Det er heltA.Andersen » 16 Oct 2011, 15:26 skrev:min tanke var at tabet i rørene var mindre ved lavere temperatur
Spørgsmål omkring shunt
- Havmand
- Stoker XVI
- 14
- Indlæg: 2315
- Tilmeldt: 17 mar 2010 21:08
- Mit fyr: Atmos DC25 samt Scotte v.10 comfort 10KW
- Areal: 190
- Brændsel: Blandet træ og piller
- Fremviser gerne i postnummer: 4700
- Dagligt forbrug: 30 kg
- Geografisk sted: Næstved, Sydsjælland
- Blevet takket: 2 gange
Spørgsmål omkring shunt
-
- Stoker I
- 12
- Indlæg: 7
- Tilmeldt: 15 okt 2011 17:28
- Mit fyr: Twinheat M20i, PC interface fra TM
- Areal: 242+40 m2 værksted
- Brændsel: Træpiller
- Fremviser gerne i postnummer: 6800
- Dagligt forbrug: 30 Kg
- Årligt forbrug: 10 Tons
- Geografisk sted: Biltoft, 6800 Varde
Spørgsmål omkring shunt
Hej Igen
Jeg roder stadig med ideen om fremløbs shunt, har lavet en ny tegning, vil det være en rigtig måde?
Mvh
Andy
Jeg roder stadig med ideen om fremløbs shunt, har lavet en ny tegning, vil det være en rigtig måde?
Mvh
Andy
- lordsofcolours
- Stoker I
- 13
- Indlæg: 27
- Tilmeldt: 21 aug 2010 21:04
- Mit fyr: Black Star 30-JSH Brænder-TM3006 styring
- Areal: 183 m2 + 160 m2
- Brændsel: Træpiller
- Fremviser gerne i postnummer: 4180
- Geografisk sted: Midtsjælland
Spørgsmål omkring shunt
A.Andersen » 16 Oct 2011, 20:26 skrev:Hej Igen
Jeg roder stadig med ideen om fremløbs shunt, har lavet en ny tegning, vil det være en rigtig måde?
Mvh
Andy
Tror ikke du kommer uden om en gulvvarme shunt, det bliver altid anbefalet ved system med både radiator og gulvvarme.
Dette kunne være en måde at gøre det på:
[album]487[/album]
EN GANG PÅ PILLER, ALTID PÅ PILLER
- pelle
- Supporter
- 16
- Indlæg: 3404
- Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
- Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
- Areal: 240
- Brændsel: gran og fyr og sol
- Fremviser gerne i postnummer: 6900
- Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
- Geografisk sted: lidt syd for herning
- Har takket: 297 gange
- Blevet takket: 373 gange
Spørgsmål omkring shunt
Altså som jeg ser det med dit første indlæg/ tegning.. Vil det virke perfekt...Hvad skal den kontraventil.Om pumpen suger eller skubber vandet. Er det ikke det samme.
Er Watts lukket til vvb. holder ..så Ingen gennemstrømning der. Den watts åbner kun når der skal mere varme til vvb.holder. ( den lukker i når temp. den er sat til er nået) falder denne temp. åbner den igen..
Men, ville også lave shunt til gulvvarmen og så lade temp. fra kedel gå i radiatorer. Selv.f. er der et varmetab ved større differens fra ude temp. til det der er i rørene. Er lig med større varmetab. Måske kunne du sænke fremløbs. temp. fra kedlen lidt.
Mit bud. Jeg kan jo tage fejl,,, i så fald kan jeg også gøres lidt klogere.
Er Watts lukket til vvb. holder ..så Ingen gennemstrømning der. Den watts åbner kun når der skal mere varme til vvb.holder. ( den lukker i når temp. den er sat til er nået) falder denne temp. åbner den igen..
Men, ville også lave shunt til gulvvarmen og så lade temp. fra kedel gå i radiatorer. Selv.f. er der et varmetab ved større differens fra ude temp. til det der er i rørene. Er lig med større varmetab. Måske kunne du sænke fremløbs. temp. fra kedlen lidt.
Mit bud. Jeg kan jo tage fejl,,, i så fald kan jeg også gøres lidt klogere.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
-
- Stoker I
- 12
- Indlæg: 7
- Tilmeldt: 15 okt 2011 17:28
- Mit fyr: Twinheat M20i, PC interface fra TM
- Areal: 242+40 m2 værksted
- Brændsel: Træpiller
- Fremviser gerne i postnummer: 6800
- Dagligt forbrug: 30 Kg
- Årligt forbrug: 10 Tons
- Geografisk sted: Biltoft, 6800 Varde
Spørgsmål omkring shunt
Jeg har en shunt til gulvvarmen, min fejl det ikke er blevet nævnt førlordsofcolours » 16 Oct 2011, 21:40 skrev:
Tror ikke du kommer uden om en gulvvarme shunt, det bliver altid anbefalet ved system med både radiator og gulvvarme.
Mvh
Andy
-
- Stoker XVI
- 14
- Indlæg: 2012
- Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
- Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
- Areal: 129 m2
- Brændsel: RW Piller
- Fremviser gerne i postnummer: 9740
- Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
- Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
- Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
- Har takket: 2 gange
- Blevet takket: 3 gange
Spørgsmål omkring shunt
Lige et lille indspark, har lige set tråden nu.
Jeg er enig i, at lavere fremløbstemperatur gi'r mindre ledningstab. Så, den bør være så lav som muligt - men jeg aner ikke, hvor meget der skal til for at holde rumtemperaturen oppe i husets "radiatorafdeling".
Her må andre byde ind.
Men, hvis der nu kræves f.eks. 60 grader, så kan det laves som tegning 5, helt enkelt, og med en kedeltemperatur på 60 grader. Så sparer du din shunt til huset. (Det ligner vores anlæg til forveksling. Vi har også gulvvarmeshunt med egen pumpe).
Det burde også være nok til at holde en brugsvandstemperatur på 55 grd. (Men, det er så nok et spørgsmål om ledningstab på vej til huset kræver en højere temperatur - vi har f.eks. selv præcis 50 grd. i vandhanen. Det rækker fint til, at jeg ikke vil vaske op i KUN varmt vand ). I har vel cirkulation på brugsvandet med den lange afstand?
De temperaturindstillinger ville jeg nok teste inden, beslutningen tages.
I eksempel 5 er cirkulationspumpen også placeret indeni kedelshuntkredsen. Det skal den også være efter bogen, siger folk herinde. Måske er jeg nærig, men jeg kan ikke forstå, der skal en ekstra pumpe til bare fordi, du laver en shunt til huset (enten manuel hane eller Watt's ventil). Burde én pumpe ikke kunne skubbe vandet hele vejen med en shunt, hvis den kan uden? Måske ku' man sætte en kontraventil i dén evt. shuntforbindelse, så løber vandet ikke uhindret retur til fyret dén vej, hvis huset har et lille forbrug. Vand tager jo altid den nemmeste vej.
Det er måske værd at huske, at cirkulationspumpen ikke må stå og banke hovedet imod en lukket dør, når der ikke er forbrug i systemet. Der BØR med andre ord være en lille "kattelem" i form af en kuglehane (kald det bare en manuel shunt), som står en my åben, just in case.
(Det har vi så ikke selv , men min undskyldning er, at vi først fornylig har fået termostat på vvben. Før var den med gennemstrømning. Til gengæld er der nok næsten altid forbrug på gulvvarmen, for der er ingen termostater, kun på shunten).
Jeg er enig i, at lavere fremløbstemperatur gi'r mindre ledningstab. Så, den bør være så lav som muligt - men jeg aner ikke, hvor meget der skal til for at holde rumtemperaturen oppe i husets "radiatorafdeling".
Her må andre byde ind.
Men, hvis der nu kræves f.eks. 60 grader, så kan det laves som tegning 5, helt enkelt, og med en kedeltemperatur på 60 grader. Så sparer du din shunt til huset. (Det ligner vores anlæg til forveksling. Vi har også gulvvarmeshunt med egen pumpe).
Det burde også være nok til at holde en brugsvandstemperatur på 55 grd. (Men, det er så nok et spørgsmål om ledningstab på vej til huset kræver en højere temperatur - vi har f.eks. selv præcis 50 grd. i vandhanen. Det rækker fint til, at jeg ikke vil vaske op i KUN varmt vand ). I har vel cirkulation på brugsvandet med den lange afstand?
De temperaturindstillinger ville jeg nok teste inden, beslutningen tages.
I eksempel 5 er cirkulationspumpen også placeret indeni kedelshuntkredsen. Det skal den også være efter bogen, siger folk herinde. Måske er jeg nærig, men jeg kan ikke forstå, der skal en ekstra pumpe til bare fordi, du laver en shunt til huset (enten manuel hane eller Watt's ventil). Burde én pumpe ikke kunne skubbe vandet hele vejen med en shunt, hvis den kan uden? Måske ku' man sætte en kontraventil i dén evt. shuntforbindelse, så løber vandet ikke uhindret retur til fyret dén vej, hvis huset har et lille forbrug. Vand tager jo altid den nemmeste vej.
Det er måske værd at huske, at cirkulationspumpen ikke må stå og banke hovedet imod en lukket dør, når der ikke er forbrug i systemet. Der BØR med andre ord være en lille "kattelem" i form af en kuglehane (kald det bare en manuel shunt), som står en my åben, just in case.
(Det har vi så ikke selv , men min undskyldning er, at vi først fornylig har fået termostat på vvben. Før var den med gennemstrømning. Til gengæld er der nok næsten altid forbrug på gulvvarmen, for der er ingen termostater, kun på shunten).