Hej Jan.
Jeg er i det store hele enig med dig, men vil alligevel kommentere dine argumenter, ud fra de sparsomme observationer jeg har gjort.
Som du ser har jeg et BioMax 16, indkøbt her i august. Hvis jeg kunne gøre det om, havde jeg nok købt et Woody 10, men det er en helt anden sag.
Min snegl kører fint og har på intet tidspunkt lydt "anstreng", men jeg har jo også kun en extern snegl. Så vidt jeg forstår er der en intern snegl i Scotten.
Den lyd jeg hører mest, er den lyd der kommer når skallerne rammer slisken til skålen. Jeg syntes egentlig det er meget hyggelig og bekræftende
men jeg hører den overhovedet ikke med 2 lukkede døre. Dertil skal jo siges at hastigheden som pillerne kommer ind med er meget lav. Jeg bruger faktisk for lidt varme.
Asken ser jeg som min største udfordring. De gløder der ligger i skålen og ulmer bremser luften for meget og hvis der er sommerdrift, har jeg observeret et par gange at laget har isoleret så meget at eltændingen har svært ved at antænde skallerne igen.
Jeg kan kun være enig, i at det kan være enormt besværligt at håndtere skallerne i løs vægt eller big bags. Specielt hvis de skal ned i en kælder e.lign..
Jeg savner også dokumentationen for den bedre brændværdi, mon ikke vi bare skal bede om den og få ham til at lægge den på nettet. Men det giver jo god mening, at der er en højere brændværdi p.g.a. den olie, der må være i skallerne også.............altså ikke fordi jeg ved det.
mvh
Hardy
Vælg dine kampe med omhu.