. Kun en erfaren fører kan udføre denne manøvre.
Derfor anbefaler Super Dæk Service at du formindsker risikoen for at dette sker, ved at montere de nye eller mindst slidte dæk bag på bilen. Er du i tvivl eller har du spørgsmål, er du altid velkommen til at henvende dig til din lokale Super Dæk Service-afdeling.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.
- Zarge
- Stoker XVIII
- 15
- Indlæg: 4410
- Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
- Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
- Areal: 2*132m2
- Brændsel: Piller
- Fremviser gerne i postnummer: 7500
- Dagligt forbrug: ?
- Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
- Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
- Har takket: 68 gange
- Blevet takket: 96 gange
Hvordan er det nu med de dæk.
det er vel lidt som diskusionen med med ABS bremser...
Hvis du er en haj, så kan du bremse bedre uden, men hvis du er "dødelig" så bremser du bedre med... sådan er det vel også lidt med monteringen af dæk... Der er sikkert nogen der har styr på tingene, men os andre der går i panik når skuden glider, vi styrer sikkert ikke kontra som vi skal, og så er det jo rart med lidt hjælp... (jeg taler naturligvis ikke om mig selv... jeg har jo TOTALT styr på det og går ALDRIG i panik... jeg tænker sådan mee genaralt...
Hvis du er en haj, så kan du bremse bedre uden, men hvis du er "dødelig" så bremser du bedre med... sådan er det vel også lidt med monteringen af dæk... Der er sikkert nogen der har styr på tingene, men os andre der går i panik når skuden glider, vi styrer sikkert ikke kontra som vi skal, og så er det jo rart med lidt hjælp... (jeg taler naturligvis ikke om mig selv... jeg har jo TOTALT styr på det og går ALDRIG i panik... jeg tænker sådan mee genaralt...
Mvh Tonni Madsen
http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/zarge.html
http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/zarge.html
- JackGF
- Stoker I
- 12
- Indlæg: 21
- Tilmeldt: 25 okt 2011 12:39
- Mit fyr: 1=Milton Moduline 400. 2=Feroli(1983)
- Areal: 1=137m2. 2=270m2.
- Brændsel: 1=gas, 2=Olie
- Geografisk sted: Vejle-fyn
Hvordan er det nu med de dæk.
Hørt, kunne ikke være mere enig! Er selv mekker!BWJ » 28 Oct 2011, 17:44 skrev:Test viser, at uanset om bilen er for- eller baghjulstrukket, vil man opnå den sikreste kørsel med de bedste dæk på baghjulene.
Denne placering er med til at sikre bilens stabilitet under manøvrer såsom opbremsning og kurvekørsel. Især på våde eller glatte veje.
Det er under disse manøvrer, der er størst risiko for en udskridning, og her gælder det, at det normalt er væsentlig lettere at korrigere en understyring (forhjulene skrider) end en overstyring (baghjulene skrider).
Ved understyring skal man slippe speederen og dreje rattet i svingets retning. Denne manøvre hjælper med til med at genvinde kontrollen over bilen.
Ved overstyring er det derimod meget vanskeligere at genvinde kontrollen. Der skal gives en passende mængde gas, og samtidig skal rattet drejes samme vej som baghjulene skrider. Kun en erfaren fører kan udføre denne manøvre.
Derfor anbefaler Super Dæk Service at du formindsker risikoen for at dette sker, ved at montere de nye eller mindst slidte dæk bag på bilen. Er du i tvivl eller har du spørgsmål, er du altid velkommen til at henvende dig til din lokale Super Dæk Service-afdeling.
- BVMP
- Stoker Pro Sponsor
- 17
- Indlæg: 458
- Tilmeldt: 05 jan 2007 16:35
- Mit fyr: MGM Junior
- Areal: 211 i 3 plan.
- Brændsel: Træpiller
- Fremviser gerne i postnummer: 9900
- Dagligt forbrug: -
- Årligt forbrug: ?
- Geografisk sted: Frederikshavn
- Har takket: 1 gang
- Blevet takket: 1 gang
Hvordan er det nu med de dæk.
Helt rigtigt.BWJ » 28 Oct 2011, 17:44 skrev:Test viser, at uanset om bilen er for- eller baghjulstrukket, vil man opnå den sikreste kørsel med de bedste dæk på baghjulene.
Denne placering er med til at sikre bilens stabilitet under manøvrer såsom opbremsning og kurvekørsel. Især på våde eller glatte veje.
Det er under disse manøvrer, der er størst risiko for en udskridning, og her gælder det, at det normalt er væsentlig lettere at korrigere en understyring (forhjulene skrider) end en overstyring (baghjulene skrider).
Ved understyring skal man slippe speederen og dreje rattet i svingets retning. Denne manøvre hjælper med til med at genvinde kontrollen over bilen.
Ved overstyring er det derimod meget vanskeligere at genvinde kontrollen. Der skal gives en passende mængde gas, og samtidig skal rattet drejes samme vej som baghjulene skrider. Kun en erfaren fører kan udføre denne manøvre.
Derfor anbefaler Super Dæk Service at du formindsker risikoen for at dette sker, ved at montere de nye eller mindst slidte dæk bag på bilen. Er du i tvivl eller har du spørgsmål, er du altid velkommen til at henvende dig til din lokale Super Dæk Service-afdeling.
Jeg har kørt udrykningskøretøj i mere end 25 år. Er hvert år på kursus, hvor politiets kører inst. underviser.
Og hver gang skal vi se en lille film; en Saab 900 med 4 pax og en del bagage kørende på E6 i let regnvejr. Undersøgelsen efter ulykken viste at bilen havde monteret gode og lovlige dæk. Med med mindst slidbane på bagakslen. Dette var synderen, bilen aquaplanede på de bageste hjul - det tog under 2 sek så havde bilen været rundt 1½ gang hvorefter den væltede, her så man bagagen...
Havde det været forhjulene der aquaplanede havde føren haft en eller to chancer for at undgå ulykken.
Der bedste sildbaner bagpå.
Men husk at det er lige meget om man kører med de bedste dæk til årstiden, hvis man ikke "drive to arrive".
Mvh
BVMP
MGM Junior, stålskorsten. Står i udhus/værksted forbundet med huset m. 2x12 m Løgstørrør. Dertil 7,56 m2 IDMK indbygningssolfanger mod syd. 750 l akku-beholder incl. 250 l nedsænket vvb. 6,0 kW. 400 V varmelegme "just in case".
BVMP
MGM Junior, stålskorsten. Står i udhus/værksted forbundet med huset m. 2x12 m Løgstørrør. Dertil 7,56 m2 IDMK indbygningssolfanger mod syd. 750 l akku-beholder incl. 250 l nedsænket vvb. 6,0 kW. 400 V varmelegme "just in case".
-
- Stoker XVI
- 14
- Indlæg: 2012
- Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
- Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
- Areal: 129 m2
- Brændsel: RW Piller
- Fremviser gerne i postnummer: 9740
- Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
- Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
- Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
- Har takket: 2 gange
- Blevet takket: 3 gange
Hvordan er det nu med de dæk.
UANSET hvad, så tag jer et glatførekursus! Så skal I ikke GÆTTE jer til, hvad I skal gøre ved en udskridning; det skal ligge på rygraden.
Det har reddet mig fra buler mere end en gang - og så er det i øvrigt skideskægt.
Tag konen med. Hun skal osse lære det.
Det har reddet mig fra buler mere end en gang - og så er det i øvrigt skideskægt.
Tag konen med. Hun skal osse lære det.