Hej hudle
Du vil hurtigt finde ud af hvad Fer snakker om når vi kommer længere hen på sæsonen, og du bliver tvunget ud i kontinuerlig kørsel, for så er default P=2,5 og I=1 og D=5 (tror jeg nok det er) medvirkende til at du helt sikkert får en masse start/stop. Et iøvrigt nogenlunde spiselig stykke "pap" du der kom med, Fer, for at forklare PID så lægmand forstår det, er en nærmest håbløs opgave
Den bedste måde at få PI (førhen PID, men vist nok nu uden D-led) ind under huden på, er hen over efteråret at prøve forskellige indstillinger, for derved at få klarlagt de bedste indstillinger ud fra eget behov. Jeg er nået til noget der hedder P=1 og I=0,06 og D=0. Det var sidste indstilling under vinterkørsel (kontinuerlig drift med 3 timers stop om natten), og det har jeg prøvet at køre videre med hen over sommeren (timerkørsel) med succes. Ja, fyret er så ikke den hurtigste knallert på havnen, men det reagerer stabilt og vi får den varme vi skal. Endvidere har jeg sat max. drift ned til 75%. Sjovt nok har det så medvirket, at den askekage som mange af os med 10 kW Scotter har bøvlet med - både med ny og gammel herd - nu er fuldstændigt forsvundet. Så jeg kører videre med de 7,5 kW indtil konen leverer det første blå øje pga. manglende varme i haner, gulve og radiatorer
Mvh Folke
Fyr-data i link herunder (for dem som det måtte interessere )