Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Passat Compact C2 2012: Flis fyring

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
Besvar
ThomasHusum
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 21 nov 2022 08:33

Passat Compact C2 2012: Flis fyring

Indlæg af ThomasHusum » 21 nov 2022 09:15

Hjælp og gode råd søges til at optimere fyring med flis i Passat C2 Compact!

Fyr: Passat Compact C2 (2012)
Brændsel: Stokerflis

Situation: Vi overtog inden sommerferien, og fyringssæsonen, et hus med Passat Compact C2 installeret, som jeg stadig er ved at lære at kende.
Vi har indtil nu klaret os med en mindre fastbrændselsovn til at varme hus og vand, men den går ikke længere... Vi har fået leveret 20m3 flis, som jeg har testet af inden, hvor det kørte fint i et par timer, så jeg tog "chancen" og fik leveret en sending.

Nu er jeg dog stødt på flere udfordringer, hvor jeg håber at få lidt gode råd med på vejen. Jeg har søgt og spurgt på Facebook, men er også blevet rådet til at høre alle jer PROS her i stokerpro 😎

Her er en samling af de udfordringer og fejlmeldinger, som jeg er stødt på. Det bedste sted at starte, vil jeg dog tro og forvente er ved, at finde frem til at få leveret noget mere flis, så fyret får noget at leve af. Jeg kan dog ikke finde dette i det to menuer med kode 1848 eller 1992, og jeg har prøvet "i blinde" at skrue på lidt forskelligt.

Udfordring(er)/fejlmeldinger:
1. Flammesvigt: Den melder "Flammesvigt" og begynder at ulme bagud. Ifølge manual kan "Flammesvigt" være mangel på brændsel. Der er rigeligt med brændsel i, og når jeg så genstarter/tænder op igen, så kører den fint igen i en times tid. Udover, at den formentligt trækker falsk luft ind, så tror jeg den savner mere flis, hvilket leder til næste udfordring.
2. Skubbetid: Hvordan kommer jeg ind og ændrer dette i menuen? Jeg har fået råd fra andre, om at skrue op for skubbetiden for at få leveret mere flis/få leveret en helt omgang af gangen. Der er dog ikke noget, som hedder skubbetid på mit fyr, hvilket leder til næste udfordring.
3. Manual: Jeg kan kun finde en nyere eller ældre versioner af manuel, hvorfor menuer og display ikke stemmer overens med, hvad jeg har - hvorfor jeg heller ikke kan finde de rette instrukser.
4. "Omrører/skubber": Står tæt på vandret i magasinet, da flisen presser sig ned under. Omrører er monteret og skruet fast med alt saft og kraft, som jeg har, men den skubber sig alligevel op fra ca. 25 grader til 75 grader.
5. For lav røgtemperatur: Fejl meldte den efter 2-3 timers kørsel, da jeg tjekkede til fyret i nat kl. 0330. Den meldte også "Flammesvigt".

Det er mange udfordringer, så jeg forventer ikke svar på alt i en besked. Håber alligevel at høre fra en af jer Passat eksperter 😊


MGB
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 80
Tilmeldt: 19 okt 2008 17:11
Mit fyr: Passat Compact C1-stoker-bioheat styring
Areal: 180 + garage 50
Brændsel: træpiller / gas om sommeren
Fremviser gerne i postnummer: 9240
Geografisk sted: I nærheden af Nibe
Modtaget likes: 7 gange

Re: Passat Compact C2 2012: Flis fyring

Indlæg af MGB » 21 nov 2022 11:19

Ta lige et foto af displayet - så vi får styr på hvilken styring den har.

ThomasHusum
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 21 nov 2022 08:33

Re: Passat Compact C2 2012: Flis fyring

Indlæg af ThomasHusum » 21 nov 2022 13:42

MGB skrev:
21 nov 2022 11:19
Ta lige et foto af displayet - så vi får styr på hvilken styring den har.
Det skulle gerne være vedhæftet nu?
Vedhæftede filer
316266589_5808946342536358_8367815349561799406_n.jpg

MGB
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 80
Tilmeldt: 19 okt 2008 17:11
Mit fyr: Passat Compact C1-stoker-bioheat styring
Areal: 180 + garage 50
Brændsel: træpiller / gas om sommeren
Fremviser gerne i postnummer: 9240
Geografisk sted: I nærheden af Nibe
Modtaget likes: 7 gange

Re: Passat Compact C2 2012: Flis fyring

Indlæg af MGB » 21 nov 2022 17:33

Der er 2 ordinære servicekoder som hedder 1848 og 1992 kender du dem?
1 I 1992 slår man iltstyring til og fra
2 Har du sat brændselsmenuen til flis

Vi har en superbruger på "passatkedler" - vi satser lige på at han læse dit indlæg

ThomasHusum
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 21 nov 2022 08:33

Re: Passat Compact C2 2012: Flis fyring

Indlæg af ThomasHusum » 21 nov 2022 19:23

Tak for dine input 😊😊 De koder har jeg godt opsnuset - og har rodet lidt rundt i menuer, justeret frem og tilbage på enkelte ting uden held.

Kan du huske hvor man sætter brændsel til flis? Synes ikke jeg er faldet over præcis det i min søgen/tasten rundt.

Jeg kan tilføje til sagen: Jeg har talt med Passat tidligere i dag lige inden fyraften, og har fået et par tips til at justere max indskub + fjerne første række røgsnegle (kan ikke huske præcis navn) for at få røgtemp. op. Derudover har jeg fundet den rette manual med hjælp fra de venlige folk hos Passat.

Efter input fra Passat kørte den umiddelbart bedre, tog mere brændsel ind og røgtemp. steg hurtigere end tidligere. Den kørte dog ikke længe, måske 15 min., før flis nu har kilet sig total fast i bunden..... Glæden vil ingen ende tage over mit fyr og flis 😅


MGB
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 80
Tilmeldt: 19 okt 2008 17:11
Mit fyr: Passat Compact C1-stoker-bioheat styring
Areal: 180 + garage 50
Brændsel: træpiller / gas om sommeren
Fremviser gerne i postnummer: 9240
Geografisk sted: I nærheden af Nibe
Modtaget likes: 7 gange

Re: Passat Compact C2 2012: Flis fyring

Indlæg af MGB » 22 nov 2022 10:13

Er du sikker på at din skubber kører helt plan med bunden - nu kan jeg ikke huske om du kan justere højen på selv "motorbeslaget"
Havde Passat nogen ide hvorfor flisen kile sig fast under skubberen?

MGB
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 80
Tilmeldt: 19 okt 2008 17:11
Mit fyr: Passat Compact C1-stoker-bioheat styring
Areal: 180 + garage 50
Brændsel: træpiller / gas om sommeren
Fremviser gerne i postnummer: 9240
Geografisk sted: I nærheden af Nibe
Modtaget likes: 7 gange

Re: Passat Compact C2 2012: Flis fyring

Indlæg af MGB » 22 nov 2022 10:20

Under 1848 - burde brændselsmenu dukker op


Besvar