Tilskud til pillefyr

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
Besvar
Brugeravatar
vinther2
Stoker X
Stoker X
12
Indlæg: 442
Tilmeldt: 07 okt 2011 14:09
Mit fyr: Scotte 10 kw
Areal: 150
Brændsel: Vida Pellets
Årligt forbrug: Ca. 6 tons
Geografisk sted: Lolland
Har takket: 53 gange
Blevet takket: 47 gange

Tilskud til pillefyr

Indlæg af vinther2 »

Ved ikke om I har set det, men ellers er der en lille artikel her som kunne interessere jer:
https://folketidende.dk/artikel/ingen-u ... r-2022-4-5

Nederst i artiklen bliver os med pillefyr sammenlignet med dem som har oliefyr og at vi måske skulle have mulighed for at få få tilskud til udskiftning af vores pillefyr!!!

Ovenstående er udtalt af: Energiordfører for Enhedslisten Søren Egge Rasmussen.

Måske er det bare mig der ikke er orienteret nok, og så undskylder jeg for det, men politikerne vil gerne have at man varmer sit hjem op med enten fjernvarme eller varmepumper, håber det er korrekt forstået.

Men hvad er forskellen på at varme op med træpiller i forsyningsindustrien, varmeværk mv., og så os der fyrer i "Minivarmeværk" Underforstået pillefyr?

Er bange for, at de embedsmænd som sidder og tager beslutninger, om hvem der er tilskudsberettiget, ikke har sat sig ordentlig ind i det, som de er blevet udset til at varetage.

Men at blive sammenlignet med dem som har oliefyr, og på det grundlag, måske skulle have mulighed for at søge støtte, det er meget langt fra min verden.

Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
14
Indlæg: 989
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Har takket: 53 gange
Blevet takket: 126 gange

Re: Tilskud til pillefyr

Indlæg af Dunas »

vinther2 skrev: 05 apr 2022 16:05 Ved ikke om I har set det, men ellers er der en lille artikel her som kunne interessere jer:
https://folketidende.dk/artikel/ingen-u ... r-2022-4-5

Nederst i artiklen bliver os med pillefyr sammenlignet med dem som har oliefyr og at vi måske skulle have mulighed for at få få tilskud til udskiftning af vores pillefyr!!!

Ovenstående er udtalt af: Energiordfører for Enhedslisten Søren Egge Rasmussen.

Måske er det bare mig der ikke er orienteret nok, og så undskylder jeg for det, men politikerne vil gerne have at man varmer sit hjem op med enten fjernvarme eller varmepumper, håber det er korrekt forstået.

Men hvad er forskellen på at varme op med træpiller i forsyningsindustrien, varmeværk mv., og så os der fyrer i "Minivarmeværk" Underforstået pillefyr?

Er bange for, at de embedsmænd som sidder og tager beslutninger, om hvem der er tilskudsberettiget, ikke har sat sig ordentlig ind i det, som de er blevet udset til at varetage.

Men at blive sammenlignet med dem som har oliefyr, og på det grundlag, måske skulle have mulighed for at søge støtte, det er meget langt fra min verden.
Helt enig med Søren Egge Rasmussen. Det må da være djøf embedsmænd der er udtænkt, at pillefyr skal sammenlignes med oliefyr.
Underlig, at dem med varmepumpe også skal have hjælp. Der er ellers mange der siger det er billig, ja ligefrem billiger end pillefyr.
Brugeravatar
vinther2
Stoker X
Stoker X
12
Indlæg: 442
Tilmeldt: 07 okt 2011 14:09
Mit fyr: Scotte 10 kw
Areal: 150
Brændsel: Vida Pellets
Årligt forbrug: Ca. 6 tons
Geografisk sted: Lolland
Har takket: 53 gange
Blevet takket: 47 gange

Re: Tilskud til pillefyr

Indlæg af vinther2 »

1. Man kan da ikke sammenligne oliefyr med pillefyr, og slet ikke miljømæssigt.
2. Og denne udtalelse kan jeg slet ikke acceptere. "Energiordfører for Enhedslisten Søren Egge Rasmussen ser ikke for sig, at Enhedslisten bringer til forhandlingsbordet, at forbrugere med træpillefyr skal have hjælp til at betale varmeregningen."

Mit første indlæg var nok lidt misvisende, beklager..
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

Re: Tilskud til pillefyr

Indlæg af Hjemme teori »

Jeg tror bare der er tale om en uvidende politiker, der ligger under for lobbyisme.

feks. fra Økologisk råd https://jyllands-posten.dk/debat/blogs/ ... fupnummer/

Når det er sagt er der jo noget om, hvis vi lavede strøm med træpiller og fik maks virkningsgrad på 50% + rest varme. Hvis så fjernvarme kunderne fik de næste 42-44% og resten var spild. Så har man virkningsgrad på 92%.
Kan vi så få VP'erne til at yde cop 4 har vi pludselig et regnskab på 242%.

Desværre er der både tab i ledninger og fjernvarmerør, el nettet er ikke udbygget til at kunne klare en 100% omstilling nu og så har vi også en problematik med bunden elproduktion og bunden fjernvarme produktion, der kan skabe nogle problemer, med både for meget el og for meget fjernvarme.
Mvh. Sophus
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 282 gange

Re: Tilskud til pillefyr

Indlæg af svanggaard »

Det er surt at energipriserne er steget, men jeg er ved at brække mig over tilskud & kompensationer. Jeg er helt med på at nogen bliver ramt hårdere end andre, men så længe det er matadormix, smøger, iPhones, streaming abonnementer og bil nr 2 der ryger, frem for maden... Folk må s'gu da ta' ansvar for deres boligvalg, herunder energiforbrug. Men jeg kan da godt se, at det er surt, hvis friværdien skal bruges på kedelig energirenovering - frem for nye biler og charterrejser.

Det gi'r da for pokker ingen mening at sende varmecheck til gasforbrugere, når det netop er gas'en vi ønsker at udfase. Og vi med pille- og gasfyr, skal også lige huske, at vi har haft billig varme i mange år - før vi beder samfundet betale.

Jeg gad godt vide hvor mange havmøller administrationen af tilskudsordninger, kontrol og retsforfølgelse af snyd ku' ha' finansieret. Ud over de direkte omkostninger, skaber tilskudsordningerne oven i købet splid - hvorfor får alle de andre, når jeg ikke kan få? Vi har lidt for mange "1'st world problems" i Danmark.

Fiffer
Stoker XI
Stoker XI
5
Indlæg: 514
Tilmeldt: 29 mar 2019 18:14
Mit fyr: Nbe 1016 kedel 10kw
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Dagligt forbrug: 6 kg
Årligt forbrug: 6
Har takket: 384 gange
Blevet takket: 108 gange

Re: Tilskud til pillefyr

Indlæg af Fiffer »

svanggaard skrev: 06 apr 2022 08:36 Det er surt at energipriserne er steget, men jeg er ved at brække mig over tilskud & kompensationer. Jeg er helt med på at nogen bliver ramt hårdere end andre, men så længe det er matadormix, smøger, iPhones, streaming abonnementer og bil nr 2 der ryger, frem for maden... Folk må s'gu da ta' ansvar for deres boligvalg, herunder energiforbrug. Men jeg kan da godt se, at det er surt, hvis friværdien skal bruges på kedelig energirenovering - frem for nye biler og charterrejser.

Det gi'r da for pokker ingen mening at sende varmecheck til gasforbrugere, når det netop er gas'en vi ønsker at udfase. Og vi med pille- og gasfyr, skal også lige huske, at vi har haft billig varme i mange år - før vi beder samfundet betale.

Jeg gad godt vide hvor mange havmøller administrationen af tilskudsordninger, kontrol og retsforfølgelse af snyd ku' ha' finansieret. Ud over de direkte omkostninger, skaber tilskudsordningerne oven i købet splid - hvorfor får alle de andre, når jeg ikke kan få? Vi har lidt for mange "1'st world problems" i Danmark.
du virker lidt for overskudsagtig og forkælet økonomisk, der er rigtig mange pensionister, og folk der ikke bare kan øge deres løn, eller spare yderligere på udgifterne, og desuden gives der kun 6000 i tilskud, selvom mange er steget måde 15-20000 i gasregninger, som er helt ekstraordinært, her i huset fyrer vi med træpiller, og de er steger fra 1850 pl.til 2950 pl…. Oven i det er strømmen steget over 70% når jeg får tegningen fra elselskabet, sammen med den generelle inflation er over 5% pt. Og lønnen stiger overhovedet ikke i den takt. Vores udgifter her i huset med 2 voksne er steget med 12-15000kr minimum det sidste halve års tid så tror du tilhører en forkælet gruppe, der har neget opsparet, eller også har du bare ikke helt forstået den økonomiske situation landet står i.
10 kw nbe 1016 kedel,140 kvm hus, murer af Guds nåde.
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 282 gange

Re: Tilskud til pillefyr

Indlæg af svanggaard »

Min husstandsindkomst er blandt de nederste 30% iflg. https://www.dst.dk/test-din-indkomst Jeg mærker skam også prisstigningerne og charterferien i år er skudt til hjørne.

Men jeg mangler absolut intet. Mit "overskud" skyldes mine personlige valg. Jeg kører i en 16 år gammel passat og går kun til frisøren når jeg er langhåret.

Skulle jeg, eller min hustru, miste jobbet får vi problemer. Jeg har heldigvis afdraget på realkreditten og kan stadig finde en tusse på diverse-kontoen hvis det går helt galt.

Men jeg kender da mange der har ædt og drukket hele l##%tet op.
Fiffer
Stoker XI
Stoker XI
5
Indlæg: 514
Tilmeldt: 29 mar 2019 18:14
Mit fyr: Nbe 1016 kedel 10kw
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Dagligt forbrug: 6 kg
Årligt forbrug: 6
Har takket: 384 gange
Blevet takket: 108 gange

Re: Tilskud til pillefyr

Indlæg af Fiffer »

svanggaard skrev: 06 apr 2022 09:34 Min husstandsindkomst er blandt de nederste 30% iflg. https://www.dst.dk/test-din-indkomst Jeg mærker skam også prisstigningerne og charterferien i år er skudt til hjørne.

Men jeg mangler absolut intet. Mit "overskud" skyldes mine personlige valg. Jeg kører i en 16 år gammel passat og går kun til frisøren når jeg er langhåret.

Skulle jeg, eller min hustru, miste jobbet får vi problemer. Jeg har heldigvis afdraget på realkreditten og kan stadig finde en tusse på diverse-kontoen hvis det går helt galt.

Men jeg kender da mange der har ædt og drukket hele l##%tet op.
Vi kører selv i en gammel volvo, har heller ikke råd til charter, og vi skal nok klare den indtil videre, men det bliver en hård omgang, hvis lønnen ikke stiger på et tidspunkt. Vi har heller ikke ubegrænsede resurser.
10 kw nbe 1016 kedel,140 kvm hus, murer af Guds nåde.

Besvar