det er jo det jeg forsøger at give dig men meget undskyld skal da gerne slette mine indlæg hvis du ikke mener de er saglige.
jeg har jo også kun haft min scotte i et halvt år tid, så min viden må jo ligge på et lille sted (ironi kan forkomme)
Som Aaen sagde : ok, det er osse bare for at have sagerne. hvis nu at der skulle komme en landmand op i mig
Bor du på Midtsjælland og står en aften og mangler fotoføler eller eltænder til scotte/woody så giv mig en pm
Jeg er lidt uenig med dem der mener at ilt-styring kun er for sjov. Jeg har kørt uden ilt-styring (Scotte 10 kW) i nogle måneder før jeg fik den installeret. Efter jeg fik den installeret har min forbrænding været meget mere jævn og pæn. Men det kræver klart en del tid til at indstille den perfekt.
KennethIvan » 24 Jun 2011, 08:14 skrev:Jeg er lidt uenig med dem der mener at ilt-styring kun er for sjov. Jeg har kørt uden ilt-styring (Scotte 10 kW) i nogle måneder før jeg fik den installeret. Efter jeg fik den installeret har min forbrænding været meget mere jævn og pæn. Men det kræver klart en del tid til at indstille den perfekt.
Vi siger ikke at den kun er for sjov, men at hvis man ser nøgternt på det, så vinder du ikke det store i besparelse med iltstyring.
Som Aaen sagde : ok, det er osse bare for at have sagerne. hvis nu at der skulle komme en landmand op i mig
Bor du på Midtsjælland og står en aften og mangler fotoføler eller eltænder til scotte/woody så giv mig en pm
Nej men umiddelbart bliver der lagt op til at det blot er en ekstra "gadget" og ikke andet.
Fordelen ved ilt-styring, som også Fer er inde på, er at man kan skifte brændselsproducent eller lignende uden at skulle stå og regulere voldsomt hver gang. Så det øger klart komforten. Desuden har ting det med at holde bedre, hvis kørslen er jævn, fremfor store udsving.
KennethIvan » 24 Jun 2011, 11:48 skrev:Nej men umiddelbart bliver der lagt op til at det blot er en ekstra "gadget" og ikke andet.
Fordelen ved ilt-styring, som også Fer er inde på, er at man kan skifte brændselsproducent eller lignende uden at skulle stå og regulere voldsomt hver gang. Så det øger klart komforten. Desuden har ting det med at holde bedre, hvis kørslen er jævn, fremfor store udsving.
Jeg skifter ofte brændsel, uden at regulere på andet end pille afvejning.
Så det kalder jeg ikke en voldsom ændring.
Iltstyring er på sin plads hvis man har fyrings forhold der skifter meget.
F.eks. skorsten der er påvirket af vindskift, eller skifter over til at fyre med
andet end træpiller.
Er fyret først stillet rigtigt ind, eller bare næsten, så er gevinsten ved iltstyring ikke til at få øje på.
krog » 23 Jun 2011, 16:43 skrev:Har lige haft besøg af skorstensfejeren han anbefalede kratig at købe iltstyring, og sløjfe instalationen trækstabilisatoren.
Er der nogen som har erfaring med og uden iltstyring i forbindelse med Woody & scotte.
Jeg skal have købt i næste uge så et hurtig svar ville være perfekt.
På forhånd tak.
Hej Krog
Med de dyre anlæg der har virkelig høj virkningsgrad er iltstyringen typisk understøttet af flowmåler så den ved hvor meget træk der er i skorstenen. Når den ved det kan den ud fra det lave en nogenlunde præcis vurdering ud fra iltføleren hvor meget brændsel der skal doseres.
På en Scotte/Woody er der ingen flow måler, men bare en iltsonde, så hvis dit træk ikke er 100% stabilt, så virker det simpelthen ikke. Du skal ikke fjerne din trækstabilisator og købe iltstyring. Din fejers anbefaling er bare et udtryk for at han ikke kender dit anlæg.
Oven i hatten bruger iltstyringen kontinuerligt 27-28W 24/7, også selvom fyret ikke kører... og sonden skal skiftes efter nogle år. Hvor ofte ved jeg ikke, men den koster vist i omegnen af 1500.. og så de 450-500 kr i strøm om året. Så, indtil de får lavet iltstyringen færdig, så glem det...
Jeg vil påstå, at den kræver 'laboratorie-forhold' for at finde ud af, om iltstyringen kan betale sig på en Scotte/Woody. Det vil bl.a. sige, at man skal definere nogle forudsætninger og sikkert opretholde en masse konstante forhold omkring det, som man måler på...
Jeg nøjes med at vurdere, hvor stabilt min nuværende version af styringen er i stand til at få den faktiske iltprocent til at følge den ønskede, og her er der sket store fremskridt.
Frank_Rasmussen » 24 Jun 2011, 18:44 skrev:Jeg nøjes med at vurdere, hvor stabilt min nuværende version af styringen er i stand til at få den faktiske iltprocent til at følge den ønskede, og her er der sket store fremskridt.
Det er fordi de manipulere med de udlæste data... prøv bare at åbne lågen og se hvor langsomt den stiger i iltprocent.
TaagMan » 24 Jun 2011, 18:50 skrev:
Det er fordi de manipulere med de udlæste data... prøv bare at åbne lågen og se hvor langsomt den stiger i iltprocent.
Hørt. Men det er da meget sjov at have.
Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.