Det er en flot beskrivelse af bl.a. flammen i
http://www.multi22.dk/35-brænderindstilling.htm
Edit: ÆV...problemer med at skrive linket, så man kan klikke på det "
http://www.multi22.dk/35-brænderindstilling.htm"
Kode: Vælg alt
Indstilling af pillebrænder/stoker
Generelle tips for økonomisk fyring:
Hold fyringseffekten så lav som muligt (Dvs. jo mindre brændsel, jo bedre). (Se endvidere underpunktet "flammen")
Rens kedlen jævnligt, mindst én gang om ugen. Selvom kedlen ikke ser specielt beskidt ud, kan kedlens varmeflader godt være dækket af støv / sod. Hvilket vil bevirke at kedlen, ikke vil kunne optage varmen optimalt. (Dvs. at varmen forsvinder ud i skorstenen)
Røgtemperaturen skal holdes så lavt som muligt, jo lavere jo bedre økonomi – dog skal man være opmærksom på at røgtemperaturen målt ca.1 meter nede i skorstenen (fra toppen)skal være mellem 70 og 85 grader (tag evt. en snak med din lokale skorstensfejeren)
- For at røgen og flammen kan være optimal skal der være et stabilt skorstenstræk, (undertryk) tag evt. en snak med din skorstensfejer, om skorstenen er i orden, og stor nok til dit nye fyr / kedel inden du køber den ( 10 - 20 kw ø 150 mm. 20 - 30 kw 180 mm. 30 - 40 kw 200 mm.) om en trækstabilisator til røgrøret, eller til indmuring i skorstenen, vil være en løsning.(den kan også have en uheldig virkning)
Co2 mængden bør tilstræbes at ligge mellem 10% (ved lavlast) og 13 % (ved max.ydelse). Til måling af dette kræves en co2 måler. Dog kan man indstille luften rimeligt nøjagtigt hvis man følger nedenstående fremgangsmåde.
Ved måling af co2 er dette en indikator for den forholdsvise sammensætning af co og o2. Faktor er 20,9 for den forholdsvise blanding. Er co2 f.eks. 13,0% udgør o2=20,9 - 13,0 => 7,9%
Der er et par indikationer for korrekt forbrænding – (1) Røgens farve / udsende (2) Askens farve/udsende (3) flammens farve.
Normalvis er der et hul i røgrøret, hvor man kan måle Co2 %, i dette hul vil der normalt sidde et eller andet som lukker hullet til så røgen ikke siver ud, udtag denne genstand og se evt. farven på genstanden, da denne vil afspejle farve på røgen (Ingen farve = ok. Musegrå med en lidt brunlig nuance = ok. Brun/Sort = Justering Grå = justering) se punkt 1-2-3.
Fremgangsmåde ved indstilling:
Varm brænder / kedel og skorsten ordentligt op indtil der opnås driftstemperatur. Husk hver gang der foretages ændringer på indstillingerne / justeringer, så lad den falde til ro inden der foretages yderligere.
Indstil luftmængden så forbrændingsforholdet bliver en fed forbrænding (Mindre luft) indtil røgen fra skorstenen kan ses (Gråbrun).
Indstil herefter luftmængden så forbrændingsforholdet bliver mindre fed (Mere luft) indtil røgen fra skorstenen lige akkurat ikke mere kan ses.
- Nu er forbrændingen grovt indstillet, og videre indstilling kan foretages ud fra askens og flammens farve.
Ved indstilling ud fra askens farve kontrolleres asken ca. samme tid hver dag (det tager lidt tid før ændringer i asken kan ses, gem evt. lidt aske i et syltetøjsglas fra hver dag til sammenligning) der efter kan små justeringer foretages derudfra.
Det sværeste er at justere efter flammens udseende. Det skyldes at man oftest slipper for meget falsk luft ind i brændkammeret når man skal inspicere, og det ændrer flammens udseende.
Røgen:
Røgen fra skorstenen skal være usynlig ned til et par graders frost, (under ÷ 2 - 4° gerne synlig som hvid damp)
Usynlig røg er tegn på god forbrænding, tilstrækkelig luftmængde i forhold til brændsel. Men pas på, det giver ingen indikation af for stor luftmængde.
Sort og gråbrun er tegn på dårlig forbrænding pga. for lidt luft i forhold til brændselsmængde.
Røg i brændkammeret er tegn på for lidt luft.
Asken:
Grå aske er tegn på god forbrænding, tilstrækkelig luft i forhold til brændsel. (Men vær opmærksom på at det ikke giver nogen indikation om for meget luft!)
Sort og brunlig aske er tegn på dårlig forbrænding pga. for lidt luft i forhold til brændsel.
Hvid og lysegrå aske er tegn på for meget luft i forhold til brændsel.
Flammen:
Iagttag flammen (helst uden at slippe for megen falsk luft ind til forbrændingen) om muligt kortvarigt gennem inspektionshullet eller andet.
En rolig, hvid og gul flamme er tegn på at forbrændingen, får tilstrækkelig med luft i forhold til brændsel.
En hidsig, kort orange flamme med hvide spidser er tegn på for meget luft i forhold til brændsel.
En doven gul og blålig flamme med røde spidser er tegn på for lidt luft i forhold til brændsel.
*TEMPERATURINDIKATIONSSKALERING AF FLAMMENS FARVENUANCERING *
*Gælder kun gasforbrændning af træpiller (gassen i træpiller udgør 80-83% af energien)*
Mørke rød glødning : ca. 550 grader (ren kulstof-forbrændning)
Svagt rødligt skær : ca. 700 grader
Klart rødligt skær : ca. 900 grader
Orange - gulligt skær : ca.1100 grader
Hvidligt skær : ca.1400 grader
Jo skarpere lys - jo højere temperatur.
For opretholdelse af temperaturen til forgasning, og udtørring bør skålen (herden) være 1/4 del fyldt ved max.ydelse.
Brændværdi = Den specifikke forbrændingsvarme for et stof er den mængde varme, der udvikles ved forbrænding af 1 kg. fast stof / væske eller 1 m3 gas af det pågældende stof. (træ = 18.800 kJ/kg)
Træk stabilisator:
For at forbrændingen kan være optimal hele tiden, er det vigtigt at skorstenstrækket er stabilt. Ofte er trækket meget afhængigt af udetemperaturen og hvor meget det blæser.
For at stabilisere skorstenstrækket kan man montere en trækstabilisator i selve røgrøret til kedlen, eller i skorstenen oven over røgrørets tilslutning.
En trækstabilisator er et balance spjæld der tillader falsk luft i skorstenen, afhængig af undertrykket heri.
Korrekt monteret og indstillet holder en trækstabilisator et konstant undertryk i skorstenen.
Placering af trækstabilisator skal være 40 cm. over røgrør i skorsten.
Tomgangstræk:
Et ikke uvæsentligt tab i pillebrændere/stokere er ofte tomgangstabet, som kan være ret højt hvis der er stort træk gennem kedlen, når brænderen kører pausedrift eller er stoppet.
En trækstabilisator kan mindske dette tab, men det er også vigtigt at sikre at der ikke er sprækker og dårlige samlinger i kedlen, der tillader falsk luft at trænge ind.
Falsk luft i kedlen vil køle kedelfladerne (=centralvarmevandet) og blot sende varmen ud i skorstenen.
Fremgangsmåde ved indstilling:
Varm brænder og skorsten op til drift temperatur (typisk efter 1/2 times drift).
Juster luft/brændselsforhold til federe forbrænding (mindre luft) indtil røgen fra skorstenen kan ses (gråbrun).
Lad hver justering "falde på plads" i ca. 2-3 minutter, før røgen analyseres.
Juster så luft/brændselsforhold til mindre fed forbrænding (mere luft) indtil røgen fra skorstenen lige nøjagtig ikke kan ses mere.
Samme fremgangsmåde med at lade justeringen "falde på plads" i ca. 2-3 minutter, før røgen analyseres.
Nu er forbrændingen grov-tunet, og videre justering kan foretages ud fra askens farve eller flammen.
Ved justering ud fra askens farve checkes asken samme tidspunkt hver dag (ændringer i asken tager sin tid før de kan ses) og små justeringer kan foretages herudfra.
Det sværeste at justere efter er ofte flammens udseende. Det skyldes at man er tilbøjelig til slippe meget falsk luft ind når man inspicerer, og det ændrer flammen.
Derimod ser man hurtigt ændringerne på flammen, specielt hvis det er luftmængden man justerer i stedet for pillemængden.
Hvis man har en brænder med 2-trins (eller flere) drift, er det vigtigt at man foretager ovenstående justering både i højeste og laveste trin, da der ofte er stor forskel på forbrændingen i forskellige effekter.
MHES's vejledninger taler ikke om at justere efter røgen i kedlen...
Aske er ikke slagger for mig at se. Mere aske på herden for tiden skyldes vel, at vi nu kører med lavere ydelse. Måske er det ligefrem en fordel med lidt aske som lukke nogle af hullerne i herden, der ikke er i brug...