Indlæg
af allank »
Jeg bestilte et fuldautomatisk Inter fire pillefyr hos en importør her i Danmark. Fyret bliver produceret i Polen.
Iflg. Importøren er fyret lige til at sætte i stikket og starte op, når strøm og rørføring er udført. Da jeg skulle starte job i Grønland, ville min kone være i stand til at starte fyret op med hjælp fra elektriker og vvs- montør.
Fyret ankommer den dag jeg har afrejse mod Grønland, så jeg når kun lige at få fyret sat ind i fyrrummet før jeg må tage af sted. Dette gør jeg med god samvittighed, da fyret jo er fuldautomatisk, og er lige til at sætte i stikket for at kunne fungere.
Min kone sørger for elektriker og vvs- montør, og de sætter stikket i, og starter fyret op. Det går godt. Fagfolkene kører hjem igen, og alt er godt – lige indtil naboen kommer løbende for at se hvad der gav et stort brag, og sendte en stor røgsky op af skorstenen. Fruen går ned i fyrrummet og får ringet til vvs- montøren og de konstaterer at det eneste der er sket er at skorstenens renselem står på gulvet.
De starter fyret op igen, og det går rigtig godt indtil der lyder et kæmpemæssigt brag, og renselem og røgrør er skudt af, og skorstenen har slået en revne. De hiver skyndsomt stikket ud, for ikke at risikere flere røggas eksplosioner.
Efterfølgende kontaktes elektriker og importør flere gange, min kone læser manualen igennem, og herser, lettere arrig, rundt med elektriker og vvs-mand for: ” det må da kunne fås til at køre, når det bare er at sætte stikket i” Hun har flere gange kontakt med importøren som siger: ”Det jo sådan set ikke er hans problem at få det fyr sat til, og at det ikke kan passe at vvs- montør og elektriker ikke kan få det op at køre, hvis de da ellers er autoriserede”.
I min frustration og afmagt prøver jeg at hente oplysninger til hjælp alle steder fra, og skriver også for hjælp herinde på stoker pro.
Jeg får bl.a. henvendelse fra Karsten Jørgensen, mgm-pillefyr.dk, som tilbød at komme op til os v. Thisted, og se på fyret.
Han kørte fra Herning, og brugte 6 timer på at få indstillet styringen i fyret, så det kunne køre optimalt og fuldautomatisk som det jo var tiltænkt. Han kunne der konstatere, at styringen var helt ude af indstillinger, så det ikke på noget tidspunkt ville have kunnet komme til at køre blot ved at sætte stikket i, som beskeden havde lydt fra importøren, men blot ville have dannet endnu mere livsfarlig røggas som kunne eksplodere.
Karsten ringede både til importøren, og til fabrikken i Polen op til flere gange, for at få hjælp og informationer til at få det op at køre. Den største hjælp fik han endog hos fabrikken i Polen, som ikke lød vældig begejstret for deres importør her i Dk.
Karsten kørte næste dag op til os igen, for at tjekke iltstyringen, og at alt var som det skulle være. Så behøver jeg at sige, at vi er dybt taknemmelige over Karstens hjælp, engagement og dygtighed.